نحوه کالیبراسیون سم پاش ها
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

کالیبراسیون سمپاش

بــه همــان انــدازه کــه آفتکشــها در حفاظــت، نگهــداری و تولیــد محصــولات کشــاورزی نقــش دارنــد، تجهیــزات کاربــرد آفتکشــها یــا همــان ســمپاش ها نیــز نقــش ایفــاء میکننــد. در حــال حاضــر، حــدود 30 تــا 50 درصــد ســموم در کشــور، بــه علــت کاربــرد نامناســب ســمپاش ها، بــه هدر مــیرود. لــذا شــیوه های صحیــح کاربــرد ســمپاش ها، از اهمیــت بســیاری برخــوردار اســت. کالیبراسـیون سـمپاش ها یکـی از مهـم تریـن تنظیماتـی اسـت کـه بایـد بـر روی ایـن ماشـین انجـام شـود. سـالانه میلیونهـا لیتـر محلـول سـمي براي مبـارزه بـا آفـات و بیماريهـاي گیاهـي و علفهـاي هـرز مـزارع مـورد مصـرف قـرار ميگیـرد. بـراي بهـره گیـري بیشـتر از ایـن مـواد و کاهـش مقـدار مصـرف آنهـا کـه بـراي محیـط زیسـت زیـان آور هسـتند، الزام اسـت، تدابیـري اتخـاذ شـود.

چرا باید سمپـاش را کالبیره کرد؟

شاید این سوال خیلی از افراد باشد که اگر کالبیراسیون سمپاش را انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد؟ در پاسخ باید گفت:

میزان سمی که مصرف می کنید دو یا چند برابر خواهد شد و این یعنی هزینه بیشتر.

استفـاده بیش از حد سم یا کمتر از مقدار لازم، موجب سوختن گیـاه یا عدم آفت زدایی منـاسب خواهد شد. که این یعنی به خطر انداختن سلامت گیـاهان و محصولات شما که در نهایت منجر به ضرر اقتصادی خواهد شد.

با استفـاده بیش از انـدازه سم بـاعث آلـودگی محیط زیست، مرگ جـانورانی غیر از آفـات. مسمومیت هـای انسانی و غیره خواهید شد.

فرمول محاسبه کالبیراسیون

قبل از هرچیز باید توجه داشته باشید که با استفاده از فرمولی که در ادامه خواهیم می توانید انواع سمپاش هارا کالبیره کنید با این حال تفاوت هایی بین کـالبیراسیون سمپـاش پشت تراکتوری با کالبیراسیون سمپـاش پشتی یا کالبیراسیون سمپاش دستی وجود دارد.

در نحوه کالبیراسیون سمپاش چهار چیز اهمیت دارد:

سرعت حرکت سمپاش

نوع لانس یا نازل

میزان فشار سمپاش

سطح یا مساحت تعیین شده

وقتی شما یک محصول سمی میخرید روی آن نکاتی درباره ی میزان سم برای هر هکتار بیان شده است. مثلا مقدار مورد نیاز یک سم برای یک هکتار ممکن است. 20 لیتر باشد و برای یک سم دیگر 10 لیتر. بنابراین مقدار محلول سمی در هر هکتـار را از روی بسته آن بخوانید.

حالا باید میزان مسـاحتی که میخواهید سمپـاش کنید را محاسبه کنید. برای این کار باید طول و عرض زمین را در هم ضرب کنید. برای این کار چند راهکـار ساده وجود دارد. یکبـار در طول زمین حرکت کرده و آنرا محاسبه کرده و یکبـار نیز در عـرض حرکت کنید. حالا ارقام به دست آمده را در هم ضرب کنید تا مساحت زمین شما به دست بیاید.

فرض کنیم محلول سمی که خریداری کردید 17 لیتر به ازای هر هکتار (10 هزار متر مربع) مربع است. اگـر 17 را در 10000 ضرب کنیم رقم به دست آمده 170000 خواهد شد.

حالا فرض کنیم طول زمین شما 90 متر و عرض آن 7 متر است. با ضرب این دو مساحت زمین شما به دست خواهد آمد که عبارت است از 630 متر مربع

در اخر کـافی است رقم 170000 را تقسیم بر 630 (مساحت) کنیم که رقم به دست آمده 269 خواهد بود. این رقم یعنی ما به 269 لیتر سم برای سمپـاشی زمینی به مسـاحت 630 متر مربع نیـاز داریم. فرمول کـالیبراسیون سمـپاش را در شکل زیر ببینید.

تنظیم قطر قطرات لانس سمپـاش

لانس سمپـاش مثـل اسلحه است، هرچه اسلحه بهتر بـاشد، نشـانه گیری آن دقیق تر خواهد بود. مـا توصیه می کـنیم برای سمپاشی از لانس های با کیفیت استفاده کنید که قـدرت پـاشش سم به صورت کـاملا پودری را داشته بـاشد. معمولا قیمت لانس سمپـاشی کـه با کـیفیت باشد مقداری بالاتر است. امـا تاثیر زیـادی در مصرف بهینه سم خواهد داشت. علاوه بر ایـن استفاده از لانس سمپاشی مناسب در اثر گذاری بهتر سموم نیز موثر هستند. بهترین اندازه قطرات سم (یک در هزار میکرون) است.

اهمیت نوع پـاشش سم روی تمام قسمت ها

نکته آخری که در این مطلب بیان میکنیم این است. که شمـا باید محلول سم را به صورت کـاملا یکدست روی تمـامی نقـاط محیط مورد نظر خود بپاشید و اسپری کنید. اگـر میخواهید بدانید چه زمانی سمی که اسپری کرده اید خوب است. یا بد! بعد ار سمپـاشی نگاه کنید اگر سم به صورت قطرات از روی برگ گیـاهان سر خورد و افتـاد. یعنی سمپاشی خوب نبوده، سمپاشی منـاسب به گونه ای است. کـه سم مثل سبنم بر روی درخت یا گیـاه شما بماند. در این کـار سرعت پـاشش سم و مـیزان آن اهمیت بسزایی دارد.

اقدامات عملی جهت کاهش مصرف سم

یکـي از اقدامــات موثــر و عملــي در ایــن زمینــه واســنجي ســمپاشها جهــت ایجــاد قطــرات بــا انــدازه مناســب و پاشــش یکنواخــت و بــه میــزان الزام اســت. انــدازه قطــرات به ایــن علــت حائــز اهمیــت هسـتند که اگـر قطـرات کوچکتـر از حـد مطلـوب باشـند دچـار بـاد بردگـي و تبخیـر می شوند. و اگـر بزرگتـر از حـد مطلـوب باشـند از روي سـطح بـرگ گیاهـان سـر خـورده و روي زمیـن مي افتنـد. هــر دو وضعیــت ســبب افزایــش آلودگــي محیــط، کاهــش تاثیــر ســم، افزایــش مصــرف ســموم و آســیب دیــدن گیاهــان مفیــد ميشــود. بنابــر ایــن ایجــاد قطــرات بــا انــدازه و پاشــش مناســب از طریــق تنظیــم ســمپاشها مهمتریــن روش بــراي رفــع مســائل یــاد شده اســت.

برای خواندن ادامه مطلب نحوه کالیبراسیون سم پاش ها کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: کالیبراسیون سمپاش ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : پنج شنبه 7 مرداد 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی