.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

شما ممکن است برای سال ها یا دهه ها این چرخه را در زندگی خود تجربه کرده باشید و راجع به این مسئله اطلاعات کافی داشته باشید، با این حال ممکن است سوالاتی راجع به این چرخه فیزیولوژی مطرح شود که پاسخ آن نیازمند تامل و بررسی دقیق باشد. لذا در ادامه مطلب به ۵ مورد از این ابهامات و پاسخ متخصصان در هر مورد پرداخته شده است.

 

▪ چرا بعضی از زنان دچار سندرم قبل از قاعدگی (PMS)می شوند؟ ـ این سندرم به دلیل حساسیت بدن نسبت به تغییرات هورمونی رخ می دهد. ۱۰الی۲۰ روز قبل از شروع قاعدگی، سطح هورمون هایی نظیر «پروژسترون» و «استروژن» سریعا تغییر می کند و باعث بروز علائمی نظیر پف کردگی، کج خلقی، حساسیت بافت پستان و احساس خستگی در بعضی از خانم ها می شود.

تقریبا ۹۰درصد از خانم ها این علائم را قبل از شروع قاعدگی تجربه می کنند و کمتر از ۲۰درصد از خانم ها این علائم را با شدت بیشتری دریافت می کنند که ممکن است عملکرد و روابط آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در هر حال اگر جز هر کدام از این دو دسته هستید، باید تا آنجا که ممکن است برای حفظ سلامت عمومی بدن خود تلا ش کنید.

مثلا انجام تمرینات ورزشی منظم، نوشیدن مقدار کافی آب، تغذیه مناسب هر چند ساعت یکبار و اجتناب از مصرف الکل و کافئین می تواند کمک موثری در این زمینه باشد. برای رفع اختلالات خلقی قاعدگی نیز در بعضی از موارد، استفاده از مکمل کلسیم می تواند موثر باشد. طبق مطالعه ای انجام شده در سال۲۰۰۵ ثابت شده که مصرف بالای ویتامینD و کلسیم باعث عدم بروز علائم سندرم قبل از قاعدگی می شود.

زنانی که در ۴ وعده غذای روزانه از شیر کم چربی، فرآورده های لبنی و آب پرتغال خالص تغذیه می کنند کمتر این علائم را تجربه خواهند کرد. بعضی محققان معتقدند که کمبود کلسیم و ویتامینD باعث بروز سندرمPMS می شود. اغلب موارد، زنانی که علائم این سندرم را با شدت بیشتری تجربه می کنند، معتقدند که بعد از مصرف قرص های ضدبارداری تسکین می یابند. مصرف کم قرص های ضدافسردگی نیز می تواند جهت رفع کج خلقی موثر باشد.

 

▪ چرا در بعضی از موارد چرخه قاعدگی نامنظم می شود؟

ـ بعضی از زنان که تخمک گذاری منظمی ندارند، قاعدگی نامنظمی خواهند داشت. بعلاوه بیماری و استرس نیز بطور موثری چرخه را تحت تاثیر قرار می دهد. اما مهم تر از همه دانستن تعریف صحیح از قاعدگی منظم است. آنچه بعضی از خانم ها قاعدگی منظم می نامند، ممکن است صحیح نباشد. قاعدگی منظم یعنی دامنه زمانی بین ۲۵تا۳۵ روز، که از اولین روز قاعدگی شروع می شود و تا شروع قاعدگی بعدی محاسبه می گردد.

بعضی زنان فکر می کنند که چون هر ماه، در روز معینی قاعدگی اتفاق نمی افتد پس جزه دسته افراد با قاعدگی نامنظم هستند. در حالیکه این تفکر صحیح نیست. بعضی دیگر از زنان در محاسبه زمان وقوع این سیکل دچار اشتباه می شوند که در این مورد توصیه می شود زمان دقیق را یادداشت نمایند. سایر دلایل داشتن قاعدگی نامنظم یا از دست دادن چرخه (به غیر از احتمال حاملگی) عبارتند از: افزایش یا کاهش قابل توجه وزن، فعالیت شدید بدنی که ورزشکاران قوای جسمانی انجام می دهند و یا مشکلات هورمونی. اگر در اینصورت، ماه بعد، زمان قاعدگی به وضعیت نرمال برنگشت باید به پزشک اطلاع داد.

 

▪ آیا احتمال حاملگی در زمان قاعدگی وجود دارد؟

ـ این واقعه امکانپذیر است، اما نه با احتمال زیاد. نکته اینست که تشخیص دهید آیا خونریزی واقعا مربوط به قاعدگی است یا تنها خونریزی های خفیف (در حد لکه بینی) بین دو قاعدگی می باشد. بسیاری از زنان در زمان تخمک گذاری دچار خونریزی می شوند و اگر تصور کنید که مربوط به قاعدگی است، امکان حاملگی در این زمان وجود دارد. همچنین ممکن است در زمان نزدیک به انتهای قاعدگی، به دلیل آمیزش در محل رحم اسپرم باشد و دو یا سه روز بعد تخمک گذاری صورت بگیرد. در این حالت احتمال حاملگی زیاد خواهد بود.

 

▪ آیا قاعدگی بطورمطلق به معنای عدم حاملگی است؟

ـ در این مورد نمی توان ۱۰۰درصد مطمئن بود. زیرا ممکن است خونریزی مربوط به اوایل حاملگی باشد و همیشه نمی توان به راحتی تفاوت این دو را تشخیص داد، مگر اینکه مدت آن درست مثل قاعدگی طول بکشد. اگر خونریزی با علائمی نظیر تهوع همراه بود انجام تست حاملگی لازم است.

 

▪ آیا عدم تعویض به موقع نوار یا تامپون ممکن است خطر بروز سندرم شوک سمی را به همراه داشته باشد؟

ـ این سندرم نوعی بیماری با منشا» باکتریایی است، که اولین بار در سال ۱۹۸۰ کشف شد. در این زمان تعداد زیادی زنان به دلیل مصرف نوع خاصی از تامپون جاذب دچار علائم این بیماری شدند. در این حالت نوعی باکتری باعث تولید سم می کند و در نتیجه سندرم شوک سمی اتفاق می افتد.

علائم این سندرم عبارتند: از تب، لرز، اسهال، تهوع، درد عضلانی و کهیر، که بعضی متخصصان معتقدند; عدم تعویض تامپون برای مدت طولانی ایجاد محیط مغذی برای باکتری ها می کند و سندرم بروز می کند. برای اطلاع یافتن از زمان مناسب تعویض بهتر است از دستورالعمل برچسب روی محصول پیروی شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: قاعدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : سه شنبه 1 تير 1400
.
 

درمان دندان درد

 

تشخیص دندان درد بطور معمول بسیار آسان است. اگر دندان درد داشته باشید ممکن است درد شدیدی را در دندان‌های خود تجربه کنید، این درد ممکن است طولانی مدت و حاد و نیز ضربان‌دار باشد. در حین درمان فوری درد، بهترین کار معاینه توسط متخصص دندانپزشکی است. درمان دندان درد که برای تسکین درد ضروری بوده و از همه مهم‌تر از عود آن جلوگیری می‌کند، بستگی به علت آن دارد.

هر کسی که دندان درد را تجربه کرده باشد، تایید می‌کند که این درد تا چد حد می‌تواند آزاردهنده و طاقت‌فرسا باشد. دندان درد خفیف چندان باعث ناراحتی نمی‌شود و فقط منبع تحریکی مداوم است، اما همین درد ملایم اگر نادیده گرفته شود، دیر یا زود به دندان درد شدیدی تبدیل می‌شود که حتی اجازه غذا خوردن، خوابیدن، حرف زدن و انجام فعالیت‌های روزمره را از شما سلب می‌کند. درد دندان کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و شدت آن در گستره‌ای از تیر کشیدنی ملایم تا دردی غیرقابل تحمل متغیر است. دندان درد ممکن است ناگهانی باشد یا به تدریج و به مرور زمان ایجاد شود.

بهترین کار این است که به محض بروز نخستین نشانه دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل به سرعت درمان شود. اما متأسفانه بسیاری از مردم این کار ساده را به دلایلی مانند ترس از دندانپزشک یا درمان‌های دندانپزشکی پشت گوش می‌اندازند. این اهمال باعث می‌شود که پوسیدگی کوچکی که به سادگی قابل ترمیم بود، پیشرفت کند و به دردی کشنده و ضربان‌دار دامن بزند که چاره آن عصب‌کشی یا کشیدن دندان است.

اگر دندان درد شدید دارید یا درد دندان پس از گذشت دو روز آرام نشده و یا با علائمی چون تب، درد فک یا گوش درد همراه باشد، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص به درستی صورت گیرد و درمان مناسب پیشنهاد شود. دندان درد علل متعددی دارد و تقریباً غیرممکن است که خود بیمار بتواند علت بروز درد را تشخیص دهد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک برای تعیین علت اصلی درد و برخورداری از درمان مناسب ضروری است.

علاوه بر دشوار بودن خودتشخیصی، کوتاهی یا تاخیر در شروع درمان مناسب و روی آوردن به درمان‌های بی‌فایده یا متوقف کننده‌ی موقتی درد عارضه را تشدید می‌کند و در نهایت باید درمانی گسترده‌تر انجام شود که هزینه بالاتری را نیز دربردارد. متخصصین دندانپزشکی پس از تشخیص علت دندان درد از روش‌هایی همچون عصب‌کشی، پر کردن، استفاده از داروها و در صورت نیاز کشیدن دندان استفاده خواهند کرد. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

دندان درد با چه نشانه‌هایی همراه است؟

 

علائم دندان درد معمولاً دردی است که در فک یا لثه حس می‌شود. نوع درد متغیر است و از درد سنگین و مداوم تا درد ناگهانی و تیر کشنده متغیر است. درد گاهی اوقات در واکنش به محرک‌هایی معین بروز می‌یابد و گاهی مداوم است. علائم متداول دندان درد به شرح زیر است:

  • درد ناگهانی و تیر کشنده
  • درد عمیق ضربان‌دار
  • درد موضعی اطراف یک دندان معین
  • درد منتشر شونده در فک‌ها یا گوش‌ها
  • درد منتشر شونده در شانه‌ها، سر یا گردن
  • افزایش حساسیت دندان به گرما یا سرما
  • تشدید دندان درد هنگام جویدن
  • حساس بودن دندان یا لثه به لمس
  • تشدید شدن درد در اثر حرکت کردن یا ورزش کردن
  • مختل شدن خواب به دلیل درد شدید دندان
  • تسکین یافتن درد پس از مصرف مسکن یا استفاده از کمپرس گرم
  • دندان درد همراه با تب، عرق، درد قفسه سینه، حالت تهوع یا تعریق
  • خونریزی لثه
  • قرمز شدن اطراف خط لثه
  • متورم شدن لثه‌ها یا فک

البته درد فک یا لثه همواره علامت مشکل داشتن دندان نیست، اختلال‌های شایع گوش و حلق و بینی مانند سینوزیت یا عفونت‌های گلو و گوش نیز باعث احساس درد در اطراف دندان می‌شود. در این حالت درد از نوع منتشر شونده یا ارجاعی است. اگر تمایلی به مراجعه به دندانپزشک ندارید، دست‌کم با پزشک عمومی مشورت کنید تا علت دردتان به درستی مشخص شود.

در صورت مواجهه با علائم زیر به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • دندان درد شدیدی که پس از مصرف مسکن نیز برطرف نمی‌شود.
  • دندان دردی که بیش از یک یا دو روز استمرار داشته است.
  • اگر علائم دندان درد با تب، گوش درد یا درد هنگام باز کردن دهان همراه است.

عوامل به وجود آورنده درد شدید دندان چه هستند؟

 

پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت دندان درد است. هر یک از مشکلات زیر می‌تواند علت شروع دندان درد باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • نمایان شدن ریشه دندان
  • ترک خوردن یا شکستن دندان
  • آسیب یا ضربه دیدن دندان
  • بیماری‌های لثه
  • عفونت دندان یا لثه
  • دندان قروچه
  • آبسه دندان
  • ناهنجاری‌های بایت
  • درآمدن دندان

دیگر علل درد ارتباط چندانی با سلامتی دندان‌ها ندارد. ناراحتی‌های قلبی مانند آنژین نیز با درد دندان‌ها و فک همراه است. اختلال‌های مفصل گیجگاهی ـ فکی (TMJ/TMD)، مشکلات سینوس و عفونت‌های گوش نیز علائم ناراحت کننده‌ای را ایجاد می‌کند که شباهت بسیاری به دندان درد دارد. کشیدگی عضله‌های صورت نیز علائم مشابهی را در پی دارد. دندانپزشک در چنین شرایطی بیمار را به متخصص مربوطه معرفی می‌کند.

 

درمان قطعی و فوری دندان درد چیست؟

 

دندانپزشک دهان و دندان‌ها را برای تشخیص علت اصلی دندان درد به دقت معاینه می‌کند. عکس‌برداری دندان نیز به منظور اطلاع بیشتر از وضعیت دندان‌ها و تعیین مشکل ریشه‌ها و لثه‌ها انجام می‌شود. وجود دندان عقل نهفته می تواند یکی دیگر از علل دندان درد باشد که با معاینات مربوطه تشخیص داده می شود. نوع درمان دندان درد به علت بروز آن بستگی دارد. در ادامه درمان‌های احتمالی دندان درد را توضیح می‌دهیم.

پر کردن دندان

اگر پوسیدگی علت دندان درد باشد، برای درمان درد دندان دندانپزشک حفره ناشی از پوسیدگی را پر می‌کند.

عصب‌کشی

اگر علت دندان درد عفونت کردن عصب دندان باشد، درمان عصب‌کشی ضرورت می‌یابد. باکتری‌های راه یافته به فضای داخلی ریشه دندان باعث عفونت می‌شوند.

تجویز دارو برای درمان عفونت

در صورتی که بیمار تب داشته باشد یا فکش متورم شده باشد، دندانپزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

کشیدن دندان

اگر هیچ راهی برای تسکین درد و حفظ کردن دندان وجود نداشته باشد، دندان کشیده می‌شود.

جرم‌گیری عمقی

گیر کردن یک تکه کوچک غذا، برای مثال پوسته ذرت بو داده، زیر لثه باعث عفونت می‌شود. در این حالت جرم‌گیری عمقی انجام می‌شود. گاهی اوقات پس از جرم‌گیری درمان‌های خاص لثه شروع می‌شود.

 

 

مصرف دارو

مصرف مسکن‌های غیرتجویزی غالباً بهترین درمان موقت دندان درد محسوب می‌شود. البته مصرف این داروها عوارض جانبی خاص خود را دارد. بنابراین اگر از قبل دچار عارضه هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

 

درمان‌های خانگی و گیاهی دندان درد

 

درمان‌های خانگی و درمان‌های جایگزین را نمی‌توان جایگزین مطمئن و موثر برای درمان‌های متداول تسکین دندان درد دانست. درمان‌های طبیعی علائم را تا حدی تسکین می‌دهند و در صورت دسترسی نداشتن به دندانپزشک یا در مدت انتظار برای شروع درمان می‌توان از آنها بهره گرفت.

با استفاده از روش‌های ساده زیر می‌توانید دندان درد شدید را تسکین دهید:

مصرف مسکن‌های غیرتجویزی غالباً بهترین درمان موقت دندان درد محسوب می‌شود. البته مصرف این داروها عوارض جانبی خاص خود را دارد. بنابراین اگر از قبل دچار عارضه هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

سیر یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین درمان‌های خانگی ناراحتی‌های دندان است. سیر برای درمان پوسیدگی دندان و دیگر عفونت‌های دهان بسیار سودمند است.ویژگی‌های ضدباکتریایی پیاز نیز به اثبات رسیده است و براساس پژوهش‌های انجام شده مصرف پیاز در مقابله با عفونت‌های دندانی مفید است.میخک یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی دندان درد است. میخک به دلیل خواص ضدمیکروبی و به عنوان یک مسکن طبیعی برای درمان دندان درد مصرف می‌شود.بهترین روش کاهش ورم و درد ناشی از دندان درد شستن دهان با محلول آب نمک گرم است.

 

پیشگیری از دندان درد

رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه پیشگیری از دندان درد است. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان‌ها را دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن به روش صحیح و استفاده از خمیردندان فلوراید به خوبی از مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند. روش صحیح مسواک زدن بسیار مهم است، مسواک را با زاویه‌ای اندک به دست بگیرید و آن را روی هر دندان جلو و عقب بکشید.

کشیدن نخ دندان پس از هر وعده غذایی از جمع شدن جرم و پلاک جلوگیری می‌کند و لثه‌ها را قوی نگه می‌دارد. علاوه بر مسواک زدن و نخ کشیدن باید از دهانشویه نیز استفاده کنید تا پلاک بین دندان‌ها جمع نشود.برای پیشگیری از ناراحتی‌های دهان و دندان باید به طور منظم و حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت روبرو شدن با هر گونه نشانه هشداردهنده یا علائمی مانند تورم یا خونریزی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها، بدبو شدن دهان یا حساسیت به گرما یا سرما در اولین فرصت با دندانپزشک تماس بگیرید.

جرم‌گیری و ویزیت‌های دوره‌ای برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها ضروری است. اگر مستعد ابتلا به مشکلاتی چون پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان‌ها هستید، دندانپزشک فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت را برای پیشگیری از پوسیدگی توصیه خواهد کرد.بانوانی که در دوران بارداری دچار دندان درد می‌شوند، از اکثر آنتی بیوتیک‌ها و داروها نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین درمان‌های خانگی و طبیعی برای تسکین موقتی دندان درد به ایشان پیشنهاد می‌شود. بعضی درمان‌های خاص باید تا زمان متولد شدن نوزاد به تاخیر انداخته شود.

به بانوان باردار توصیه می‌شود که زمان ویزیت‌های دندانپزشکی را به خاطر بسپارند و حتی‌الامکان در این ۹ ماه نیز به دندانپزشکی مراجعه کنند.درمان‌های خانگی دندان درد کودکان را تا حدی تسکین می‌دهد تا بتوان کودک را در زمان تعین شده به دندانپزشکی برد. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای آموزش دادن و نهادینه کردن عادت‌های رعایت بهداشت دهان و دندان زود نیست و بهتر است این کار را از سنین پایین شروع کنید. چک‌آپ‌های سالانه دندانپزشکی کودک را جدی بگیرید تا همیشه شاهد لبخند زیبای فرزند دلبند خود باشید.

فلفل و نمک

  • مخلوط نمک با فلفل می تواند به تا حد زیاد درد دندان را تکسین دهد زیرا دارای خواص ضد باکتری , ضد التهابی و ضد درد قوی است .
  • مخلوط مقدار مساوری از پودر فلفل و نمک با چند قطره آب تا خمیری درست شود
  • سپس این خمیر را بر روی دندان به مدت چند دقیقه قرار دهید
  • این کار را روزانه به مدت چند روز انجام دهید

سیر

  • استفاده از سیر می توان کمک بسیار زیادی به درمان دندادن درد کند زیرا دارای خواص دارویی آنتی بیوتک و دیگر است که می تواند سبب کاهش زیاد از درد شود .
  • مخلوط یک حبه سیر خرد شده یا پودر سیر با مقداری نمک و سپس بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید
  • همچنین می توانید شما چند حبه سیر بجویید تا از درد رهایی پیدا کنید
  • این درمان درد دندان را برای چند روز تکرار کنید

میخک

  • میخک خاصیت ضد التهابی , ضد باکتری , آنتی اکسیدان و خواص بی حس کننده دارد که سبب از بین رفتن فوری درد و مبارزه با عفونت خواهد شد .
  • مقداری میخک را با مقداری روغن زیتون یا روغن نباتی مخلوط کنید و روی دندان قرار دهید
  • روش دیگر مقداری پنبه را به عصاره میخک ( روغن میخک ) آغشته کنید و سپس بر روی دندان خود قرار دهید
  • همچنین می توانید چند قطره از عصاره میخک را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به عنوان دهان شوی استفاده کنید

پیاز

  • پیاز دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است که به کنتر دندان درد و درمان آن با تکسین فوری درد و مبارزه با عفونت کمک کند .
  • جویدن مقداری پیاز خام به مدت چند دقیقه برای تکسین دندان درد
  • اگر شما توانایی جویدن آن را ندارید مقداری پیاز را به طور مستقیم بر روی دندان برای درمان دندان درد قرار دهید

اسپند

  • مشکلات دندانی مانند دندان درد و خونریزی لثه می تواند در خانه با اسپند درمان شود .
  • نصف قاشق چای خوری پودر اسپند به همراه دو قاشق چای خوری آب لیمو اضافه کنید و سپس آن را مقداری گرم کنید و پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید تا درد دندان شما به سرعت تکسین یابد
  • روش دیگر مقداری اپسند را در کره گرم کنید و سپس درون حفره دندان برای تکسین درد دندان قرار دهید

آب نمک

  • یک لیوان آب نمک گرم می تواند به سادگی به درمان دندان درد شما کمک کند .
  • این روش به کاهش ورم و التهاب و همچنین مبارزه با عفونت کمک خواهد کرد .
  • مخلوط کردن نصف قاشق غذاخوری در یک لیوان آب گرم و سپس آبکشی کامل دهان با آن

وانیل

  • عصاره ( روغن وانیل ) وانیل یکی دیگر از روش های خانگی خوب برای درمان دندان درد است زیرا سبب بی حس شدن درد می شود.
  • علاوه بر این وانیل خاصیت آرامش بخش دارد .
  • مقداری پنبه را به عصاره وانیل آغشته کنید و سپس بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید
  • این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا درد شما کاملا از بین برود

یخ

  • یخ می تواند به درمان دندان درد با بی حس کردن عصب کمک کند .
  • قرار دادن مقداری یخ در یک پارچه نازک و سپس قرار دادن آن بر روی دندان آسیب دیده به مدت چند دقیقه به طوری که یخ با لثه کاملا تماس پیدا کند.

سرکه سیب

گذاشتن پماد میخک روی دندان

چند دقیقه خمیر دندان را روی دندانی که درد میکند قرار دهید.

 

 

سوالات کاربران عزیز در رابطه با دندان درد و درد های ضربان دار دندان

 

پرسش : با سلام من دندونای آسیای تحتانی فک راستم شبا دچار یه درد مبهم ضرباندار میشه که دقیقا نمیدونی درست مال کدوم دندون البته دندون 7م با آب سرد تیر میکشه ولی فشارو آب گرم مشکلی نداره/از لحاظ ظاهریم کاملا سالمن دلیل این درد چیه و آیا با نیاز به عصب کشی داره؟پاسخ : با سلامدرد مبهم ضربان دار در شب نشانه دندانی است که دچار التهاب و پر خونی بافت عصبی دندان یا اصطلاحا پالپ دندان است احتمال اینکه این درد از دندان 7 باشد وجود دارد به نظر من عکس رادیوگرافی بسیار کمک کننده است رادیوگرافی کلی یاOPG هم بسیار مفید است. با یک وسیله فلزی مثل دسته اینه دندان پزشکی به ارامی به دندانهای ان ناحیه ضربه بزنید احتمال دارد یکی از دندانها حس متفاوتی داشته باشد. به هر حال حتی اگر متوجه مشکل در هر دندانی هم شدید لازم است جهت درمان به دندانپزشک مراجعه نمایید پس توصیه میکنم این کار را هر چه سریعتر انجام دهید

 

 


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: درمان دندان درد ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 31 خرداد 1400
.
 

 

بررسی علت های کم خونی

 

تا اسم کم‌خونی می‌آید همه خانم‌ها فکر می‌کنند منظور کمبود آهن است. در حالی که کم‌خونی می‌تواند ده‌ها علل مختلف داشته باشد که فقر آهن تنها یکی از آنهاست. بنابراین اگر همیشه احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید یا با کمی فعالیت بدنی دچار تنگی‌نفس می‌شوید سریع سراغ مکمل‌های آهن نروید! قبل از هر چیز باید وجود یا عدم وجود کم‌خونی و همچنین نوع آن را تشخیص دهید و بعد اگر لازم بود تحت‌نظر پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.

 

کمبودهایی که باعث کم‌خونی می‌شوند

عوامل تغذیه‌ای کم‌خونی به ۴ گروه تقسیم می‌شوند: کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، کمبود اسید فولیک و کمبود پروتئین. برای مثال کسانی که دچار سوء‌تغذیه مفرط هستند و پروتئین بدنشان به شدت کم شده است اضافه بر مشکلات عدیده‌ای که دارند به کم‌خونی نیز مبتلا هستند. اما معمولا کم‌خونی شکایت اصلی این بیماران نیست.

 

یعنی قبل از اینکه کم خون شوند آنقدر مشکلات و ضعف و رخوت دارند که دیگر کم‌خونی را مشکل اصلی‌شان به حساب نمی‌آورند. درکل وقتی صحبت از تاثیر سوء‌اختلالات تغذیه‌ای بر کم‌خونی می‌شود بیشتر منظور کمبود ویتامین B12، اسید فولیک و آهن است. ویتامین B12 در گیاهان وجود ندارد و فقط در منابع حیوانی ازجمله گوشت و جگر یافت می‌شود. با مصرف گوشت و جگر، این ویتامین وارد بدن می‌شود و در معده به پروتئین خاصی وصل می‌شود و آن پروتئین، B12 را تا انتهای روده باریک هدایت و حمایت می‌کند تا در آنجا جذب شود. بنابراین اگر فرد معده سالمی داشته باشد و عوامل ترشح‌کننده محافظتی به موقع داخل فضای معده و روده وجود داشته باشد این ویتامین جذب روده می‌شود و بعد از آن توسط ناقل‌ها به کبد و نقاط دیگر بدن می‌رود و ذخیره و مصرف می‌شود.

 

 

کمبود ویتامین B12 بیشتر در افرادی دیده می‌شود که یا ذاتا گیاهخوارند و سال‌ها گوشت و جگر نخوردندیا اینکه برای مثال جراحی معده داشته یا چندین سال گاستریت مزمن و التهاب معده داشته‌اند یا مبتلا به بیماری‌هایی بوده‌اند که به روده باریک آسیب می‌زنند. حتی اگر ذخایر ویتامین B12 در بدن کافی باشد با ابتلای فرد به این بیماری‌ها ظرف ۳، ۴ سال به شدت دچار علائم کم‌خونی و مشکلات گوارشی و عصبی خواهد شد زیرا B12 در ساخت‌و‌ساز مخاط و در شبکه‌های عصبی بدن نقش بسزایی دارد. کمبود ویتامین B12 به مرور زمان باعث بزرگ‌شدن سایز گلبول‌های قرمز و به هم خوردن تناسب هسته و فضای خارج از هسته در داخل سلول می‌شود و در دراز‌مدت می‌تواند فرد را به سوی کم‌خونی خیلی شدید و مخاطره‌انگیز ببرد اما اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود.

 

 

اگر خستگی، تنگی‌نفس و ضعف دارید‌…

زمانی که اکسیژن به اندازه کافی به بافت‌ها نمی‌رسد فرد دچار علائم خستگی زودرس، اختلال تمرکز، بی‌حوصلگی، بی‌حالی و ضعف می‌شود. این علائم بسته به مدت زمان کم‌خونی، حاد‌بودن یا ناگهانی بودن آن می‌توانند شدید یا خفیف باشند. مثلا ممکن است فردی ناگهان مقدار زیادی خون از دست داده باشد یا اینکه یک دفعه مغز استخوانش از کار افتاده یا سلول‌های خون داخل فضای بدنش تخریب شده باشد.

 

حتی طی یک خونریزی حاد ممکن است فرد دچار تنگی‌نفس، تشنگی هوا، ضعف شدید، ناتوانی در ایستادن، شوک و حتی مرگ شود. اما در حالت‌های مزمن چون فرد در طول زمان به کم‌خونی عادت کرده، مکانیسم‌های جبرانی گردش خونش طوری تنظیم شده‌اند که با وجود کاهش نسبی گلبول‌های قرمز هنوز امکان رساندن اکسیژن به بافت‌ها را داشته باشد. برای مثال ممکن است یک فرد به جای اینکه هموگلوبین خونش ۱۴ باشد به ۷ رسیده باشد اما خیلی عادی به زندگی روزانه‌اش ادامه دهد و با شرایط کنار بیاید. اما فرد دیگری هموگلوبینش از ۱۴ به ۱۲ رسیده و دچار تنگی‌نفس حاد، ضعف و بی‌حالی شده باشد. همه اینها به شدت و علت کم‌خونی بستگی دارد.

 

هموگلوبین خون‌تان چند است؟!

مایع قرمز رنگ جاری در عروق از آب و مواد سلولی تشکیل شده است. بخش آب آن که پلاسما نامیده می‌شود حاوی پروتئین‌های انتقالی، ویتامین‌ها، املاح و خود آب است. هورمون‌ها و برخی عوامل دیگر از طریق جریان خون به بافت‌ها می‌رسند یا از آنها بازمی‌گردند. سوخت‌و‌ساز بدن نیز با حمایت عوامل غیر‌سلولی داخل خون انجام می‌گیرد. از عمده‌ترین عوامل جامد داخل خون که رنگ قرمز خون را نیز تامین می‌کنند و بیش از ۹۵ درصد از عوامل سلولی را تشکیل می‌دهند، گلبول‌های قرمز هستند.

 

این گلبول‌ها در مغز استخوان ساخته می‌شوند و با انتقال اکسیژن به بافت‌ها بخش اصلی انرژی‌رسانی به نسوج را انجام می‌دهند. بسته به سن و جنس هر فرد در هر میلیمتر مکعب از خون حدود۵/۳ تا ۷ میلیون گلبول قرمز وجود دارد. هر بار که تعداد گلبول‌های قرمز از حداقل قابل قبول برای سن و جنس مورد نظر کمتر شود می‌توان گفت فرد دچار کم‌خونی شده است. درواقع کم‌خونی یعنی کم‌شدن تعداد گلبول‌های قرمز و محتوای هموگلوبین موجود در این گلبول‌ها که کار اصلی‌شان انتقال اکسیژن است. دیگر هر زمان میزان هموگلوبین خون در خانم‌ها کمتر از ۱۲ گرم و در آقایان کمتر از ۱۴ گرم در صد سی‌سی از خون شود می‌گوییم فرد کم‌خونی دارد.

 

 

یا از مغز استخوان است یا خارج آن!

دلایل کم‌خونی به ۲ سرگروه عمده تقسیم می‌شوند؛ سرگروه اول علت‌هایی است که تولید را در فضای مغز استخوان مختل می‌کنند. از این گروه می‌توان به عوامل تغذیه‌ای، اختلالات عملکردی سلول، تعطیل‌شدن سلول‌ها در فضای مغز استخوان و اشغال فضای طبیعی مغز استخوان توسط سلول‌های سرطانی اشاره کرد. این سلول‌های سرطانی ممکن است از سلول‌های خودی در مغز استخوان (لوسمی) یا از سلول‌های بیگانه که به مغز استخوان دست می‌اندازند تشکیل شده باشند.

برای مثال ممکن است سلول‌های سرطانی از ناحیه ریه، پروستات، سینه و … به مغز استخوان رسیده باشند و فضا را اشغال کرده باشند که به این پدیده متاستاز گفته می‌شود. سرگروه دوم دلایل کم خونی را عوامل داخل عروق و فضای خارج از مغز استخوان تشکیل می‌دهند. یعنی ممکن است مغز استخوان سالم باشد و تولید از مرکز مختل نشده باشد اما در داخل عروق و فضای خارج از مغز استخوان، گلبول‌های قرمز به هر دلیلی ازجمله خونریزی‌های حاد یا مزمن ریزش غیرعادی داشته باشند و از بدن خارج شوند یا اینکه عمرشان کوتاه شده باشد و زودتر از ۱۲۰ روز که عمر طبیعی هر سلول است از بین بروند که به این پدیده همولیز گفته می‌شود. از دیگر عوامل محیطی می‌توان به انباشته‌شدن گلبول‌های قرمز خون در یک قسمت از بدن از جمله طحال اشاره کرد.

 

 

کمتر کسی به کمبود اسید فولیک مبتلا می‌شود

کمبود اسید فولیک کمتر در دنیا دیده می‌شود زیرا مصرف آن درمیان مردم رایج است و معمولا کسی نسبت به آن سوء‌تغذیه پیدا نمی‌کند. اگر هم کسی کمبودش را داشته باشد به دلیل مصرف زیاد اسید فولیک توسط بدن است. در حالت عادی مقداری اسید فولیک در بدن وجود دارد اما برای مثال یک خانم باردار یا برخی بیماران خاص مثل کسانی که بیماری پوسته‌ریزی مزمن پایدار دارند و بدنشان مقدار زیادی اسید فولیک مصرف می‌کند ممکن است دچار کمبود آن شوند و در دراز مدت به کم‌خونی مبتلا شوند. کمبود B12 و اسید فولیک در مجموع شاید کمتر از ۱۰ درصد عوامل کم‌خونی در دنیا را شامل شوند. از همه اینها گذشته یکی دیگر از دلایل کم‌خونی، بیماری‌های مزمن دیگر در بدن است.

 

 

نباید سرخود مکمل مصرف کرد

در حال حاضر مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها در دنیا بسیار شایع است و دلیل آن تبلیغات مفرط کارخانجات دارویی است. درحالی که توصیه به خرید آنها بدون نظر پزشک کاملا غیر‌علمی است. اگر برخی از این مکمل‌ها به‌خصوص ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، K و E بیش از حد مصرف شوند مسمومیت ایجاد می‌کنند. عوارض مسمومیت با ویتامین‌های محلول در چربی گاهی حتی شدیدتر از کمبود آن ویتامین در بدن است.

 

با این حال در مورد فقر آهن که شیوع آن در دنیا زیاد است، به خانم‌ها در سنین باروری یعنی بعد از ۱۴سالگی تا قبل از یائسگی توصیه می‌شود سالی یک بار آزمایش آهن بدهند و اگر آهن‌ بدن‌شان پایین بود حتما از مکمل آهن استفاده کنند. اگر هم دسترسی به پزشک ندارند و می‌بینند که عادت ماهانه‌شان شدید است و خون بیش از توقع از دست می‌دهند یا بارداری‌های مکرر دارند، لازم است در سال حداقل صد عدد قرص فروس سولفات ایرانی که معادل ۵۰ میلی‌گرم آهن عنصری دارد، بخورند یا برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنند و ذخایر آهن‌شان را بررسی کنند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: علل کم خونی ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 24 خرداد 1400
.
 

ادویه پاپریکا در بارداری، مفید است یا مضر ؟

 

ادویه پاپریکا در واقع همان فلفل دلمه ای قرمز خشک و پودر شده است که نه تنها در بارداری ضرر ندارد بلکه فواید زیادی نیز دارد.

فلفل دلمه قرمز رنگ سرشار از بتا کاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و این ویتامین برای تشکیل و تکامل استخوان ها، چشم ها و سایر اندام های جنین اهمیت فراوانی دارد.

بعلاوه مقدار ویتامین C موجود در فلفل دلمه قرمز سه برابر فلفل دلمه سبز است. ویتامین C در ترمیم بافت های آسیب دیده تاثیر شگرفی دارد و به بهبود وضعیت سلامتی شما در دوران بارداری کمک می کند.

ادویه پاپریکا باعث کاهش فشار خون در بارداری می شود و انرژی بخش و ضد استرس نیز هست.

ادویه پاپریکا برای کم خونی در بارداری مفید است و مشکلات خواب را نیز بهبود می بخشد؛ و برای درمان سوءهاضمه نیز مفید است.

 

 

ترکیبات تغذیه ای ادویه پاپریکا

ادویه پاپریکا حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین P ویتامین کا،ویتامین ای،ویتامین ث،ویتامین آ ، ویتامین ب6 ،ویتامین دی و مواد معدنی ضروری مانند آهن،مس،پتاسیم،منیزیم ،کلسیم و کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند مزایای بسیاری را برای بدن شما به ارمغان بیاورد.

 

خواص ادویه پاپریکا برای سلامتی

اضافه کردن یک تکه پاپریکا به وعده های غذایی، به طرز شگفت آوری، مزایای سلامتی بی شماری برایتان به همراه خواهد داشت . در ادامه برخی از خواص درمانی پاپریکا را می توانید مطالعه نمایید .

طعم پاپریکا در کشورهای مختلف متفاوت است ممکن است مردم کشوری ذائقه شان تند باشد پس پاپریکا آن ها علاوه بر فلفل دلمه ای خشک شده مقداری فلفل تند آسیاب شده نیز دارد.

اگر در بازار پودر پاپریکا را نیافتید بسته به نوع ذائقه تان فلفل مورد نظر را انتخاب کنید و به صورت حلقه حلقه در فر قرار دهید تا خشک شود و سپس با آسیاب آن را خرد کنید.

از گیاه پاپریکا می توانید در تهیه سالاد استفاده کنید این گیاه مفید دارای کلروفیل و ویتامین پی (بیوفلاونوئیدها واقعا در گروه ویتامین ها قرار نمی گیرند اما بعضی مواقع با نام ویتامین P خوانده می شوند.

بیوفلاونوئیدها برای جذب ویتامین C لازم هستند و این دو باید با هم دریافت شوند.)

دارای ویتامین k است که این ویتامین یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است.

پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد. از سبزی پاپریکا به شکل خام در تهیه سالاد نیز استفاده می شود.

 

1.حفظ سلامت چشم

این ادویه حاوی چهار نوع کارتونئید به نام های لوتئین، زاکسانتیین، بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن است که همین ترکیبات سبب افزایش خواص آنتی اکسیدانی این ادویه گشته اند .

وجود چنین ترکیباتی در این ادویه در حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بروز آب مروارید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . بنابراین با مصرف این ادویه می توانید از سلامت چشمان خود محافظت نموده و در تقویت چشم های خود موفق باشید .

لوتئین و زاکسنتین بخصوص برای پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن ضروری می باشند. در عین حال، بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن به ویتامین A تبدیل شده و سبب افزایش قدرت بینایی شما می شوند.

2.بهبود عملکرد گردش خون

این ادویه معطر و پرطرفدار در بهبود عملکرد سیستم گردش خون تاثیر بسزایی دارد .آهن ،پتاسیم و مس موجود در این ماده گیاهی با تنظیم سطح فشار خون می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروز را کاهش دهد.

3.درمان اختلالات خواب

شما می توانید با استفاده از این ادویه انواع اختلالات خواب را درمان نموده و وضعیت خواب خود را بهبود بخشید.

ویتامین B6 موجود در پاپریکا ممکن است اثر روانی و نورولوژیکی موثر داشته و همچنین تولید ملاتونین را افزایش می دهد .

این ادویه همچنین سطح نوراپی نفرین و سروتونین، هورمون هایی که با خلق و شادی ارتباط دارند، افزایش داده و از این طریق به بهبود خلق و خو و خواب کمک می کند

 

4.بهبود سریع زخم ها

بهبود سریع زخم ها با پاپریکا به راحتی امکان پذیر می باشد .ویتامین ای موجود در این ادویه به همراه ویتامین ث در ترمیم سریع پوست و بهبود خراش ها و زخم های پوستی اثر فوق العاده ای دارد .

5.کاهش دردهای مفصلی

مصرف این ادویه شگفت انگیزمی تواند در کاهش دردهای مفصلی اثر مثبتی داشته باشد .کپسایسین، یا ماده موثره و فعال موجود در فلفل می تواند در کاهش دردهای مفصلی اثر تسکین دهندگی موثری داشته باشد .

 

استفاده از پاپریکا باعث پیشگیری و درمان سرطان می شود ؟

بر اساس مطالعات انجام شده وجود ترکیبی به نام کپسایسین در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها علی الخصوص سرطان معده نقش موثر و بسزایی داشته و این اثر کاملا اثبات شده می باشد.

کپسایسین با استفاده از مکانیزیزمی کاملا موثر سبب تغییر مسیرهای سیگنالینگ سلول های سرطانی و محدود شدن توسعه و رشد سلول های سرطانی می شود و با سرکوب نمودن ژن های موثر در این زمینه از سلامتی شما در برابر هجوم و تکثیر بی رویه سلول های سرطانی محافظت می نماید.

 

با پاپریکا عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشید

استفاده از این ادویه به علت دارا بودن فیبر فراوان در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر بوده و با تحریک ترشحات معده سبب از بین رفتن سوء هاضمه خواهد شد.

این منبع غذایی با دارا بودن ویتامین کا سبب رشد و تکثیر باکتری های مفید روده و رفع خونریزی های داخلی معده و روده ناشی از زخم معده و روده خواهد شد.

با پاپریکا دیابت را درمان کنید

این ادویه قدرتمند با تنظیم سطح انسولین در خون سبب درمان دیابت خواهد شد.

تحقیقات نشان داده است در اثر مصرف این ادویه هضم و پردازش قندهای موجود در خون بهبود پیدا کرده و از بروز بیماری دیابت در افراد عادی و دیابت بارداری در زنان حامله جلوگیری می شود.

 

پاپریکا باعث سلامتی قلب و عروق می شود

یکی دیگر از خواص پاپریکا تضمین سلامت قلب و عروق می باشد. ویتامین ب 6 و ب 12 موجود در این ماده گیاهی سبب تنظیم و تعادل فشار خون و سلامت عروق خونی گشته و با بهبود جریان خون درون مویرگی و عملکرد قلب سلامت قلب و عروقتان را تضمین می نماید.

به نحوی که استفاده از این ادویه می تواند بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن را نیز درمان کرده و سبب اکسیژن رسانی و خون رسانی بهتر به بافت ها و عضلات بدن شود.

 

پاپریکا باعث پاکسازی کبد می شود

پاکسازی کبد و درمان انواع بیماری های کبدی مانند هپاتیت آ، هپاتیت ب، کبد چرب و …. از دیگر اثرات سودمند استفاده از این ادویه خوش طعم و معطر می باشد .

با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی این ادویه می توانید کبدتان را از سموم و چربی ها پاکسازی نموده و جوانی و سلامتی را به کبدتان بازگردانید.

 

سایر خواص ادویه پاپریکا

  • ضد سرطان
  • کاهنده کلسترول
  • بهترین داروی سرماخوردگی
  • پاکسازی کننده کبد و درمان کبد چرب
  • درمان کننده دیابت
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تهیه پاپریکا در خانه (پاپریکا خانگی)

اگر علاقه به تهیه پاپریکا با طعم و مزه دلخواه خودتان دارید کافی است فلفل مورد نظر را انتخاب کنید و به صورت حلقه حلقه در فر قرار دهید تا خشک شود و سپس با آسیاب آن را خرد کنید.

(در صورتیکه فر ندارید میتوانید با گذاشتن زمان بیشتری ، فلفل ها را در مقابل آفتاب و یا در اتاق خانه قرار دهید تا کاملا خشک شود.)



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: پاپریکا،خواص پاپریکا ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : یک شنبه 23 خرداد 1400
.

رنگی شدن چشم جنین با گل گاوزبان

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با رابطه گل گاوزبان و رنگی شدن چشم جنین آشنایی پیدا کنید.

اینکه رنگ چشم‌ شما یا فرزندتان چه رنگی خواهد بود به دو عامل ژنتیک و وراثت باز می‌گردد. به طور ساده‌تر باید گفت هر فرد دارای دو نوع ژن است که از هر یک از والدین خود به ارث می‌برد.

این دو ژن می‌توانند به هم شبیه یا متفاوت از هم باشند. طبق نظریه صفات نهفته مندل ژن رنگ تیره بر رنگ روشن همیشه غالب است .

به همین دلیل فردی با دو ژن رنگ قهوه‌ای یا یک ژن آبی و یک ژن قهوه‌ای، دارای رنگ چشم قهوه‌ای می‌شود و تنها در صورتی که هر دو ژن آبی باشند رنگ چشم فرزندشان نیز آبی می‌شود.

رنگ مو و چشم جنین تنها بستگی به ژنتیک ندارد. در این بخش راه های را به شما نشان می دهیم که با دنبال کردن آن ها می توانید رنگ چشمان و موهای کودکتان را خودتان انتخاب کنید.

بعضی از پدر و مادرها عاشق بچه ای با چشمان رنگی و موهایی بور هستند و برخی برعکس بچه های چشم و ابرو مشکی را بیشتر دوست دارند برای هر دسته نکاتی وجود دارد که در ادامه می خوانید.

 

 

آیا گل گاوزبان با رنگی شدن چشم جنین ارتباط دارد ؟

خیلی دلم میخواد چشمهای نی نی رنگی بشه. سبز یا آبی فرقی نمی کنه. خوردن دم کرده گل گاوزبان باعث رنگی شدن چشم جنین میشه؟ واقعاً تاثیر داره؟ الان هفته 26 بارداری هستم.. اگر بله روزی چند استکان و یا چه مقدار بخورم؟

بنابراین رنگی شدن چشم جنین با نوشیدن دمکرده گل گاو زبان حاصل نمی شود و مصرف زیاد و مکرر آن به دلیل وجود آلکالوئیدها باعث سقط یا زایمان زودرس می شود و برای فشار خون بارداری نیز مضر است اما برای تنظیم قند خون مفید است.

 

چه عواملی در رنگ مو، پوست و چشم نوزاد اثر دارد ؟

رنگ مو و چشم جنین تنها بستگی به ژنتیک ندارد. در این بخش راه های را به شما نشان می دهیم که با دنبال کردن آن ها می توانید رنگ چشمان و موهای کودکتان را خودتان انتخاب کنید.

بعضی از پدر و مادرها عاشق بچه ای با چشمان رنگی و موهایی بور هستند و برخی برعکس بچه های چشم و ابرو مشکی را بیشتر دوست دارند برای هر دسته نکاتی وجود دارد که در ادامه می خوانید.

  • تقریباً بیشتر از صفات جسمی و روحی کودک وراثتی می باشد اما استفاده بعضی از میوه ها، سبزی ها و غذاها می تواند در بعضی از صفات کودک اثر گذارد.
  • رنگ پوست نوزاد، بهترین معرف کبد و غدد داخلی مادر است.
  • بنابراین برای این که فرزندانتان رنگ و روی خوبی داشته باشد و کبدش هم سلامت باشد در هنگام آبستنی به سراغ دوستان کبد بروید بهترین دوست کبد، روغن زیتون است
  • به جز از روغن زیتون، روغن ماهی، کره، روغن های نباتی، خیار، کاهو، کاسنی، هویج زرشک، عناب و نعنای دم کرده برای خوش آب و رنگ شدن نوزاد فوق العاده مؤثر است
  • خوردن میوه و سبزی هایی که ویتامین ث دارند در رنگ طفل مؤثر است و آنان را زیبا می کند.رنگ مو و چشم جنین

 

تغذیه دوران بارداری برای زیبایی جنین

 

سیب نقش مهمی در زیبایی کودک دارد:

  • برای داشتن چشمانی زیبا ، رازیانه و بادیان مصرف کنید.
  • مصرف انار و رب انار هم تاثیر زیادی بر زیبایی کودک دارد.اگر برای ناشتا میل کنید که خیلی خوب است.
  • خوردن آب آناناس به همراه یک قاشق عسل باعث شاداب شدن پوست کودک می شود.خود آناناس صدای بچه را زیبا می کند.
  • خوردن گلابی توسط پدر.
  • روغن زیتون : روزی یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالادتان اضافه کنید و میل کنید.
  • انجیر و شنبلیله برای افزایش رشد مو
  • توت فرنگی و هلو
  • مصرف شیر باعث سفید شدن پوست کودک می شود.
  • معجون شیر ، گردو و خرما تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی جنین دارد.
  • مغز بادام و مغز بو داده
  • تخمه خربزه که باید پدر بخورد .
  • کاسنی بخورید تا خونتان زیاد شود و فرزند زیبایی از شما به وجود آید.ضمنا سبب پسرزایی نیز می شود.
  • میوه و سبزیجاتی که دارای ویتامین ث هستند در رنگ فرزندتان بسیار تاثیر گذار می باشد.
  • اگر می خواهید که موی فرزندتان مشکی باشد در معرض آفتاب قرار بگیرید و حتما به مقدار فراوان شنبلیله مصرف کنید.
  • اگر می خواهید موهای فرزندتان خرمایی شود حتما از روغن ماهی استفاده کنید.
  • اگر می خواهید موی فرزندتان بور شود:زیاد حمام بروید، کمتر زیر آفتاب بمانید.
  • غذاهای دارای ویتامین ب باعث خوش خلقی کودک می شود مانند انار ، آلبالو ، گوشت گوسفند نر کباب شده ، سبزی خوردنی و سیب درختی .
  • شربت شلغم باعث می شود کودک به آسانی دندان دربیاورد.
  • روزی یک قاشق آب دریا برای داشتن موهای طلایی
  • آبی شدن چشم نوزاد :تخم مرغ دو زرده مصرف شود.
  • مربای شقاقل برای استخوان بندی جنین

این غذاها را هم نخورید:

  • غذاهای مانده (رنگ بچه را تیره می کند)
  • فلفل
  • خیار شور
  • سوسیس و کالباس
  • نوشابه
  • کنسروها
  • مصرف زیاد گوجه فرنگی ( مصرف بیش از حد سبب ناقص الخلقه شدن می شود)
  • مصرف بیش از حد سیب زمینی
  • سیاه دانه
  • استنشاق دود زغال یا سیگار باعث تیره شدن پوست فرزندتان می شود.

توصیه های اشتباه برای زیبایی جنین

  • تو باید به اندازه دو نفر غذا بخوری
  • رژیم غذایی شما باید پر از پروتئین و کم کربوهیدرات باشد.
  • باید مصرف نمک را به صفر برسانی و آن را کاملا از رژیم خود حذف کنی
  • نگاه کردن به نوزاد زیبا باعث زیبایی نوزاد می شود.

بیشتر بخوانید :

چگونه چشم نوزاد رنگی میشود؟

عکس نی نی های ناز و خوشگل چشم رنگی

مجموعه عکس کودکان خوشکل چشم رنگی

23 خوراکی ساده و بی نظیر برای زیبایی جنین

۱۰ دلیل اصلی که باعث تغییر رنگ چشم میشود کدامند ؟

 

در ضمن زیبایی جنین از هفته ششم شکل می گیرد

رنگ مو و چشم جنین تنها بستگی به ژنتیک ندارد. در این بخش راههایی را به شما نشان می دهیم که با دنبال کردن آنها می توانید رنگ چشمان و موهای کودکتان را خودتان انتخاب کنید.

 

رنگ چشم جنین چه زمانی ثابت می شود

درجهان رنگ چشم های متفاوتی وجود دارد اما در برخی نقاط جهان برخی رنگ چشم ها نسبت به بقیه بیشترند مثلا در اروپا رنگ بلوطی یا خرمایی بیشتر است و در کشورهای آمریکایی ، هند و ترکیه رنگ های چشم روشن مانند سبز، آبی و طوسی فراوانی بیشتری دارند اما رنگ غالب در سراسر جهان رنگ قهوه ای مایل به مشکی است.

 

نحوه بروز تغییرات در رنگ چشم جنین

  • اگر والدین هر دو دارای چشم قهوه ای باشند، 75٪ احتمال دارد که کودکشان چشم قهوه ای شود.
  • اگر والدین هر دو دارای چشم آبی باشند، 99٪ احتمال دارد که کودکشان چشم آبی شود.
  • اگر والدین هر دو دارای چشم سبز باشند، 99٪احتمال دارد که کودکشان چشم سبز شود


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: گل گاو زبان، رنگ چشم جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : یک شنبه 23 خرداد 1400
.
 

خوراکی های مفید برای گرمازدگی

برای گرمازدگی چه بخوریم ؟

 

ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال را علائم نشان دهنده گرمازدگی است.

در صورتی که فردی این علامت‌ها را مشاهده کرد باید سریعاً خود را به جای خنک مانند زیر سایه درخت برساند و شروع به نوشیدن مایعات خنک کند و در صورت داشتن اسهال، ضعف و بی حالی به پزشک مراجعه کند.

 

 

خوراکی و نوشیدنی های گرما زدگی

 

متأسفانه بیشتر افراد به علت دیر مراجعه کردن به پزشک دچار عوارضی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها از بین رفتن کلیه‌هاست که در پی آن کاهش حجم ادرار ایجاد شده و در نهایت منجر به دیالیز می‌شود بنابراین درمان باید در همان دقایق اولیه انجام شود.

بدون شک با افزایش دمای هوا، نوع مواد غذایی مورد استفاده افراد نیز باید تا حدودی تغییر پیدا کند. برخی خوراکی‌ها هستند که سبب کاهش دمای بدن می‌شوند و خوردن آن‌ها در فصل تابستان توصیه می‌شود. در ادامه به بررسی خوردنی های مفید برای جلوگیری از گرمازدگی می پردازیم.

 

1. میوه های مفید برای جلوگیری از گرمازدگی

برخی میوه‌ها از قبیل :

 

  • گلابی
  • خیار
  • انگور
  • طالبی
  • هندوانه

این میوه ها سبب خنک ماندن بدن در فصل گرما هستند. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند و علاوه بر آن، بخش قابل توجهی از آن‌ها را آب تشکیل داده و مصرف آن‌ها سبب می‌شود بدن در مواجهه با گرما، آب کافی داشته باشد.

مصرف لیمو ترش در فصل تابستان توصیه می‌شود. افراد می‌توانند لیمو ترش را با آب و کمی شکر مخلوط کرده و مصرف کنند. خوردن شربت آب لیمو به همراه نعنا به کم کردن دمای بدن در هنگام اوج گرفتن گرما کمک می‌کند.

 

2. رفع گرمازدگی با شربت شیرین ممنوع

در حالت عادی درجه حرارت بدن بین ۳۶ تا ۳۸ درجه است، گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از ۴۰ درجه افزایش یابد. بهتر است افراد آب خنک حاوی یخ در قالب بطری با خود داشته باشند تا در صورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند و اگر برای مدت مدیدی قرار است در گرما باشند، مقداری نمک یا آب‌لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند. وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است، چرا که هضم قند نیاز به آب دارد، بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی‌شود.

 

3. از قهوه و چای بپرهیزید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و خوردن آن در فصل تابستان توصیه نمی‌شود. کاهش مایعات در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح هم از دست می‌دهیم بنابراین نمی‌توانیم آب ساده را جایگزین کنیم و یکی از علت‌هایی که در فصل تابستان مردم مایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت بنوشند همین امر است.

 

4. شربت خاکشیر

گیاه دارویی خاکشیر تب بر و مسکن بوده و مصرف آن برای تسکین التهاب پوست و درمان کهیر توصیه می‌شود. گل و برگ خاکشیر برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین C موثر است، همچنین خاکشیر در درمان بیماری‌ها ی برونشیت، تب، عوارض سرخچه، سرخک و مخملک نیز بسیار مفید است.

درخصوص تاثیر دارویی خاکشیر در تقویت معده و افزایش اشتها، نیز باید گفت: روغن چرب دانه‌های خاکشیر دارای لینولئیک اسید، لینولینیک اولئیک اسید، اروسیک اسید و استئاریک اسید است و در اسانس آن نیز بنزیل، برونپیل و آلیل دی سولفید وجود دارد. خاکشیر به طور تقریبی در تمام مناطق زراعی و زمین‌های بایر اطراف مزارع و نیز زمین‌های آیش مشاهده می‌شود.

 

5. شربت زرشک برای درمان گرمازدگی

با استفاده از زرشک تازه به صورت شربت به عنوان تصفیه کننده خون، به یک نوشیدنی بسیار گوارا در تابستان دست یابید. البته مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست، زیرا رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.

مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می‌تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها شود و جذب ویتامین‌های گروه B را در بدن مختل کند. عرق طبی زرشک که از تقطیر آب میوه زرشک به دست می‌آید، نیز خواص زیادی دارد از جمله کاهش کلسترول خون، کاهش قند خون، تقویت معده، رفع سوء هاضمه، درمان زخم معده و رماتیسم.

 

6. سکنجبین مناسب بری رفع گرمازدگی

سکنجبین شربت مناسبی برای فصل گرم است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با روش تهیه این نوع شربت آشنایی کامل دارند، چراکه از قدیم و ندیم سکنجبین رفیق کاهو بوده و هر وقت که سفره‌ای از کاهو می‌گسترانند، سکنجبین نیز در کنارش بوده و هنوز هم ما ایرانی‌ها دوست داریم این دو را با هم مصرف کنیم.

 

7. آب طالبی و گرمازدگی در تابستان

مطالعات نشان داده است، مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می‌دهد.

محققان برای آزمایش، مقداری از پلاکت‌های خون را گرفته با مقدار کمی عصاره یا آب طالبی شیرین مخلوط کرده و مشاهده کردند در طالبی عاملی وجود دارد که به شدت مانع از انباشته شدن غیرطبیعی پلاکت‌ها می‌شود و در نتیجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها (که عامل حمله‌های قلبی است) جلوگیری می‌شود.

طالبی را بدون شکر یا چیزهایی دیگر به طور ساده باید پیش از غذا خورد، کسانی که طالبی را با نمک و فلفل می‌خورند، هضم آن را آسان‌تر می‌کنند ولی در مقابل، خاصیت ملین آن را کم می‌کند.

 

8. درمان گرمازدگی با مصرف به‌لیمو

به‌لیمو موثر در گرمازدگی است . به لیمو بوته‌ای که برگ‌های آن خواص زیادی دارد. برگ‌های این گیاه دارای بویی همچون لیمو هستند. دم‌کرده به‌لیمو برای چربی‌سوزی بسیار موثر است. این نوشیدنی همچنین باعث تقویت عضلات و سیستم ایمنی بدن می‌شود و کاهش دهنده اضطراب است. برای تهیه این نوشیدنی به مقداری از برگ به‌لیمو، آب داغ با دمای ٨٠درجه اضافه کنید و پس از خنک‌شدن بنوشید. اگر دوست دارید نوشیدنی شما شیرین باشد، پس از افزودن آب داغ به آن مقداری عسل بیفزایید.

 

9. آب آلبالوی ترش برای ریشه کن کردن گرمازدگی

آب آلبالو یا دمنوش آلبالوی ترش علاوه بر رفع عطش و تشنگی، برای افرادی که فشارخون بالا دارند، بسیار مفید است. جالب است که بدانید هر چقدر نوشیدنی‌ها شیرین‌تر باشند، گرمی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که آن را به صورت خام یا شربت کم‌شیرین استفاده کنید.

اگر می‌خواهید کمی آب آلبالوی‌تان را شیرین کنید، شربت سکنجبین به آن اضافه کنید. آلبالو همچنین برای رفع تهوع، اضطراب و تلخی دهان بسیار موثر است.

 

10. خاکشیر و تخم شربتی

خاکشیر را حتما به صورت یخ‌زده و با آبلیمو استفاده کنید، در غیراین صورت به جای رفع گرمازدگی باعث حالت تهوع در شما می‌شود. برای این‌که لازم نباشد مدام درگیر پاک‌کردن و خیساندن خاکشیر باشید، مقدار زیادی از آن را تهیه کرده و پس از شستن داخل قالب‌های یخ ریخته و روی آن مقداری آب بریزید.

به این ترتیب همیشه به خاکشیر تمیز و سرد دسترسی دارید. تخم شربتی از دانه‌های گیاه ریحان به دست می‌آید و بعد از ترکیب‌شدن با آب، به حالت ژله‌ای درآمده و آب را در خود جذب می‌کند که همین باعث رفع عطش و گرمازدگی می‌شود. از دیگر فواید تخم شربتی می‌توان به درمان عفونت، یبوست و موثر برای کم‌کردن وزن اشاره کرد.

 

11. شربت گلاب بری گرمازدگی

شربت گلاب یک نوشیدنی خوش‌طعم برای درمان افسردگی، وحشت، تقویت قلب و برطرف‌کننده ضعف است. این شربت را می‌توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر میل کنید. برای تهیه شربت گلاب، نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید و در حین جوشیدن کف‌های آن را بردارید. وقتی شربت شما نصف شد، زعفران را با مقداری گلاب ترکیب کرده و به شربت‌تان اضافه کنید. شربت شما آماده است. به افراد گرمازده مقداری گلاب و یخ بخورانید تا دچار استفراغ شده و سموم از بدن‌شان رفع شود.

 

12. مصرف مرکبات در تابستان

مرکباتی مثل پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و لیموترش ازجمله خنک‌کننده‌ترین میوه‌ها هستند. این میوه‌ها صرفنظر از طعم خوبشان، می‌توانند سلامت شما را حفظ کرده و سبب شوند جوان‌تر به نظر برسید. مرکبات غذایی بسیار خوب برای سلامت پوست هستند، زیرا دارای مواد گیاهی بسیاری هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند؛ ازجمله فلاوانون‌ها، آنتوسیانین‌ها، پلی‌فنول‌ها و ویتامین C. همچنین مرکبات در عمل هضم بسیار اهمیت دارند، زیرا به تجزیه غذا‌های سنگین و چرب کمک می‌کنند.

 

13. هویج رنده‌شده

در گرمای تابستان می‌توانید به هویج رنده‌شده اعتماد کنید. قند موجود در این سبزیجات طبیعی هستند، در نتیجه علاوه بر انرژی‌رسانی، آب بدن‌تان را هم تأمین می‌کنند. خوردن هویج رنده‌شده که از قبل در یخچال گذاشته‌اید، علاوه بر این‌که خنک‌تان می‌کند، میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر به بدن‌تان می‌رساند.

 

14. سبزیجات خنک

خیار، تربچه، کاهو و سبزیجاتی مثل اسفناج و منداب و نعناع در گروه سبزیجات خنک قرار می‌گیرند. همه این سبزیجات دارای مقدار فراوان آب بوده و می‌توانند خون را رقیق کرده و به بدن کمک کنند تا گرما آزاد کند که این عمل اثر خنک‌کننده دارد.

راه‌های زیادی برای ترکیب این سبزیجات در رژیم غذایی وجود دارد. فقط کافی است تا آن‌ها را در سالاد تابستانی خود بریزید، در یک کاغذ برنج بپیچید تا رول‌های سبزیجات به سبک تایلندی درست کنید یا آن‌ها را در سوپ سرد گازپاچو پوره کنید.

 

15. نقش خیار در گرمازدگی

مقدار فراوان آب در خیار، همراه با طعم تازه و ترد این سبزی، آن را تبدیل به یک سبزی تابستانی عالی کرده است. خیار به خاطر خواص دارویی خود هم مورد توجه است. خیار همچنین خاصیت ادرارآوری دارد که سبب می‌شود مواد سمی از بدن خارج شده و پوست و بافت بدن شما را هم سالم نگه دارد.

خیار دارای کالری کم و مقدار کمی قند، کربوهیدرات و چربی است. همچنین این سبزی دارای مقدار زیادی ویتامین B، فسفر، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی است. خیار‌های خردشده را روی ساندویچ یا برگر گذاشته یا با ماست، لیمو و نعناع ترکیب کنید.

 

16. تربچه و گرمازدگی

تربچه دارای آب فراوان است و منبع غنی ویتامین C به شمار می‌رود. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب دارد. همچنین تربچه منبع غنی پتاسیم است که خطر سنگ کلیه را کم کرده و مواد معدنی مانند گوگرد، آهن و ید دارد.

 

17. نعناع برای درمان گرمازدگی در تابستان

نعناع و سوسنبر هر دو خاصیت خنک‌کننده و آرامش‌بخش دارند و رایحه تند آن‌ها در هنگام گرما می‌تواند کمبود انرژی را در شما از بین ببرد. این ماده قبلا توسط گیاهخواران استفاده می‌شده است تا چای گیاهی، سنبل‌الطیب، پماد و محصولات دیگری بسازند که سبب آرامش ذهن و بدن می‌شود. به‌علاوه نعناع به سوءهاضمه و التهاب که اغلب در روز‌های تابستان ما را آزار می‌دهند، کمک می‌کند.

 

18. مصرف لیموترش در تابستان

حتما می‌دانید که در هر فصلی از سال، باید به میزان کافی آب نوشید، اما در فصل تابستان به علت گرمای هوا این نیاز پررنگ‌تر می‌شود. در نتیجه لازم است که روزانه حداقل یک‌ونیم لیتر آب بنوشید. البته نوشیدن آب خالی برای خیلی‌ها چندان دلچسب نیست. در این صورت است که می‌توانید کمی آب لیموترش به داخل آب خنک‌تان بچکانید. این کار باعث می‌شود که آب بیشتری بنوشید و البته بدن‌تان خنک‌تر بماند. می‌توانید به شربت آبلیمو نیز فکر کنید. فقط لازم است میزان قند افزوده به آن را کنترل کنید.

 

19. کدوی بخارپز

بخارپزکردن سبزیجات یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ‌کردن آب داخل آنهاست. شما می‌توانید سبزیجات مورد علاقه خود را امتحان کنید. بهتر است بدانید که کدو سرشار از آب است و به همین دلیل مصرف آن در هوای گرم بسیار توصیه می‌شود.

 

20. فواید مصرف توت‌فرنگی در تابستان

توت‌فرنگی سرشار از آب است و درعین حال شیرینی آن می‌تواند بهترین دسر پس از غذا باشد. فرقی نمی‌کند که آن را به صورت میوه تازه میل کنید یا این‌که از قبل کمپوت تهیه کرده باشید. در هرحال توت‌فرنگی دوست روز‌های گرم است. البته در تهیه کمپوت یا پوره آن نیاز به شکر زیاد ندارید. یادتان باشد که توت‌فرنگی و همچنین هلو سرشار از آب هستند.

 

21. آب‌دوغ‌خیارو گرمازدگی

آب‌دوغ‌خیار نقش موثری در آبرسانی سریع به بدن، رفع تشنگی، گرما‌زدگی و دفع سموم از بدن دارد. آرام‌بخش، خواب‌آور و خونساز است و انرژی بدن را هم افزایش می‌دهد.

 

برای مقابله با گرمازدگی در تابستان به این نکات توجه کنید:

 

  • خام بخورید: خوشبختانه برای ما میوه‌ها و سبزیجات خام یک غذای تابستانی عالی هستند و نیاز به آماده‌کردن نداشته یا کار کمی دارند. اگر باید غذا بپزید، به روش‌های آشپزی سریع فکر کنید؛ ازجمله بخارپزکردن، سفیدکردن و سرخ‌کردن سریع.
  • ادویه بزنید: این مسأله اتفاقی نیست که بیشتر مردمی که در نواحی گرم دنیا هستند، غذا‌های ادویه‌دار زیاد می‌خورند. مقدار متعادل از ادویه‌هایی مثل زنجبیل تازه، فلفل قرمز، کاین و فلفل سیاه در ابتدا شما را گرم می‌کنند، اما در واقع به خنک‌شدن‌تان کمک می‌کنند. مقداری فلفل قرمز به ماهی بریان‌شده یا آبی که مرغ را در آن می‌خوابانید، اضافه کنید یا با زنجبیل تازه رنده‌شده، روغن کنجد، سویا و سرکه سفید، سرکه خنک‌کننده درست کنید.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: گرمازدگی، درمان گرما زدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : شنبه 22 خرداد 1400
.
 

 به گزارش دکتر سلام، از داروهای کورتون دار جهت درمان آلرژی استفاده نکنید.
رئیس انجمن آسم و آلرژی همچنین تاکید کرد:«برای درمان آلرژی هرگز نباید داروهای کورتن دار را تجویز کرد ، چرا که مصرف این گونه داروها با توجه به اینکه درمان مناسبی هم نیست ، در سنین بالاتر احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به خصوص در میان زنان افزایش میدهد. برای درمان حتما به پزشک مراجعه کرده و از داروهای مخصوص به درمان این امر استفاده کنید.»

به گزارش خبرنگار «دکتر سلام»، یکی از عوامل اصلی سیستم ایمنی بدن مقابله با عوامل مهاجم مثل ویروس ها و میکروبها میباشد.آلرژی واکنش بیش از حد یا نامناسب سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد بی ضرر موجود در محیط زندگی مثل مواد غذایی یا گرده گیاهان میباشد.برای مثال گرده گیاهان میتواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبروست.

 

هنگامیکه سیستم ایمنی فرد آلرژیک در معرض یک ماده حساسیت زا قرار میگیرد بدن برای مبارزه با ماده مذکور شروع به تولید نوع خاصی پادتن میکند که lgE نام دارد.پادتن ها به نوعی سلول خونی به نام ماست سل متصل شده و ماست سل ها مواد شیمیایی مختلفی از جمله هیستامین آزاد میکند که عامل اصلی بروز بسیاری از علائم آلرژیست.

مواد حساسیت زا به موادی گفته میشود که قادر به تحریک سیستم ایمنی بدن در تولید پادتن میباشند.حدود 20 تا 30 درصد جمعیت دنیا به نوعی آلرژی مبتلا هستند که حتی گاهی این واکنشات الرژیک شدید و کشنده و همراه با علائمی نظیر کاهش فار خون و شوک میباشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین روشهای پیشگیری آلرژی با «دکتر مصطفی معین» رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران به گفتگو نشستیم .

وی گفت:«نقش تغییرات آب و هوایی را که به علت توسعه نامتوازن در کشورهای صنعتی و برخی کشورهی در حال توسعه منجر به آسیب های زیست محیطی شده و خواهد شد.تاثیر این موارد را در افزایش شیوع آسم و آلرژی و بیماریهای مزمن تنفسی نباید نادیده گرفت.»

دکتر معنی ادامه داد:«با تجمع گازهای گلخانه ای در جو و گرم شدن تدریجی زمین دانشمندان پیش بینی میکنند که درآینده غلظت اوزون در سطح زمین بالاتر میرود،فصول و دوره های گرد افشانی طولانی ترمیشود و افزایش رطوبت و کاهش سطح بهداشت منجر به تکثیر قارچها و هیره ها و شیوع بیشتر آسم و الرژی و عفونت های تنفسی خواهد شد.همانطور که میبینید  شروع آلرژی های فصلی از اواسط فروردین به ماههای بهمن و اسفند کشیده شده است.»

وی همچنین راه هایی برای پیشگیری و معالجه آسم به شرح زیر توصیه کرد :

1. استفاده از شیر مادر برای نوزادان
2. حداقل هفته ای 3 بار با جاروی برقی اتاق خواب خود را تمیز و گردگیری کنید و دمای اتاق را در حدود 22 درجه تنظیم کنید.
3. بهتر است به جای فرش و موکت در اتاق خواب از سرامیک ، پارکت و یا گلیم های نازک استفاده کنید.
4. از خوابیدن روی زمین ، مبل و یا کاناپه خودداری کنید.
5. از دستگاه بخور فقط برای سه روز اول سرماخورگی استفاده کنید.
6. از پر و پشم در بالش و تشک و لحاف استفاده نکنید.
7. از پرورش گل و گیاه در داخل اتاق خودداری کنید
8. از نگهدای حیوانات اهلی خونگرم مثل پرندگان ، گربه ،سگ ،خرگوش و….در محیط خانه بپرهیزید.
9. حشراتی مانند سوسک و پشه و زنبور که ایجاد حساسیت میکنند باید دفع شوند.
10. در هوای طوفانی کمتر از اتاق خارج شوید و خود را کمتر در معرض باد قرار دهید.
11. در هوای باز ورزش نکنید.
12. از تماس با عطر و ادکلن و بوهای تند شیمیایی مانند انواع شوینده ها رنگ نفت و بنزین و بوی سرخ کردنی جلوگیری کنید.
13. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار،اسپند و دود آتش بپرهیزید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: آسم، آلرژی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : جمعه 21 خرداد 1400
.
 

متخصص گوش، حلق و بینی فشار دادن محل خونریزی بینی و استفاده از کمپرس سرد در پشت گردن و پشت بینی را از راه‌های قطع خونریزی بینی برشمرد.

 

 

ابراهیم رزم پا، متخصص گوش، حلق و بینی در گفت وگو با فارس درباره خون دماغ شدن در برخی افراد اظهار کرد: طبق آمار به طور تقریبی یک نفر از هر 10 نفر دست کم یکبار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است که ممکن است خفیف یا خیلی شدید باشد که به علت ضربه یا دستکاری بینی و از بین رفتن لایه محافظ داخل آن ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: پس از خونریزی‌های قاعدگی، خونریزی بینی شایعترین خونریزی خودبخودی در انسان است که به علت پارگی عروق مخاط بینی که بدون محافظ می‌باشد اتفاق می‌افتد و شایعترین محل خونریزی در اطفال و بالغین جوان قسمت قدامی تیغه بینی است که خونریزی این ناحیه را می‌توان به آسانی کنترل نمود.

رزم پا افزود: مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین محل خونریزی در قسمت خلفی – فوقانی جدار خارجی و تیغه‌ وسط بینی در اشخاص مسن است.

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: خون دماغ شدن معمولا به علل موضعی شامل واکنش التهابی تغییرشکل ساختمانی، وجود جسم خارجی، تماس با مواد شیمیایی سمی، مداخله جراحی و تومورهای داخلی بینی ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به مدت 5 دقیقه قسمت جلویی بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه‌ بینی با انگشت دست بفشاریم بسیاری از خونریزی‌های بینی مهار می‌شوند و اکیدا به بیماران گوشزد می‌شود که پنبه یا دستمال در بینی خود نگذارند. زیرا ممکن است هنگام در آوردن آنها دچار مشکل شوند و مخاط بینی بیشتر دچار آسیب شوند.

هنگام خونریزی بینی چه کنیم؟

رزم پا افزود: قراردادن کمپرس‌های سرد در پشت گردن و همچنین پشت بینی نیز از روش های بند آوردن خون خارج شده از بینی است.

 

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: در هنگام خون دماغ شدن نشستن بیمار و خم کردن بالاتنه به سمت جلو، باز کردن دهان و خارج شدن خون های وارد شده به دهان و در نهایت بازگشتن به حالت عادی نشستن است.

وی گفت: حدود 10% خون دماغ‌های خلفی به روش‌های درمانی معمولی پاسخ نمی‌دهد و مداخله جراحی لازم است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: خونریزی بینی ، خون دماغ ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : جمعه 21 خرداد 1400
.
 

اگر این مقاله را می‌خوانید بدون شک تصمیم به خرید دستگاه ماساژور یا صندلی ماساژور گرفته‌اید. در ادامه مقاله قصد داریم بهترین برند صندلی ماساژور را خدمت شما معرفی کنیم و نکات مهم قبل از خرید این صندلی را به طور مختصر شرح دهیم. اما اگر به طور اتفاقی با این مقاله مواجه شده‌اید بهتر است قبل از خواندن شرایط خرید بهترین صندلی ماساژور، مطالبی را در مورد ماساژ و الزام یا عدم الزام خرید صندلی بدانید.

ماساژ یک روش قدیمی در دنیای مدرن امروزی است و عبارت است از حرکات اصولی و حساب شده بر روی لایه‌های سطحی و بافت‌های نرم بدن من جمله، رگ‌ها، عضلات و ماهیچه‌ها و تاندون‌هاست. ماساژ تنها فشردن عضلات نیست بلکه تحریک نقاط حساس و مخصوصی از خطوط اصلی انرژی بدن به منظور رهایی از استرس و فشار عضلانی و بهبود درد ناشی از صدمات و ناراحتی‌های حاد و مزمن می‌باشد.

ماساژ درمانی یک درمان قطعی در مواجه با بیماری‌ها نیست بلکه مکمل بی‌بدیل و تسریع‌کننده قوی برای درمان‌های پزشکی است اما از مزایای ماساژ می‌توان به کاهش دردهای موضعی و استرس‌های روزانه، بهبود خواب شبانه، کاهش خطر ابتلا به واریس، کمک به درمان سیاتیک و کمر درد، کمک به تناسب اندام و حذف چربی‌های اضافی، رفع گرفتی‌های عضلانی، خون رسانی بهتر به ارگان‌های بدن و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

امروزه در جهانی مدرن، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از این روش کهن به عنوان یک روش مراقب بهداشتی و سلامتی استفاده می‌کنند.

رفع خستگی و استرس، ایجاد آرامش، سبکی حجم، ریلکسیشن، تمدد اعصاب، سرعت بخشیدن به سیستم گردش خون، رفع کوفتگی و گرفتگی عضلات از دیگر تاثیرات مثبت ماساژتراپی می‌باشد.علاوه بر این موارد، ماساژ تاثیرات فیزیولوژیکی بسیار زیادی بر پوست، سیستم گردش خون، عضلات و مفاصل، درد، روح و روان دارد

حال که فواید ماساژ را دانستیم یک سوال پیش می‌آید. مگر می‌شود کسی از استفاده متدی با این همه مزیت، فایده و تاثیرات مثبت خودداری کند؟!

یکی از انواع ماساژ، ماساژ مدرن می‌باشد که توسط صندلی‌های ماساژور انجام می‌شود. اگر مصمم برای خرید یکی از این دستگاه‌های ماساژ هستید، ما در ادامه بهترین برند صندلی ماساژور و نکات مهم قبل از خرید دستگاه‌های ماساژور را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

نکات مهم برای خرید صندلی ماساژور

 

۴ نکته مهم قبل از خرید صندلی ماساژور

ملاک‌های خرید صندلی و دستگاه ماساژور را در ۴ دسته قیمت، ابعاد و طرح، قابلیت و برند بررسی می‌کنیم.

قیمت صندلی ماساژور: اولین ملاک در خرید دستگاه ماساژور و هر کالایی مبحث قیمت آن است. قیمت‌ها برای خرید صندلی‌ها و دستگاه‌های ماساژور بسیار ناپایدار است و اختلاف قیمت آن‌ها بسته به نوع صندلی، برند، امکانات و قابلیت‌های صندلی ماساژو متغیر می‌باشد. توجه داشته باشید که قیمت صندلی همیشه تعیین کننده کیفیت آن نیست و در خرید هر کالایی باید ملاک‌هایی نظیر ابعاد و طرح، قابلیت و امکانات و برند و سابقه را در نظر داشته باشید.

ابعاد، طرح و رنگ صندلی ماساژور: در خرید هر کالایی یکی دیگر از ملاک‌های مهم، طرح، رنگ و ابعاد کالا مسئله و دغدغه خریدار می‌باشد. برای همه افراد مخصوصا بانوان طرح و رنگ کالا برای هم‌خوانی با دکوراسیون منزل یکی از مسائل مهم است که صندلی ماساژور هم از این قاعده جدا نیست. شما باید طرح و رنگ کالا را طوری انتخاب کنید که به بر اساس ست لوازم منزل باشد.

نکته دیگر و بسیار مهم در خرید کالا ابعاد وسیله خریداری شده است چرا که در منزل همیشه بحث فضای اشغالی و نبود جا مسئله است.

قابلیت‌ها و امکانات صندلی ماساژور: شاید اصلی‌ترین ملاک در خرید کالا امکانات آن باشد که حتی در خرید آن شما ار متقاعد کند از دو ملاک فوق چشم پوشی کنید.بهتر است قبل از خرید صندلی ماساژور از امکانات و قابلیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد اطلاعات کسب کنید. این صندلی‌ها امکانات و قابلیت‌های متفاوت و بسیار زیادی دارند که برخی از این ویژگی‌ها در زیر اشاره شده است.

  • کیسه‌های هوا (ایر بگ)
  • تعداد نواحی ماساژدهنده (ماساژ نواحی کمر و پاها و نشیمنگاه و دست‌ها)
  • نوع ماساژور (موجی، کششی، بادی و لرزشی)
  • قابلیت تنظیم نواحی ماساژ
  • گرمکن
  • تنظیم زمان استفاده از صندلی ماساژور (تایمر)
  • قابلیت پخش موزیک و ویدئو
  • نوع نمایشگر
  • تعداد ماساژ اتوماتیک
  • میزان حافظه
  • قابلیت مغناطیس درمانی
  • قابلیت استفاده تجاری
  • بالا و پایین رفتن ناحیه پشت کمر

معرفی بهترین برند صندلی ماساژور: شرکت خدمات ماساژ طبی اسپیتمان آسا (نماینده رسمی آی رست در ایران) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ارتقاء سطح رفاه، سلامت و کیفیت زندگی مردم و کمک به مقابله با استرس‌های ناشی از زندگی امروزی شکل گرفته است و در همین راستا دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین برندهای خارجی مطابق با استانداردهای روز دنیا وارد کشور می‌نماید. یکی از ویژگی‌های برند آیرست توجه به موضوع توانایی خرید از اقشار مختلف جامعه است به طوری که اقشار مختلف جامعه با سطح نیاز و درآمد مختلف را پوشش می‌دهد. در کنار واردات، این شرکت خود را موظف به راه‌اندازی دقیق دستگاه‌ها در محل، ارائه آموزش لازم و کافی، گارانتی محصولات، ارائه خدمات پس از فروش به مشتری به صورتی متمایز، ممتاز و هیجان انگیز می‌داند.

این شرکت بر این باور است که کسب سودی منصفانه برای خود همراه با ارزش آفرینی برای مشتریانش می‌تواند آن‌ها را به شرکای تجاری وفادار برای آیرست تبدیل کند و منافع متقابل بلند مدت طرفین را در حالت برد-برد تامین نماید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: صندلی ماساژور , ماساژور ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : پنج شنبه 20 خرداد 1400
.
 

 

وقت آن است که پف شکمتان را خالی کنید. نفخ ــمایع جمع شده بین سلولهای بدنــ می‌تواند بخاطر هضم نادرست، سدیم بیش از حد یا عادت ماهیانه‌تان بوجود بیاید. اما به گفته کارشناسان، اگر به چیزی که می‌خورید توجه داشته باشید، معمولا می‌توانید از نفخ جلوگیری کنید.

خبر خوبی است، مگر نه؟ با این مواد غذایی از بین برنده نفخ، در تمام طول سال اندامی متناسب داشته باشید:

آب همراه با لیمو

بسیاری از مردم هنگامیکه دچار نفخ می‌شوند، از خوردن آب صرف نظر می‌کنند. در حالیکه در واقع باید برعکس اینکار را انجام دهند. دیوید گروتو، دارای مدرک RD، عضو هیات مشاوره FITNESS و نویسنده “۱۰۱ ماده غذایی که می‌توانند زندگی شما را نجات دهند و بهترین چیزهایی که می‌توانید بخورید” می‌گوید: مردم فکر می‌کنند هنگامیکه دچار احتباس آب می‌شوند، باید نوشیدن آب را کاهش دهند اما این درست نیست. حفظ آب در واقع، روش بدن شما برای نگه داشتن مایعات است تا دچار کم آبی نشوید. گروتو می‌گوید: اگر مشکل نفخ دارید، زمان آن است که مایعات بیشتری مصرف کنید، نه اینکه آن‌ها را محدود کنید. از آنجا که لیمو هنگامیکه به آب اضافه شود، یک ادرار آور طبیعی و یک ملین ملایم است، مصرف این مایع می‌تواند به کاهش مقدار نمکی که در بدن باقی مانده، کمک کند. فقط مطمئن شوید که آن را از لیوان می‌نوشید، نه از نی، تا هوای اضافی نبلعید.

هندوانه

تمام انواع صیفیجات برای سلامتی شما مفید هستند اما هندوانه، بعنوان یکی از آبدارترین میوه‌ها، شناخته شده است. احتمالا به این خاطر است که از ۹۲٪ آب تشکیل شده است. به گفته گروتو، هندوانه خاصیت ادرار آوری طبیعی دارد و یک منبع عالی از پتاسیم است. او می‌گوید: وقتی صحبت از کنترل نفخ می‌شود، تعادل بین سدیم و پتاسیم، مهم است. برای تهیه یک نوشیدنی خانگی، لیمو، خیار، هندوانه و رزماری را با هم مخلوط کنید (احتیاط: هنگامیکه این نوشیدنی را مصرف می‌کنید، ممکن است بیشتر از حد معمول به استفاده از دستشویی نیاز پیدا کنید).

رزماری و زردچوبه

رزماری تقریبا برای درمان هر چیزی به کار می‌رود، از سوزش سردل و سر درد گرفته تا دندان درد و فشار خون بالا.جکی نیوجنت، دارای مدرک RD، کارشناس تغذیه آشپزی، عضو هیئت مشاوره FITNESS و سر آشپز می‌گوید: رزماری، گاز روده را نیز درمان کرده و به هضم کمک می‌کند. او توصیه می‌کند که رزماری را در چایتان خیس کنید یا آن را با کرفس یا جعفری مخلوط کنید و با استفاده از آن غذای همیشگیتان را بپزید. زردچوبه، بخاطر تواناییش برای مبارزه با درد و التهاب، در آسیا با ارزش است. زردچوبه برای کمک به ناراحتی معده و کاهش نفخ نیز مفید است.از این ادویه زرد روشن در غذاهای آسیایی یا برای طعم دادن به غذاهای مورد علاقه تان استفاده کنید.

لوبیا و عدس

اکثر بیماران گروتو که مشکل نفخ دارند، سدیم بیش از حد مصرف کرده و فیبر و پتاسیم کمی را دریافت کرده‌اند. او می‌گوید: کاهش سدیم و افزایش پتاسیم مصرفیتان، تقریبا یک اثر فوری در کاهش نفخ خواهد داشت. عدس با مقدار فیبر بالایی که دارد، انتخاب خوبی برای کمک به هضم است. مواد غذایی غنی از پتاسیم شامل لوبیا سفید، دانه‌های سویا و لوبیای لیما هستند و همچنین بالاترین فیبر را در بین سبزیجات دارند. نیوجنت می‌افزاید که لوبیاها بطور طبیعی سرشار از استروژن و پروتئین هستند و می‌توانند نفخ ناشی از عادت ماهانه را کاهش دهند.

ماست

از آنجا که افراد بسیاری به لاکتوز حساس هستند، بهتر است در اسموتی بعدیتان بجای شیر از ماست استفاده کنید، بخصوص ماست‌های پروبیوتیک. نیوجنت می‌گوید: ماست از پیش هضم شده است و قند شیر، تجزیه شده است. در حالیکه در شیر، اینگونه نیست، و همین امر می‌تواند باعث گاز و نفخ شود. ماهیت پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس و اسیدوفیلوس موجود درماست می‌تواند علائم نفخ را بهبود ببخشد. برای تهیه یک اسنک ضد نفخ جدید، مقداری خربزه در ماست بریزید.

نکاتی برای پیشگیری از نفخ برای همیشه

  • برای آنکه شکمتان را در تمام طول روز، تخت نگه دارید، گروتو و نیوجنت می‌گویند که این راهنمایی‌ها را به یاد داشته باشید:
  • مصرف سدیمتان را به حداقل مقدار ممکن برسانید و بجای غذاهای فراوری شده، مواد غذایی تازه را انتخاب کنید. بعنوان مثال، سینه بوقلمون تازه نسبت به بوقلمون فراوری شده و بسته بندی، سدیم کمتری دارد.
  • مصرف الکلتان را کاهش دهید. هنگامیکه بیش از حد الکل می‌نوشید، می‌توانید دچار کم آبی شوید که باعث می‌شود بدنتان، مایعات را جذب کند.
  • اگر نفختان بعلت یبوست است، به غذاهایی روی بیاورید که آب را در خود نگه می‌دارند مانند سبوس گندم یا غلات سبوس دار.
  • شیوه زندگی شما می‌تواند بر نفخ تاثیر بگذارد، بنابراین مطمئن شوید که به مقدار کافی می‌خوابید و هر روز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی انجام می‌دهید تا مایعات در بدنتان به حرکت در آیند. اگر زیاد مسافرت می‌کنید و درهواپیما می‌نشینید یا تمام روز در پشت میزتان هستید، پاهایتان را تکان دهید یا هر ساعت،چرخی در محل کارتان بزنید.
  • اگر نفخ شما به یک مشکل مزمن تبدیل شده، با یک پزشک مشورت کنید.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: نفخ شکم، راههای درمان نفخ شکم، راههای رفع نفخ شکم، غذاهای برطرف کننده نفخ شکم، ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 19 خرداد 1400
.
 

خواص دانه گلابی وحشی (انچوچک)

 

بافت مشابه با گلابی یا همان امرود (شاه میوه) دارد و برخلاف گلابی به صورت خوشه‌ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن روی یک خوشه سوار است.

این میوه را اگر ببینید و به شما معرفی نشود، هیچ گاه نخواهید فهمید که گونه ای از گلابی است، اما چه ارتباطی میان گلابی وحشی با انچوچک وجود دارد و چرا می گوییم انچوچک ناسزا نیست ؟

 

 

 

انچوچک چیست ؟

انچوچک نوعی گلابی وحشی می باشد که بدلیل داشتن خواص درمانی بسیار موثر و پرکاربردش در لیست گیاهان دارویی ایران قرار گرفته است.

از خواص درمانی انچوچک می توان به نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری اشاره نمود.

 

خواص درمانی انچوچک

 

  • تقویت عمومی بدن، چاق کنندگی و افزایش وزن
  • تنظیم اسید اوریک و فشار خون
  • دارای خواص ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد لاروی
  • استفاده از گلابی وحشی موجب افزایش ادرار بیماران می شود
  • تقویت کننده معده، قلب و کبد
  • نرم کننده سینه و حنجره
  • آرام کننده اعصاب و تشنج
  • افزایش نیروی جنسی
  • این گیاه قاعده آور است
  • سرشار از ویتامین C

 

انچوچک، دانه نوعی گلابی وحشی

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند.

طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد.

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به بادام یا مغز زردآلو با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است.

وقتی آن را بو دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

 

آشنایی با دانه گلابی وحشی یا انچوچک

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن استو طبیعت آن سرد و خشک است.

رویشگاه طبیعی آن در استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می‌گویند و به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است.

این گونه از گلابی کمیاب تر بوده و میوه هایش حالت خوشه ای روی درخت سوار بوده، این میوه ی سخت طعم ترش و شیرینی دارد که از آن مربا تهیه می‌کنند این میوه به اندازه یک گردو تقریباً مخروطی شکل بوده و به رنگ سبز مایل به زرد که گاهی سایه‌های قرمز رنگی بر روی پوست آن دیده می‌شود.

نکته ی بسیار جالب و دوست داشتنی آن این است که هنگام خوردن آن ، احساسی مشابه خوردن گلابی را دارید.

طول درخت این میوه گاها به هفت تا هشت متر می‌رسد و با آن‌که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی از تخم آن استفاده دارویی می‌شود.

این درخت خودرو بوده و در جنگل و کنار برخی زمینهای حاشیه جنگاها قابل مشاهده است. همچنین میوه آن اواخر شهریور و اوایل پاییز می رسد که به صورت خام خوری استفاده می گردد. از نهال جوان آن به عنوان پایه گلابی در پیوند ارقام خوب و باغی استفاده می گردد.

جالب است بدانید که کلمه ی انچوچک به دلیل آن که نوعی میوه با جثه کوچکی است در لغت نامه ی دهخدا به معنای ریز و کوچک معنا شده و کنایه از آدمی ست که از لحاظ جسمی یا قابلیتی کوچک باشد پس با توجه به معنی آن در لغت نامه انچوچک فحش یا کلمه ای با معنی و مفهوم ناروا نیست.

 

طرز استفاده از دانه گلابی وحشی

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به مغز زردآلو یا بادام با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است.

وقتی آن را بو می دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و می توان گفت خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

 

خواص طبی انچوچک

این دانه طبیعت معتدل دارد و براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد.

این را هم بدانید نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست.

هم اکنون اطلاعات اندکی در مورد خواص تغذیه ای و درمانی گلابی وحشی وجود دارد، اما لازم است بدانید گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، خواص تغذیه ای و درمانی آن را دارد.

این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است. سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

 

بیشتر بخوانید :

راهنمای کاشت و نگهداری گلابی وحشی

۱۲ خاصیت اثبات شده دارویی و درمانی هسته انبه در طب سنتی

خواص زرین گیاه : فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

عرق خرفه : ۳۷ خاصیت دارویی و درمانی عرق خرفه در طب سنتی

راهنمای کاشت و تکثیر درخت گلابی

۴۰ خاصیت معجزه آسای گلابی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: گلابی وحشی , انچوچک , خواص گلابی وحشی , خواص انچوچک ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : سه شنبه 18 خرداد 1400
.
 

منظور از هیرسوتیسم یا پرمویی زنان چیست؟

منظور، زیادی رشد مو از همین نوع آخر است. به عبارتی، موهای ضخیم در نواحی بیشتری از بدن رشد کرده باشند. این نواحی معمولا شامل کشاله ران، زیر شکم و اطراف ناف، بین سینه ها، روی چانه و بالای لب است.

چرا موهای زاید زیاد رشد می کنند؟

رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) که در زنان از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند، مرتبط است. وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان کاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود. در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علیت برای آن پیدا نمی کنیم که به آن، هیرسوتیسم با علت نامعلوم (ایدیوپاتیک) می گوییم.

علل هیروسوتیسم کدامند؟

به طور کلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی کنیم، در چند دسته می توان آن را بیان کرد:

اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیک و داروها.

شایع ترین اختلالی که با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست های تخمدانی است. از علل دیگر در این دسته می توان به کم کاری تیرویید اشاره کرد. آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند که سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند. فنی تویین، دیازپوکساید، مینوکسیدیل و سکیلوسپورین هم داروهایی هستند که باعث پرمویی می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چه علایم دیگری به همراه دارد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک که عمدتا در زنان جوان دیده می شود، با علایمی همچون بی نظمی های قاعدگی، پرمویی، چاقی، جوش های پوستی و گاه دردهای مبهم شکمی همراه است.

هیرسوتیسم را بر چه اساسی تشخیص می دهند؟

تشخیص هیرسوتیسم با دیدن رشد موهای ضخیم در مناطق غیرمعمول در زنان است. به یاد داشته باشیم هیرسوتیسم یک علامت است و معمولا برای بررسی علت آن انجام معاینه، آزمایش خون و گاه سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و حتی لاپاراسکوپی لازم می شود.

چرا هیرسوتیسم تنها یک مشکل نیست؟

مشکلات هورمونی، افزایش چربی خون، دیابت و عوارضی که به دلیل بیماری زمینه ای وجود دارند از مشکلات احتمالی هیرسوتیسم است. ظهور علایم مردانه در موارد شدید همچون ریزش موی سر در ناحیه پیشانی و طرفین، کوچک شدن پستان ها، کلفتی صدا، افزایش بافت عضلانی و اختلالات قاعدگی گاه دیده می شود.

عواملی که با پرمویی همراه هستند، کدامند؟

از مهم ترین زمینه ها ارث است. نژاد آسیایی و مدیترانه ای و از جمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند.

بعضی علل زمینه ای هستند که خیلی قابل پیشگیری نیستند. مطالعات نشان داده اند زنان چاق که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بوده اند، در زمانی که از رژیم غذایی کم کالری استفاده کرده اند کمتر دچار هیرسوتیسم شده اند. پس اگر چاق هستید حتما خود را لاغر کنید.

پزشک باید مشخص کند که هورمون آندروژن اضافی به چه دلیل و از کدام منشأ ترشح می شود. رویکرد اصلی درمان هم همین برطرف کردن علت زمینه ای است. در موارد هیرسوتیسم فامیلی که علت مشخص و افزایش هورمونی وجود ندارد، برطرف کردن خود پرمویی به تنهایی مدنظر قرار می گیرد.

آیا تغذیه نقشی در جلوگیری از هیرسوتیسم می تواند داشته باشد؟

بله تغذیه سالم، استفاده نکردن از غذاهای آماده که حاوی نگهدارنده و افزودنی هستند، استفاده فراوان و کافی از میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف گوشت قرمز، جایگزین کردن روغن زیتون، دوری از مصرف الکل، قهوه زیاد و سیگار، مصرف آب کافی و ورزش می توانند نقش بارزی در کنترل هیرسوتیسم داشته باشند. استفاده از مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی در صورت کمبود، کمک کننده است.

آیا طب سوزنی جایگاهی در رفع هیرسوتیسم دارد؟

بعضی مطالعات روی زنانی که دچار هیرسوتیسم بوده اند، انجام طب سوزنی را مفید نشان داده اند، اما مطالعات جامع تری نیاز است تا بتوان از طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مطمئن برای هیرسوتیسم صحبت کرد.

چگونه باید موهای زائد را از بین برد؟

تمام افرادی که پرمو هستند، می توانند موهای زاید بدن را از بین ببرند، اما نه به طور کامل. ولی باید اختلالات هورمونی و بیماری های درونی مشخص و کنترل شود.

امروزه متداول ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن موهای زاید، لیزر است. لیزر در واقع نوری است که به ناحیه پرمو تابانده می شود. این نور به داخل پوست نفوذ کرده و ریشه مو را که حاوی رنگدانه است حرارت می دهد. در اثر داغ شدن، ریشه سلول های زایا آسیب دیده و مو از بین می رود.

انواع لیزرها وجود دارد که هر یک طول موج مختلفی دارند، ولی با مکانیسم مشترکی عمل می کنند. عملکرد لیزر از روش های قدیمی مانند سوزاندن مو با الکترولیز و … بسیار موفق تر است.

آیا با یک بار لیزر، موها کاملا از بین می روند؟

این روش ها دائمی نیستند و گاهی می بینیم بیمار با این شکایت که موهای لیزر شده دوباره رشد کرده اند، به دکتر مراجعه می کند.

با تکنولوژی امروزی می توانیم بگوییم که 60 تا 70 درصد موها با تکرار لیزر کم می شوند، ولی به طور کامل از بین نمی روند. لیزر تعدادی از موها را کاملا نازک و ظریف می کند و تعدادی را هم از بین می برد.

ولی ما هنوز روش قطع دائمی برای از بین بردن موها پیدا نکرده ایم. هر چند سیستم های لیزری می توانند بسیار کمک کننده باشند و رویش و طول دوره رشد مو را کاهش می دهند.

پس تبلیغاتی که درباره از بین بردن کامل موهای بدن با لیزر دیده می شود صحت ندارد؟

بله این ادعا غلط است و لیزر به جلسات متعدد و تکرار نیاز دارد و با قطعیت نمی توان گفت که موها را کاملا از بین می برد.

همچنین بخوانید:

علل هیرسوتیسم و درمان عارضه پرمویی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: منظور از هیرسوتیسم یا پرمویی زنان چیست؟ منظور، زیادی رشد مو از همین نوع آخر است , به عبارتی، موهای ضخیم در نواحی بیشتری از بدن رشد کرده باشند , این نواحی معمولا شامل کشاله ران، زیر شکم و اطراف ناف، بین سینه ها، روی چانه و بالای لب است , چرا موهای زاید زیاد رشد می کنند؟ رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) که در زنان از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند، مرتبط است , وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان کاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود , در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علیت برای آن پیدا نمی کنیم که به آن، هیرسوتیسم با علت نامعلوم (ایدیوپاتیک) می گوییم , علل هیروسوتیسم کدامند؟ به طور کلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی کنیم، در چند دسته می توان آن را بیان کرد: اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیک و داروها , شایع ترین اختلالی که با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست های تخمدانی است , از علل دیگر در این دسته می توان به کم کاری تیرویید اشاره کرد , آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند که سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند , فنی تویین، دیازپوکساید، مینوکسیدیل و سکیلوسپورین هم داروهایی هستند که باعث پرمویی می شوند , سندرم تخمدان پلی کیستیک چه علایم دیگری به همراه دارد؟ سندرم تخمدان پلی کیستیک که عمدتا در زنان جوان دیده می شود، با علایمی همچون بی نظمی های قاعدگی، پرمویی، چاقی، جوش های پوستی و گاه دردهای مبهم شکمی همراه است , هیرسوتیسم را بر چه اساسی تشخیص می دهند؟ تشخیص هیرسوتیسم با دیدن رشد موهای ضخیم در مناطق غیرمعمول در زنان است , به یاد داشته باشیم هیرسوتیسم یک علامت است و معمولا برای بررسی علت آن انجام معاینه، آزمایش خون و گاه سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و حتی لاپاراسکوپی لازم می شود , چرا هیرسوتیسم تنها یک مشکل نیست؟ مشکلات هورمونی، افزایش چربی خون، دیابت و عوارضی که به دلیل بیماری زمینه ای وجود دارند از مشکلات احتمالی هیرسوتیسم است , ظهور علایم مردانه در موارد شدید همچون ریزش موی سر در ناحیه پیشانی و طرفین، کوچک شدن پستان ها، کلفتی صدا، افزایش بافت عضلانی و اختلالات قاعدگی گاه دیده می شود , عواملی که با پرمویی همراه هستند، کدامند؟ از مهم ترین زمینه ها ارث است , نژاد آسیایی و مدیترانه ای و از جمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند , بعضی علل زمینه ای هستند که خیلی قابل پیشگیری نیستند , مطالعات نشان داده اند زنان چاق که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بوده اند، در زمانی که از رژیم غذایی کم کالری استفاده کرده اند کمتر دچار هیرسوتیسم شده اند , پس اگر چاق هستید حتما خود را لاغر کنید , پزشک باید مشخص کند که هورمون آندروژن اضافی به چه دلیل و از کدام منشأ ترشح می شود , رویکرد اصلی درمان هم همین برطرف کردن علت زمینه ای است , در موارد هیرسوتیسم فامیلی که علت مشخص و افزایش هورمونی وجود ندارد، برطرف کردن خود پرمویی به تنهایی مدنظر قرار می گیرد , آیا تغذیه نقشی در جلوگیری از هیرسوتیسم می تواند داشته باشد؟ بله تغذیه سالم، استفاده نکردن از غذاهای آماده که حاوی نگهدارنده و افزودنی هستند، استفاده فراوان و کافی از میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف گوشت قرمز، جایگزین کردن روغن زیتون، دوری از مصرف الکل، قهوه زیاد و سیگار، مصرف آب کافی و ورزش می توانند نقش بارزی در کنترل هیرسوتیسم داشته باشند , استفاده از مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی در صورت کمبود، کمک کننده است , آیا طب سوزنی جایگاهی در رفع هیرسوتیسم دارد؟ بعضی مطالعات روی زنانی که دچار هیرسوتیسم بوده اند، انجام طب سوزنی را مفید نشان داده اند، اما مطالعات جامع تری نیاز است تا بتوان از طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مطمئن برای هیرسوتیسم صحبت کرد , چگونه باید موهای زائد را از بین برد؟ تمام افرادی که پرمو هستند، می توانند موهای زاید بدن را از بین ببرند، اما نه به طور کامل , ولی باید اختلالات هورمونی و بیماری های درونی مشخص و کنترل شود , امروزه متداول ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن موهای زاید، لیزر است , لیزر در واقع نوری است که به ناحیه پرمو تابانده می شود , این نور به داخل پوست نفوذ کرده و ریشه مو را که حاوی رنگدانه است حرارت می دهد , در اثر داغ شدن، ریشه سلول های زایا آسیب دیده و مو از بین می رود , انواع لیزرها وجود دارد که هر یک طول موج مختلفی دارند، ولی با مکانیسم مشترکی عمل می کنند , عملکرد لیزر از روش های قدیمی مانند سوزاندن مو با الکترولیز و … بسیار موفق تر است , آیا با یک بار لیزر، موها کاملا از بین می روند؟ این روش ها دائمی نیستند و گاهی می بینیم بیمار با این شکایت که موهای لیزر شده دوباره رشد کرده اند، به دکتر مراجعه می کند , با تکنولوژی امروزی می توانیم بگوییم که 60 تا 70 درصد موها با تکرار لیزر کم می شوند، ولی به طور کامل از بین نمی روند , لیزر تعدادی از موها را کاملا نازک و ظریف می کند و تعدادی را هم از بین می برد , ولی ما هنوز روش قطع دائمی برای از بین بردن موها پیدا نکرده ایم , هر چند سیستم های لیزری می توانند بسیار کمک کننده باشند و رویش و طول دوره رشد مو را کاهش می دهند , پس تبلیغاتی که درباره از بین بردن کامل موهای بدن با لیزر دیده می شود صحت ندارد؟ بله این ادعا غلط است و لیزر به جلسات متعدد و تکرار نیاز دارد و با قطعیت نمی توان گفت که موها را کاملا از بین می برد , همچنین بخوانید: علل هیرسوتیسم و درمان عارضه پرمویی ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 17 خرداد 1400
.
 

روغن چریش چیست ؟

 

درخت چریش بسیار زود رشد می‌کند و می‌تواند به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر برسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به نژاد این درخت اشاره کنیم، باید بگوییم که چریش درختی است از تیره سنجدتلخیان و افراسانان. این درخت بومی شبه قاره هند و میانمار است و از آن حتی به عنوان یاس بنفش هندی یاد می‌کنند. این درخت در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. درخت چریش در پاکستان و بنگلادش نیز یافت می‌شود.

میوه این درخت دانه‌هایی دارد که از آن دانه‌ها روغن می‌گیرند بیشترین کاربرد روغن چریش در انواع شامپوهاست. شامپو‌هایی که حاوی روغن چریش باشند گزینه خوبی برای افرادی است که پوست سرشان خشک و پوسته پوسته می‌شود. در کشور ما هم درخت چریش در جنوب شرق بلوچستان زیاد می‌روید. اینکه چرا این درخت را چریش می‌نامند جالب است. در زبان سواحلی چریش به معنای چهل است و از آنجایی که این درخت می‌تواند ۴۰ بیماری مختلف را درمان کند آن را چریش نامیده‌اند.

داروهایی که از درخت چریش تهیه می‌شود برای رفع مشکلات پوستی و لکه‌های آن مفید است. این داروها همچنین ضدباکتری، ضد قارچ، تصفیه کننده خون و برافروخته کننده رنگ پوست هستند. حکیم عقیلی که از حکیمان طب قدیم ایرانی می‌باشد داروهای تهیه شده از درخت چریش را محلل و منضج می‌داند. او شیوه ساخت مرهم، روغن و حلوای چریش را نیز در کتاب قرابادینش تدوین کرده است.

 

 

 

 

خواص روغن چریش

1. استفاده روزانه از روغن چریش به درمان سینوزیت می‌انجامد.

2. روغن چریش برای ماساژ دادن هم استفاده می‌کنند، چون می‌تواند درد عضلات، آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و نقرس را تسکین دهد.

3. مالیدن روغن چریش روی ناخن و پوست اطراف آن منجر به تقویت ناخن ها می‌شود و از شکنندگی ناخن‌ها پیشگیری می‌کند.

4. اگر از جوش‌های سرسیاه خسته شده‌اید می‌توانید ۲ تا ۳ قطره روغن چریش را در آب حل کنید و این محلول را روی جوش‌ها بمالید. ویتامین ث موجود در روغن چریش‌ به رفع جوش‌های سرسیاه، کدری و چروک پوست کمک می‌کند.

5. اگر مو‌ها را با روغن چریش چرب کنید شاداب و براق می‌شوند. روغن چریش مانع خشکی مو، سفیدی زود هنگام و ریزش آن می‌شود.

6. از دیگر کاربرد‌های روغن چریش این است که موجب تسکین حساسیت‌های پوستی می‌شود. خصوصاً حساسیتی که ویروس آبله ایجاد می‌کند. پس برای برطرف کردن خارش ناشی از آبله هم مفید است.

7. روغن چریش خشکی پوست را برطرف می‌کند و خارش حساسیت و قرمزی پوست را تسکین می‌دهد.

8. به خاطر همه این خواص از چریش در صابون، خمیر دندان و لوسیون‌ها استفاده می‌کنند.

9. اگر برگ‌های چریش را در روغن نارگیل بجوشانید و بعد پوست سر را با این روغن ماساژ دهید، شوره سرتان درمان می‌شود چه پوست سرتان چرب باشد چه خشک.

10. چرب کردن پوست سر با روغن چریش و ماساژ آن کمک به بهبود گردش خون و رشد مو می‌کند، بنابراین فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند و ریزش مو قطع می‌شود.

11. روغن چریش یا ماسک موی تهیه شده از مخلوط برگ‌های چریش و آب باعث می‌شود بوی بد پوست و موی سر ناشی از وجود باکتری‌ها از بین برود.

12. برای رهایی از دست مو‌های شکننده باید رشته‌های مو را با روغن چریش چرب کرد. این کار برای هفته‌ای یک بار خوب است

 

 

خواص درخت چریش

 

  • هندی‌ها از چریش در غذا، لوسیون، شامپو، داروها و در مراسم مذهبی استفاده می‌کنند این گیاه همینطور به عنوان آفت‌کش طبیعی هم کاربرد دارد.
  • هندیان به قدری با این گیاه خو گرفته بودند که همواره در حیاط پشتی خانه‌هایشان درخت چریش می‌کاشتند.
  • از برگ‌های چریش در زمان قدیم برای پاک کردن خون استفاده می‌کردند، چون این برگ‌ها خاصیت ضدویروسی، ضدقارچی، ضدانگلی و ضدعفونی‌کنندگی دارد.
  • برگ‌های چریش به درمان اختلالات چشمی مانند ورم ملتحمه و زخم معده، بی‌اشتهایی، اختلالات کبدی، دیابت، بیماری لثه و ورم مفاصل کمک می‌کند.
  • یک کاربرد دیگر که این برگ‌ها دارند این است که چون مانع لخته شدن خون می‌شوند برای قلب مفید هستند.
  • آن‌ها خاصیت اسپرم‌کشی هم دارند. بنابراین برای پیشگیری از حاملگی نیز استفاده می‌شوند.
  • نکته جالب مصرف چریش به عنوان میکروب‌کش این است که وقتی چریش با باکتری‌ها مبارزه می‌کند باکتری‌ها در برابر این گیاه مقاوم نمی‌شوند. در حالی که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها عکس این اتفاق می‌افتد.
  • پوست درخت چریش به کاهش تب کمک می‌کند.
  • گل درخت چریش برای رفع اختلالات روده‌ای مفید است.
  • با ساقه چریش می‌توان مسواک زد، چون دندان‌ها را سفید و محکم می‌کند و باعث جلوگیری از ناراحتی لثه، بوی بد دهان، عفونت دندان و دندان درد می‌شود.
  • دم کرده برگ‌های درخت چریش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و فشار خون بالا را درمان می‌کند.

 

بیشتر بخوانید :

۷ مورد از تاثیرگذارترین شیوه های درمانی در طب سنتی

فواید بی نظیر روغن زالو

طرز تهیه روغن زالو اصل در خانه



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: گیاه چریش، خواص چریش، روغن چریش، خواص روغن چریش، خواص گیاه چریش ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 17 خرداد 1400
.

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی