.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

نام علمی:

Lycopersicum esculentum Mill

تیره:

Solanaceae

گوجه فرنگی گیاهی است علفی از تیره سیب زمینی که مانند سیب زمینی، در آغاز، بومی آمریکای جنوبی بوده بعد از آن جا به نواحی دیگر نفوذ یافته است. انتقال آن از پرو به نواحی مختلف اروپا، قبل از سیب زمینی، ذرت و توتون صورت گرفته است. این گیاه در حدود سال ۱۵۵۴ میلادی به ایتالیا نفوذ یافت و مردم این کشور نیز آن را مانند بادنجان می خورده اند در حالی که با مصرف آن، حالت تهوع و استفراغ پیش می آمده است.

به گوجه فرنگی تا سال ۱۸۵۰ میلادی، توجه زیادی نمی شده ولی از این تاریخ به بعد، ازدیاد و پرورش نژادهای مختلف آن بین مردم معمول گردید. گوجه فرنگی ، گیاهی است علفی و دارای برگ های مرکب از برگچه های فرد نامساوی که به حالت طبیعی و یا پس از لمس کردن، بویی ناپسند و قوی از آن استشمام می شود. گل های این گیاه از تیره سیب زمینی رنگ مایل به سبز دارد و به وضع منفرد یا به تعداد کم در مجاور هم ظاهر می گردد. میوه اش گوشت دار، قرمز رنگ و به ابعاد مختلف است و پس از رسیدن، رنگ قرمز زیبا پیدا می کند.

برای خرید بذر گوجه کارن کلیک کنید.

خواص گوجه فرنگی برای بدن

گوجه فرنگی دارای میزان بالایی آنتی‌اکسیدان، روی، پتاسیم، فلور، ویتامین C، فیبر، ویتامین A و… است که در ادامه به بررسی این مواد و خواص گوجه فرنگی پرداخته‌ایم.

خواص گوجه فرنگی برای دیابت

از آنجا که گوجه فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها است و کالری بسیار کمی دارد، برای انواع رژیم‌های غذایی مفید است؛ از جمله رژیم افراد دیابتی، که در هر دو نوع دیابت یک و دو استفاده از گوجه فرنگی به‌صورت پخته یا خام هیچ مانعی ندارد؛ تنها نمک نباید با آن استفاده کرد. همچنین از آب گوجه فرنگی نیز می‌توان به‌عنوان یک نوشیدنی و آب میوه استفاده کرد، زیرا کالری کم و قند پایینی دارد؛ اما باید توجه داشت که همچون دیگر مواد غذایی، در مورد مصرف آب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی نیز باید حد تعادل را رعایت کرد.

یکی از مشکلات بیماران دیابتی چسبندگی در پلاکت‌ها است که به همین دلیل خطر ابتلا به تصلب شراین و بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین حملات سکته قلبی و مغزی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ زیاد می‌شود؛ بنابراین بیماران دیابتی داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند. در گوجه فرنگی، در ماده زرد رنگ ژله‌ای دور تخم‌های گوجه فرنگی، ماده‌ای وجود دارد که خاصیت ضد انعقادی دارد؛ بنابراین خواص گوجه فرنگی برای دیابت در تخم‌های گوجه فرنگی نیز وجود دارد که با مصرف گوجه فرنگی ویا آب گوجه فرنگی به بدن می‌رسد.

خواص گوجه فرنگی در بدنسازی

گوجه فرنگی علاوه بر ویتامین C زیادی که دارد، حاوی ماده اسید اورسولیک و توماتین است که به استحکام، قدرت و حفظ ماهیچه‌ها بسیار کمک می‌کند. این دو ماده موجب تحریک رشد و قدرت سلول‌های ماهیچه می‌شوند و از تحلیل رفتن و تضعیف آن‌ها جلوگیری می‌کند که سبب ایجاد خواص گوجه فرنگی در بدنسازی و ضرورت وجود آن رژیم‌ غذایی این افراد است. ویتامین C نیز خود باعث رفع خستگی و دفع سموم موجود در ماهیچه بر اثر کار و فعالیت می‌شود.

خواص گوجه فرنگی برای فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف، بر روی خواص گوجه فرنگی برای فشار خون وبه‌خصوص مصرف آب گوجه فرنگی، در مدت یکسال، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مصرف روزانه حداقل یک فنجان آب گوجه فرنگی بدون نمک می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش کلسترول بد خون کمک کند و به این طریق در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد.

خواص گوجه فرنگی برای پوست

 یکی از مهم‌ترین فواید گوجه فرنگی که با آن آشنا هستیم، خواص گوجه فرنگی برای پوست است. گوجه فرنگی علاوه‌بر ویتامین‌ها و مواد مختلفی که دارد، حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین C است. ویتامین C در رفع رادیکال‌های آزاد پوست، مقاوم سازی، رفع چین و چروک و بستن منفذهای باز و روشن نمودن پوست بسیار موثر است. چنانچه در پوست خود احساس  وجود منافذ باز یا لکه‌های تیره می‌کنید، با گذاشتن چند حلقه گوجه فرنگی روی پوست خودتان به‌صورت ماسک یا مالیدن افشره آن، می‌توانید از خواص گوجه فرنگی برای پوست استفاده ببرید. ویتامین C و A و لیکوپن موجود در گوجه فرنگینیز می تواند در رفع جوش‌های جوانی و آکنه بسیار موثر باشد .

به خاطر وجود ویتامین C زیاد و انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بالا در گوجه فرنگی، در بسیاری از ماسک‌های تقویتی و زیبایی پوست از آن استفاده می‌شود.

ویتامین C موجود در گوجه فرنگی در ساخت کلاژن برای پوست و رفع چین و چروک بسیار موثر است؛ همچنین در ضخیم و درخشان شدن موها و تقویت ناخن ها نیز تاثیر دارد.

خواص گوجه فرنگی برای قلب

گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام لیکوپن است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی در برابر رادیکال‌های آزاد، قوی‌تر از ویتامین E عمل می‌کند و چنانچه گوجه فرنگی به صورت پوره همراه با روغن زیتون مصرف شود، مقدار این آنتی‌اکسیدان در آن به‌شدت بالا می‌رود. طبق بررسی‌هایی که دانشمندان در دانشگاه کمبریج بر اثرات لیکوپن بر روی بیماران قلبی انجام دادند؛ معلوم شد که لیکوپن می‌تواند با اثرگذاری بر روی آندوتلیوم که به پوشش داخلی دیواره رگ‌ها گفته می‌شود، عملکرد رگ‌ها و خون رسانی به قلب را بهبود بخشیده و از خطرات قلبی و عروقی به‌شدت جلوگیری نماید. جالب است بدانید در این آزمایش‌ها اثر لیکوپن بر روی افراد سالم نیز بررسی شده است که هیچ تغییری ایجاد نکرده بود. از همین رو پزشکان معتقدند خواص گوجه فرنگی برای قلب، سبب شده است وجود آن در رژیم مدیترانه‌ای یکی از عوامل موثر در کاهش بیماری‌های قلب و عروق باشد.

خصوصیات گیاه شناسی گوجه فرنگی

ریشه

ریشه گوجه فرنگی دارای سیستم وسیعی می باشد و در عمق ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر خاک نفوذ می کند. ریشه اصلی در صورتی که به وسیله سطح آب زیرزمینی و طبقات سخت زیر مسدود نشود می تواند تا عمق قابل توجهی رشد کند. سیستم ریشه ای عمیق گیاه منجر به افزایش مقاومت گیاه در مقابل تنش خشکی می شود.

ساقه

ساقه گوجه فرنگی علفی، گرد، صاف و شکننده می باشد. با افزایش سن گیاه، چهار گوش، سخت و تقریبا خشبی می شود. ساقه ها پوشیده از کرک ریز هستند.

برگ

برگ ها در گوجه فرنگی مرکب و به طور متناوب بر روی ساقه قرار می گیرند. رنگ برگ سبز روشن و تعداد برگ ها و برگچه ها و اندازه آنها بر حسب واریته و دما و شرایط نوری متغیر می باشد که پشت آن کرک های ریزی وجود دارد.

گل

گل ها به صورت خوشه ای  بین دو گره متوالی روی ساقه ظاهر می شوند. در گوجه فرنگی برای تشکیل میوه نیاز به گرده افشانی می باشد. گل های گوجه فرنگی کامل بوده و دارای اندام نر و ماده می باشد و به صورت متناوب و به رنگ زرد روی خوشه گل قرار دارند. معمولاً ۴ تا ۸ گل در روی هر گل آذین قرار دارد. همچنین ۲۰ عدد خوشه در هر بوته در مراحل رشد تولید می شود.

میوه

میوه گوجه فرنگی از لحاظ گیاه شناسی، سته گوشتی و آبدار است و شامل دانه هایی که توسط یک توده ژلاتین احاطه شده اند می باشند. به هنگام رسیدن، میوه به رنگ قرمز، زرد و نارنجی مشاهده می شود. گوجه فرنگی محصول فصل گرم بوده و به یخبندان حساس است. حساسیت میوه آن به سرما بیشتر از شاخ و برگ است.

آماده سازی خاک

قبل از آماده کردن زمین، ابتدا باید عمل آماده سازی خاک را انجام داد. خاک بستر گوجه فرنگی باید بسیار قوی و عمیق باشد، چون ریشه های این گیاه تا عمق ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر رشد می کنند. در نتیجه این گیاه خاک فشرده را نمی پسندد. بیشترین فعالیت ریشه در عمق ۳۰ سانتی متری خاک می باشد و بسترهای کشت اصلی را قبل از انتقال نشاء بایستی تا عمق ۸۰ سانتی متر برای نفوذ بهتر ریشه مهیا نمود.

ویژگی های خاک

این گیاه به خاک شنی، شنی لومی و پوک همراه با زهکشی مناسب نیاز دارد. به ویژه بعد از جوانه زنی و در زمان رسیدن میوه حساس به غرقاب است. رطوبت اضافی خاک  باعث مرگ گیاهچه می شود که این بیماری می تواند در اثر قارچ های بیماری زایی همجون فیتوفترا، پی تیوم و ریزوکتونیا ایجاد شود.

ریشه گوجه فرنگی نسبت به خیار قدرت نفوذ بیشتری داشته و تا حدودی به خشکی مقاومت دارد. اسیدیته مطلوب خاک  ۶ تا ۵/۶ است. معمولا اسیدیته پایین با کاهش مقدار کلسیم همراه است و در صورت بروز تنش، پوسیدگی گلگاه اتفاق می افتد. این گیاه نسبتاً شوری تا ۵/۲ دسی زیمنس بر متر را تحمل می کند.

طبقه بندی گوجه فرنگی از نظر عادت رشد

انتخاب رقم مناسب در عملکرد نهایی محصول بسیار موثر است. معمولاً ارقام انتخابی بایستی دارای صفات مطلوبی همچون مقاومت نسبی به آفات و بیماری ها و دیگر تنش های محیطی باشند.

گوجه فرنگی درای ارقام پارتنوکارپ و غیر پارتنوکارپ می باشد که در ارقام پارتنوکارپ فقط گل ماده تولید می شود و بذری به وجود نمی آید. همچنین دارای واریته های متعددی از نظر شکل میوه، رنگ آن و کیفیت و همچنین مقاومت به شرایط مختلف می باشد. از نظر عادت رشد گوجه فرنگی به سه گروه تقسیم می شود:

ارقام رشد محدود یا معین

این ارقام برای کشت در فضای باز استفاده می شود و رشد آن ها به جوانه گل ختم می شود. معمولاً به ازای هر دو برگ یک گل آذین دارد و در انتهای هر شاخه فرعی نیز پس از تولید دو تا سه برگ یک گل آذین به وجود می آید و رشد گیاه متوقف می شود. دوره باردهی در این ارقام کوتاه است.

ارقام رشد نامحدود یا نامعین

این ارقام معمولاً در داخل گلخانه و مزرعه کشت می شود که حالت بالا رونده دارند و معمولاً به ازای هر سه برگ یک گل آذین  وجود دارد و جوانه انتهایی به رشد خود ادامه می دهد. گل آذین در گوشه های ساقه اصلی و فرعی به وجود می آید و تا زمانی که شرایط مناسب باشد بوته به رشد خود ادامه می دهد.

ارقام رشد نیمه محدود یا شبه معین

در این ارقام به ازای هر سه برگ یک گل آذین وجود دارد و در نهایت در جوانه انتهایی نیز یک جوانه گل تولید می شود. برای کشت های کوتاه مدت گلخانه ای که حداکثر تولید را داشته باشد در پاییز مناسب می باشد. البته این ارقام بیشتر در هوای آزاد کشت می شوند.

به طور کلی ارقام گوجه فرنگی مورد استفاده در گلخانه باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • تولید محصول خوب در شدت نور کم
  • رشد رویشی و گلدهی در دماهای پایین
  • مقاومت و میوه دهی خوب در شرایط نور کم و دمای پایین
  • میوه دهی با کیفیت بالا در شرایط نامطلوب
  • مقاومت به بیماری ها از جمله ویروس موزاییک توتون

محصول گوجه فرنگی به صورت تازه خوری، رب، کنسرو و … مصرف می شود. بنابراین اولین تقسیم بندی بذر گوجه فرنگی بر اساس نحوه مصرف آن به صورت تازه خوری و صنعتی می باشد.

معمولاً ارقام گلخانه ای به مصرف تازه خوری می رسد. اما برداشت های پایانی آنها به لحاظ شکل های مختلفی که دارند به مصرف صنعتی می رسد. دومین تقسیم بندی گوجه فرنگی بر اساس هم رسی استوار است که به سه دسته هم رس، غیر هم رس و بینابین تقسیم می شود. د

ر ایران در برداشت های طولانی مدت از واریته غیر هم رس و در برداشت های کوتاه تر از واریته های بینابین استفاده می شود. سومین تقسیم بندی گوجه فرنگی بر اساس وزن میوه صورت می گیرد.

به طور مثال گوجه چری با وزن ۵ تا ۲۰ گرم تا گوجه هایی به وزن ۲۵۰ گرم با توجه به سلیقه مصرف کننده تولید می شود که در گوجه های سنگین تر زمان بیشتری  برای رسیدن به مرحله باردهی نیاز می باشد.

در این رابطه گوجه چری حدود ۶۰ روز پس از نشاء کاری به اولین برداشت می رسد.

مراحل قبل از کاشت گوجه فرنگی

برای برداشت عالی گوجه فرنگی ابتدا بر روی بذر متمرکز شوید. خرید بذر این سبزی را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. برای بذر این گیاه از نمونه های گرده افشانی شده یا ژنتیکی بهره مند شوید.

اگر این بذر از یک گیاه پیوندی و کنترل شده تهیه شده باشد، نتیجه کاشت گوجه فرنگی متفاوت خواهد بود. پس در انتخاب بذر مناسب دقت به خرج دهید.

ژنتیکی

چنین بذرهایی اشاره به گوجه هایی دارند که بدون تغییر کاشت شده اند. این گوجه ها در نوع خالص قرار می گیرند. نمونه دو رگه این بذرها ترکیبی می باشند.

شناخته شده

این روش بر حسب زمانی است که گیاه به ثمر می رسد. این نوع گیاهان در چند هفته به ثمردهی می رسند. نمونه گوجه فرنگی های ناشناخته در تمام فصل قادر به ثمردهی می باشند. این پروسه تا رسیدن به سرمای هوا ادامه دارد.

گوجه فرنگی ها از نظر وضعیت ظاهری به چهار دسته کروی، گیلاسی، کبابی و خمیری دیده می شوند. کاشت گوجه فرنگی به موارد مصرف شما بستگی دارد. اگر قصد دارید از این گوجه ها برای تهیه سس بهره مند شوید، بهتر است نوع کبابی و خمیری آن را بکارید. گوجه های گیلاسی کوچک هستند و بیشتر برای تزیین و سالاد مورد توجه قرار می گیرند.

برای خرید بذر گوجه کیان کلیک کنید.

تهیه بذر گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را از وسط به دو نیمه تقسیم نمایید و آن را درون یک کاسه با دهانه بزرگ بگذارید. با این کار، سطحی از قارچ ها بر روی دانه ها دیده می شود. این نگه داری از بیماری های مربوط به بذر جلوگیری می کند و بر روند رشد گوجه فرنگی تاثیر می گذارد.

اگر چندین ظرف از بذرهای مختلف گوجه فرنگی را در اختیار دارید، بهتر است آن ها را با برچسب از یکدیگر شناسایی کنید. توجه داشته باشید که درپوش بر روی ظرف نگذارید. چون سبب عدم دسترسی به اکسیژن خواهد شد.

برای نگه داری این ظرف محیط مناسبی را انتخاب کنید. این محیط باید بدون نور و تقریباً گرم باشد. برای نتیجه بخش بودن این تخمیر، محتویات داخل ظرف را به هم بزنید. این کار به منزله شکل گیری سطح قارچی بر روی گوجه ها انجام می گیرد. برای رویت این قارچ ها حدود ۲ یا ۳ روز صبر کنید. بذرهای گوجه فرنگی کمی بعد از شکل گیری قارچ ها باید برداشت گردند. در غیر این صورت ممکن است جوانه بزنند.

برای برداشت بذرها، از یک دستکش کمک بگیرید و با آن لایه قارچی را کنار بزنید. در این صورت دانه ها در قسمت تحتانی کاسه نمایان می شوند. حالا باید به محتویات داخل کاسه آب بیفزایید. منتظر بمانید تا بذرها در قسمت تحتانی جای بگیرند و قسمت های دیگر بر روی صافی بمانند. حالا بذرها را بر روی صافی جمع کنید و در آخر آن ها را با آب بشویید.

دانه ها را باید بر روی یک سطح مناسب قرار دهید تا خشک شوند. بهتر است این سطح پارچه یا کاغذ نباشد. چون جدا کردن بذر را مشکل خواهد نمود. بذرهای خشک شده را در یک مکان بدون نور و خنک بگذارید. این محیط می تواند یک ظرف دربسته در یخچال باشد. بذرها نباید در فریزر قرار بگیرند. چون در این صورت صدمه خواهند دید.

نحوه کاشتن گوجه فرنگی

برای کاشت گوجه فرنگی آخرین یخبندان را در نظر بگیرید. ۶ تا ۸ هفته قبل از یخبندان اقدام به تکثیر گوجه فرنگی نمایید. در این شرایط محیط منزل را برای کاشت انتخاب کنید. برای این کار از گلدان های پلاستیکی و … استفاده کنید.

برای پر کردن این ظرف های پلاستیکی از خاک مرطوب کمک بگیرید. البته می توانید از خزه نیز برای پرورش گوجه فرنگی استفاده کنید. این خزه باید آبیاری شود. بعد از این مرحله، ۲ یا ۳ عدد بذر گوجه فرنگی در خاک بکارید. این عمق باید در یک تا ۴ اینچی عمق خاک باشد.

برای خرید بذر گوجه دیبا کلیک کنید.

اصول پرورش گوجه فرنگی

گیاه گوجه فرنگی بعد از سر در آوردن از خاک رشد سریعی خواهد داشت. اگر قصد انتقال گوجه فرنگی را به محیط بیرون دارید، باید منتظر بمانید تا به ۶ اینچ برسد. ضمن اینکه فضای خوبی برای پرورش گوجه فرنگی وجود داشته باشد.

دمای هوا باید به گونه ای باشد که امکان انتقال گوجه فرنگی به محیط باغچه فراهم گردد. هماهنگ شدن این گیاه با شرایط جدیدش باید از یک هفته قبل شروع شده باشد. ابتدا گیاهان را در نور خورشید و آن گاه در منطقه سایه بگذارید.

این گیاهان باید ساعاتی را در فضای باز قرار بگیرند و کم کم به این شرایط عادت کنند. ساعت قرار گیری ابتدا باید در حد یک یا ۲ ساعت باشد و آن گاه بیشتر شود.

خاک در نظر گرفته برای کشت گوجه فرنگی مانند کاشت بادمجان اهمیت زیادی دارد. این خاک باید از مواد مغذی و زهکشی مناسب برخوردار باشد. با به کارگیری خزه، زهکشی خاک مناسب می شود. خزه قابلیت ترکیب با کمپوست یا خاک برگ را دارد. برای بهره مندی از خزه، نصف خاک را با نسبت برابر خزه نارس میکس نمایید.

میزان اسیدیته خاک برای کاشت گوجه فرنگی باید بین ۶ تا ۷ باشد. اگر این سطح کمتر از ۶ است، باید مقداری آهک دولومیت به آن اضافه نمایید. اگر میزان اسیدیته خاک بیشتر از ۷ باشد، باید دانه های سولفور را به خاک اضافه کنید.

برای قرار دادن نهال در خاک یک گودال مناسب حفر نمایید. این گودال باید در حدی باشد که حدود ۱ تا ۴ اینچ از گیاه از خاک بیرون بماند. در داخل گودال مواد آلی اضافه کنید. این کار به رشد بیشتر گیاه منجر خواهد شد.

برای کود دهی از کودهای گیاهی کم نیتروژن(غلیظ) یا کود مرغی کمک بگیرید. کود دهی باید ماهی یک بار تکرار شود. بهتر است برای استقرار گیاه از یک چوب استفاده کنید. این مسئله سبب استحکام ساقه و میوه گیاه گوجه فرنگی خواهد شد. این گیاه معمولاً هر ۴ تا ۷ روز آبیاری می شود و از این نظر شبیه به کاشت سیب زمینی می باشد.

برای افزایش ثمردهی این گیاه از کود گیاهی و جلبک دریایی استفاده کنید. این کار بهتر است به شکل هفتگی انجام بگیرد.

برداشت گوجه فرنگی

برای رشد فزاینده میوه های گوجه فرنگی، شاخه ها را از گیاه گوجه فرنگی جدا کنید. شاخه ها بین ساقه های اصلی و جانبی دیده می شوند.

۶۰ روز بعد از کاشت می توانید گوجه فرنگی ها را برداشت نمایید. این میوه را با کارد از ساقه جدا کنید.



:: برچسب‌ها: بذر گوجه فرنگی، کشت گوجه فرنگی، خواص گوجه فرنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 20 بهمن 1400
.

چرا زمین را شخم می زنند؟

یکی از مهمترین عملیات کشاورزی خاک ورزی و یا شخم زمین می باشد. همیشه بلافاصله بعد از شنیدن کلمه کشاورزی در ذهن افراد اولین مطلبی که به ذهن می رسد شخم زدن می باشد. هدف از شخم زدن در واقع تغییرات فیزیکی مناسب و مورد نیاز در خاک به منظور ارتقا و بهبود شرایط رشد و نمو گیاهان و محصولات کشاورزی می باشد. اصطلاح قابلیت کشت پذیری خاک به معنای رابطه ی بین شرایط فیزیکی خاک با رشد گیاه و محصول می باشد. در طول سالیان سال از گذشته تا به امروز گاو آهن در آماده نمودن بستر بذر و ریشه مورد استفاده ی گسترده ای قرار می گرفته است. گاو آهن های برگردان دار و همچنین گاو آهن هایی که در گذشته و همچنین در حال حاضر در کشورهای توسعه نیافته مورد استفاده قرار می گیرند از تکامل چنگک های چوبی ساخته شده اند که در گذشته و حتی امروزه در برخی نقاط به وسیله ی دام بر روی خاک و اراضی کشاورزی کشیده می شده است. 

گاوآهن چیست؟

گاوآهن یا خیش ابزاری در کشاورزی برای کندن، زیر و رو کردن و شخم زدن زمین است که دارای تیغه یا تیغه‌های فولادی سنگین که به وسیله چهارپا به ویژه گاو بر روی زمین کشیده می‌شود.این ابزار با نوک تیز و برگشته به درون، سر آن به گردن گاو یا به تراکتور می‌بندند و با آن زمین را شخم می‌زنند.

برای خرید بذر گوجه کلیک کنید.

کار گاو آهن به عنوان ادوات کشاورزی

به طور عامیانه گاو آهن برگردان دار تنها گاو آهن نامیده می شود. گاو آهن شیاری در خاک ایجاد می نماید که خاک را از زمین جدا کرده و آن را بلند می نماید و بر می گرداند و در نتیجه اعمال زیر انجام می گیرد :

  1. با انجام عملیات شخم زنی با گاو آهن مقداری یا بخشی از خاشاک و بقایای گیاهی به زیر خاک می رود.
  2. انجام عملیات شخم زنی با خیش منجر به تهویه خاک می گردد و این امر تاثیر بسزایی در سلامت خاک و آماده سازی بستر بذر و ریشه می گردد.
  3. ادوات کشاورزی از قبیل گاوآهن منجر به افزایش نفوذ و جریان آب در خاک می گردد.
  4. با استفاده از گاو آهن اتفاقات بسیار جالبی برای خاک به وجود می آید به طوریکه علف های هرز یا در حین شخم زدن بریده می شوند و یا از ریشه کنده می شوند و یا با زیر و رو کردن به زیر خاک مدفون می شوند.   
  5. از دیگر مزیت های شخم زدن با گاو آهن از بین بردن حشرات، تخم و یا لارو آنها می باشد که منجر به پاک سازی خاک می گردد که تاثیر بسزایی در رشد و نمو گیاهان خواهد داشت.
  6. موجب مخلوط شدن و ترکیب شدن خاک با انواع کودها از قبیل کودهای شیمیایی، دامی و سبز با خاک می شود.
  7. در آخر می توانیم به این نکته اشاره نماییم که ریشه ها و غده های زیرزمینی را زیر و رو می نماید و آنها را بر روی خاک می آورد.

انواع گاوآهن:

  1. گاوآهن برگردان دار
  2. گاوآهن بشقابی
  3. گاوآهن چیزل
  4. گاوآهن دوار
  5. گاوآهن زیر شکن

گاوآهن

گاواهن یا خیش مهمترین و اولین وسیله ای است که در تهیه بستر به کار می رود . از گاوآهن برای بریدن ، برگردانیدن و خرد کردن کامل یا ناقص لایه ای از خاک استفاده می شود. از نظر ساختمان و اجزای تشکیل دهنده چهار نوع گاو آهن قابل تشخیص می باشد :

الف- گاوآهن های سوکی یا برگردان دار ( moldboard plough ) :

وسیله ای است که خاک را بطور کامل زیرورو می کند و خاک عمقی را به سطح می آورد . این دستگاه بهترین وسیله برای دفن بقایای گیاهی و باز کردن ذرات خاک از یکدیگر است. در عین حال استفاده از این گاوآهن نتایجی را در بردارد که ممکن است در بعضی شرایط مطلوب نباشد. آوردن خاک عمقی به سطح، سبب اتلاف رطوبت اعماق خاک می گردد. چنین وضعی مناسب شرایط دیمکاری و یا محدودیت دسترسی به آب آبیاری نیست. گاوآهن سوک دار، خاک را بصورت ذرات کوچکی در می آورد که در معرض فرسایش آب و باد قرار می گیرد. هزینه کار آن زیاد است. بطور کلی از این گاوآهن موقعی کاربرد دارد که نرم کردن خاک تا عمق زیادی ضروری بوده و بخواهند زمین را به فاصله کوتاهی زیر کشت ببرند. گاوآهن سوکی خاک را بطورکامل زیر و رو کرده ، خاک سطحی را به زیر و خاک عمقی رابه سطح می آورد . این دستگاه بهترین وسیله برای دفن بقایای گیاهی و بازکردن ذرات خاک از یکدیگر است .

برای خرید بذر خیار کلیک کنید.

در عین حال استفاده از گاوآهن سوکی نتایجی در بر دارد که ممکن است در بعضی شرایط مطلوب نباشند . آوردن خاک عمقی به سطح سبب اتلاف رطوبت خاک عمقی می گردد . چنین وضعی مناسب شرایط دیم کاری و یا محدودیت دسترسی به آب آبیاری نیست . بکارگیری گاوآهن سوکی در اراضی گاورو خاک را بصورت ذرات کوچکی در می آورد و خاک درمعرض فرسایش آبی و بادی قرار می گیرد . هزینه کار این نوع گاوآهن نیز زیاد است . بطورکلی از گاو آهن سوکی هنگامی استفاده می شود که نرم بودن خاک تا عمق زیادی ( که در اغلب موارد از ۳۰ سانتیمتر تجاوز نمی کند ) ضروری بوده و اختلاط کامل بقایا باخاک هدف باشد .

ب- گاوآهن های بشقابی (disk plough) :


در خاکهای بسیار سخت ، پر از ریشه و سنگ مناسب هستند زیرا که خاصیت نچسبی ضعیف و یا خیلی ساینده دارند ولی بقایای گیاهی را بخوبی گاوآهن برگرداندار نمی پوشانند . هر واحد گاوآهن بشقابی یا دیسکی شامل صفحه ای بزرگ و کاسه ای شکل است به قطر ۵۰ تا ۹۵ سانتیمتر که در طول یک محور مرکزی می چرخد . ستونی از خاک که توسط لبه تیز بشقاب بریده می شود در سطح شیب دار بشقاب بالا رفته و ضمن این که ازهم پاشیده می شود به سمت راست گاوآهن بر می گردد . معمولاً چند واحد گاو آهن بشقابی روی یک شاسی قرار دارند و دستگاه با تراکتور کشیده می شود. چون طی حرکت در زمین و دراثر نیروی ناشی از مقاومت خاک ، بشقاب به حول محور خویش می چرخد ، گاو آهن بشقابی با سهولتی بیش از گاو آهن سوکی در خاکهای خشک ، متراکم و چمنی پیش می رود . میزان برگشت وخرد شدن خاک تابع زاویه برخورد بشقاب با خاک است و هر چه سطح بشقاب با جهت حرکت تراکتور زاویه عمودتری بسازد، برگشت خاک کاملتر خواهد بود. از این تغییر زاویه برای انجام نیمه شخم استفاده می کنند . گاو آهن های بشقابی که بطور مایل نسبت به جهت حرکت تراکتور در خاک پیش می روند به گاو آهن های بشقابی یک طرفه موسومند. کاربرد این گونه گاوآهن ها در انجام نیمه شخم است استفاده از گاو آهن بشقابی بیشتر در شرایطی توصیه می‌شود که گاوآهن‌ برگردان‌دار قادر به کارکردن نباشد. این شرایط عبارتند از:
۱- خاک‌های خیلی سخت و خشک که در آن گاوآهن برگرداندار به سختی نفوذ می‌کند.
۲- خاک‌های چسبنده که در آن گاوآهن برگرداندار حالت خاک چسبی دارد.
۳- خاک‌های بسیار ساینده، ناهموار و ریشه‌دار که عوامل فوق برای گاوآهن برگردان‌دار مضر است.
۴- زمین های با بقایای گیاهی خیلی زیاد و کلش‌دار
۵- نیاز به شخم عمیق‌تر ( از ۴۰ سانتی ‌متر )

ج- گاوآهن های اسکنه ای ، قلمی یا چیزل ( chisel plough ) :


خیش در آنها بصورت مثلث و به شکل اسکنه است . زمانی که یک لایه غیرقابل نفوذ در خاک بوجود می آید از این گاوآهن استفاده می شود . عمل نیمه شخم توسط گاو آهن قلمی نیز انجام می شود . اسکنه (chisel) یا قلم پایه ای فولادی است که نوکی تیز و پاشنه ای شکل دارد . گاوآهن چیزل برعکس گاو آهن برگرداندار و بشقابی خاک را بر نمی‌گرداند. بلکه همانند گاوآهن ساده ایرانی ، تنها با نفوذ درون خاک ، آن را شکافته و شیاری در آن ایجاد می‌کند .
کاربرد
•استفاده از گاوآهن چیزل تنها در مواردی توصیه می‌شود که برگرداندن خاک ( علی رغم فواید آن ) توصیه نمی‌شود . این موارد عبارتند از:
•به منظور کنترل فرسایش خاک، نباید بقایای گیاهی را زیر خاک کرد.
•با محدود کردن تبخیر سطحی، بتوان شرایط لازم جهت نفوذ بهتر آب درون خاک و ذخیره‌سازی مناسب رطوبت درون آن را ایجاد نمود.
•توجه: با توجه به برگردان نشدن خاک توسط گاوآهن چیزل، مقاومت کششی آن در واحد عرض و در عمق معین، در حدود نصف مقاومت کششی گاوآهن برگردان‌دار است.
از این‌رو در صورت عدم ضروت زیر خاک کردن بقایای گیاهی، استفاده از گاوآهن‌ چیزل اقتصادی‌تر بوده و سرعت کار با آن نیز می‌تواند بیشتر از گاوآهن برگرداندار باشد.
شکل و ابعاد پایه های فولادی بسیار متفاوت است، ولی می توان آنها را به سه اندازه بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم نمود. نوع بزرگ آن که جهت بازکردن و شکستن لایه های فشرده شده خاک تحت الارض به کار می رود به زیر شکن (Subsoiler) موسوم است. معمولاً زیر شکن خاک را در اعماق ۴۵ تا ۷۵ سانتیمتری و گاهی بیشتر باز می کند درراس اسکنه های متوسط و کوچک بیلچه های کوچک و قابل تعویضی سوار می کنند. عرض و شکل بیلچه مورد نصب به هدف و شرایط کار بستگی دارد. مجموعه ای از اسکنه های متوسط را که روی یک شاسی سوار شده اند و در راس آن ها پاشنه های کم عرض و طویلی نصب گردیده اند، گاوآهن قلمی گویند. این نوع گاو آهن خاک را میشکافد ولی خاک و بقایای گیاهی را بطور کامل بر نمی گرداند،‏ بلکه قسمتی از بقایا راهمراه با کلوخه های بزرگ در سطح خاک باقی میگذارد. این نحوه باز کردن خاک را نیمه شخم گویند. نیمه شخم در آیش زمستانه یا یکساله کاربرد دارد.

برای خرید بذر لوبیا سبز کلیک کنید.

انواع تیغه در چیزل : تیغه‌ به نوک ساقه متصل شده و عامل اصلی شکافتن زمین می‌باشد که بر حسب نوع فرم آن، کاربرد بخصوصی خواهد داشت. تیغه‌ پهن: پنجه‌غازی ( A تا F)، بیلچه‌ای (G) – تیغه باریک : قلمی (چیزل)

انواع مختلف بیلچه در گاوآهن قلمی برای نصب روی اسکنه های متوسط و کوچک

کولتیواتور پاشنه ای : تعدادی اسکنه کوچک را که روی یک شاسی سوار شده باشند کولتیواتور پاشنه ای گویند. بر روی کولتیواتورهای پاشنه ای می توان بیلچه های متنوعی سوار نمود. یک نوع بیلچه که عرض کمی داشته ولی طویل است برای خرد کردن کلوخه های خاک و وجین بین ردیفهای کاشت مورد استفاده قرا می گیرد.

کولتیواتور پنجه غازی : نوع دیگری بیلچه بصورت صفحه ای تقریباً افقی بر روی پاشنه سوار می شود وکولتیواتور پنچه غازی را بوجود می آورد. کولتیواتور پنچه غازی از نصب این بیلچه ها بر روی گاو آهن قلمی بوجود می آید . کولتیواتور برای از بین بردن علفهای هرز در بین ردیفهای کاشت و یا روی زمین فاقد محصول بکار می رود. معمولاً از کولتیواتورهایی که بیلچه نسبتاً عریض و تقریباً افقی دارند برای سله شکنی و وجین علفهای هرز استفاده می شود. از انواع بزرگ بیلچه (با بزرگترین فاصله دوبال در حدود ۳۰ سانتیمتر) برای ایجاد جوی و پشته های کوچک استفاده بعمل می آید.


د- گاوآهن ایرانی :


برای شخم زدن و زیر خاک کردن بذر در گذشته استفاده می شد. از معایب گاوآهن ایرانی ، عدم برگردان خاک ، عدم شخم یکسان در تمام سطوح ، عمق شخم غیر یکسان و منحرف شدن بر اثر برخورد به موانع می باشد . گاوآهن ایرانی عبارت از قطعه چوب بزرگ استوانه ای شکلی به نام کنده است که نوک تیز و شیب ‌داری در جلو دارد . قسمت نوک تیز و شیب دار کنده را خیش گویند. خیش را بوسیله قطعه فلزی می پوشانند تا به استحکام ، دوام و راندمان گاو آهن بیافزایند.
کنده گاو آهن توسط یک محور به نام دیرک و تسمه هایی بنام یراق به قطعه چوبی به نام یوغ که روی گردن دام قرار می گیرد، متصل می شود. در روی کنده دسته ای برای هدایت گاو آهن نصب گردیده است . در انتهای دیرک و محل ارتباط یراق سوراخ هایی که به رأس آزاد دیرک نزدیک ترند وصل نمایند و درنتیجه طول موثر دیرک زیادتر شود، عمق کار گاوآهن بیشتر می گردد.
گاوآهن ایرانی خاک را زیر و رو نمی کند، بلکه خاک را می شکافد و باز می کند. گاو آهن ایرانی قادر به اختلاط بقایای گیاهی با خاک نیست و بستر مطلوبی را برای بذر بوجود نمی آورد. کلوخه های حاصل از کار این گاو آهن شرایط نامساعدی را برای سبز شدن بذر ایجاد میکنند. برای جبران چنین وضعی میزان بذر را زیاد و گاهی تا چهار برابر مقدار لازم درنظر می گیرند. کار گاو آهن ایرانی از نظر عدم زیر و روسازی خاک و باقی گذاردن بقایا روی سطح خاک مشابه گاو آهن قلمی می باشد . اما عمق کار گاوآهن ایرانی بسیار کمتر ازگاو آهن قلمی بوده که به نفوذ پذیری خاک بستگی دارد. گاوآهن ایرانی معمولاًشیارهایی به عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر در خاک ایجاد می کند . چون فاصله دو شیار مجاور قابل کنترل نیست ، غالباً برای آن که قسمت هایی بصورت شخم نخورده باقی نماند ، دو شخم عمود بر هم می زنند . بطورکلی ، کیفیت کار گاو آهن ایرانی به مهارت کارگر و شرایط خاک بستگی دارد. بهترین نتیجه از نظر تهیه بستر بذر در وضعیت گاو رو بودن خاک بدست می آید. در زراعت سنتی، پس از دو شخم عمود بر هم توسط گاوآهن ایرانی، اقدام به بذرپاشی نموده و سپس بذر را با گاوآهنی که عمق کار آنرا کاهش داده اند با خاک اختلاط می دهند. با این حال عمق قرار گرفتن بذر در خاک قابل کنترل نیست.
شخم کاهشی یا شخم صفر: امروزه جایگزینی سیستم شخم حداقل یا زراعت بدون شخم با عملیات خاک ورزی رایج ، یکی از محورهای تحقیقات در خاکشناسی و اکولوژی گیاهان زراعی است. هدف اساسی در این روش، کاهش عملیات خاک ورزی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و نیز حفظ و ذخیره رطوبت بیشتر در خاک است.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 20 بهمن 1400
.

تعریف تخت ترکشن؟

جهت مشاهده محصولات تخت تراکشن کلیک کنید

فروشگاه وینکل

تخت ترکشن : ترکشن یا همان کشش ستون فقرات، یکی از روش­های ویژه­ی ماساژ است که در آن با اعمال نیرو به دو استخوان متصل به هم، باعث می­شود تا دو استخوان کمی از هم فاصله گرفته و فضای بیشتری بین آن­ها ایجاد شود. استفاده از این روش در ستون فقرات افراد، باعث می­شود تا فشار روی دیسک­ها و شاخه­ های عصبی کاهش یافته و در نهایت انحرافات یا نیمه در رفتگی­های ستون فقرات بیمار، در راستای صحیح خود قرار گیرند. باز شدن ستون فقرات با استفاده از این روش می­تواند به بهبودی بیماری­های مختلفی کمک کند که از جمله آن­ها می­توان به گیرافتادگی اعصاب، فتق دیسک­های کمر، بیماری­های از بین برنده دیسک و بسیاری از بیماری­های دیگر. استفاده از ترکشن در بهبودی دامنه­ی حرکتی بیمار، قبل یا بعد از انجام درمان دستی با کایروپراکتور (یا همان ورزش درمانی) نیز مفید است.

ترکشن به دو صورت مکانیکی و دستی قابل اجراست که هرکدام ویژگی­های خاص خود را دارند. در ترکشن مکانیکی از دستگاه­های مخصوصی برای کشش ستون فقرات و برداشتن فشار از روی آن­ها استفاده می­شود. ترکشن مکانیکی بر ناحیه پایین کمر، شامل ۵ مهره پایانی ستون فقرات متمرکز می­باشد. ترکشن دستی بر روی منطقه گردنی ستون فقرات، شامل ۷ مهره ابتدایی ستون فقرات زیر استخوان جمجمه متمرکز می­باشد

دلایل استفاده از تخت ترکشن:

یکی از مهمترین دلایل ناتوانی جوامع بشری در دورۀ صنعتی، دردهای ستون فقرات است. امروزه در دنیا برای درمان مشکلات ستون فقرات، شیوه­ های مختلفی وجود دارد که در این میان مداخلات فیزیکی و درمانهای فیزیوتراپی از جایگاه ویژه­ای برخوردارند. کشش ­درمانی که به­ طور متداول با اصطلاح تراکشن (Traction) شناخته می­ شود، نقش م‍ؤثری در بهبود اختلالات ستون فقرات و مفاصل ایفا می­کند.

در ترکشن، نیروهای کششی به­ شکل پیوسته یا متناوب، روی ستون فقرات بیمار وارد می­شوند. واردشدن این نیرو، آثاری همچون کشش بافتهای نرمِ پیرامون ستون فقرات (لیگامان­ها و عضلات)، کاهش فتق دیسکهای بین­ مهره­ ای، جداسازی سطوح مفصلی، کاهش فشارِ واردآمده روی ریشه­ های عصبی، کاهش تنش عضلانی، آرامسازی عضلات ستون فقرات و … را در پی خواهد داشت.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از روش ترکشن برای درمان بیماری­های زیر مفید است:

  • بیرون زدگی دیسک
  • برآمدگی و فتق دیسک
  • بیماری فرسایشی دیسک‌ها
  • گیرافتادگی عصب
  • بیماری‌های مفاصل فاست
  • گیرافتادگی شاخه‌های عصبی در ستون فقرات
  • سیاتیک
  • بیماری فرسایشی مفاصل (آرتروز زانو،آرتروز لگن، آرتروز آرنج)
  • درد بازو
  • درد پا
  • کم تحرکی
  • آسیب‌های حاد و آسیب مزمن ناشی از فشار‌های مکرر و مداوم
  • عارضه سر و گردن به جلو

بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از روش ترکشن برای درمان بیماری­های زیر مفید است:

  • بیرون زدگی دیسک
  • برآمدگی و فتق دیسک
  • بیماری فرسایشی دیسک‌ها
  • گیرافتادگی عصب
  • بیماری‌های مفاصل فاست
  • گیرافتادگی شاخه‌های عصبی در ستون فقرات
  • سیاتیک
  • بیماری فرسایشی مفاصل (آرتروز زانو،آرتروز لگن، آرتروز آرنج)
  • درد بازو
  • درد پا
  • کم تحرکی
  • آسیب‌های حاد و آسیب مزمن ناشی از فشار‌های مکرر و مداوم
  • عارضه سر و گردن به جلو

نحوه ی کار کردن تخت ترکشن:

ترکشن، یا همان کشش ستون فقرات بیمار، به لغزش فاست­های بین مهره­ای روی یکدیگر کمک فراوانی می­کند. همچنین باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار روی کانال نخاعی بدن، که شامل رگ­های خونی و ریشه­های عصبی می­شود، می­شود. افزایش جریان خون، خود باعث  کاهش مواد شیمیایی ناشی از التهاب آسیب­های بافتی، کاهش فعالیت اعصاب و در نتیجه افزایش حرکت مفصل و کاهش درد می­شود. ترکشن همچنین می­تواند با کشش رباط­ها و ماهیچه­هایی که به مفاصل متصلند، موجب کاهش اسپاسم عضلانی ماهیچه­های کمر بیمار شود.

در ترکشن مکانیکی، فرد پس از دراز کشیدن روی تخت مخصوص ترکشن، که به صورت دو تکه طراحی شده تا اصطکاک بدن بیمار با تخت را کاهش دهد و فشار را از ستون فقرات بیمار رفع کند، توسط یک سیستم پشتیبان تثبیت شده و کامپیوتر متصل به سیستم کشش تخت، به صورت اتوماتیک زاویه کشش متناسب با بیمار را تنظیم می­کند. این سیستم کامپیوتری به فیزیوتراپیست معالج این امکان را می­دهد تا درمان خود را به صورت دقیق­تر بر روی قسمت­های موردنظر خود ادامه دهد

با توجه به نوع بیماری تحت درمان با روش ترکشن، حالت قرار گرفتن بیمار بر روی تخت کشش متفاوت است. برخی حالات مختلف استفاده از ترکشن توسط فیزیوتراپیست را در شکل­های زیر می­بینیم.

علاوه بر این، بنا به توصیه پزشک معالج ممکن است برخی از اقدامات کششی، که نیاز به دقت بالایی در روند انجام ندارند توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده شود تا در منزل و به صورت مداوم انجام شوند.

مزایای درمان با ترکشن

ترکشن و ایجاد کشش در ستون فقرات، با اعمال فشار منفی بر روی دیسک­ها و مفاصل، به آن­ها این امکان را می­دهد تا در حالت استاندارد خود قرار گیرند. بنابراین دیسک­هایی که دچار فتق و بیرون­زدگی شده­اند به حالت اولیه خود بازگشته و به سایر نقاط ستون فقرات بیمار فشار وارد نمی­کنند.

مزایای استفاده از این روش درمانی، افزایش عملکرد و تحریک ­پذیری مفاصل خلفی و مفاصل است، افزایش خاصیت کشسانی رباط­ها، بازگرداندن حرکت ستون فقرات به حالت اولیه و افزایش آب­رسانی و تغذیه دیسک است.

عوارض ترکشن

علاوه بر مزایای چشمگیر و درمان بسیاری از بیماری­های مرتبط با ستون فقرات، عوارضی نیز به دنبال دارد. یکی از این عوارض ایجاد درد در حین کشش است. تراکشن در برخی موارد دردی را ایجاد می­کنند که از درد اصلی بیمار شدیدتر است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پوکی استخوان و انواع خاصی از سرطان نباید از ترکشن برای درمان خود استفاده کنند. عارضه دیگری که ممکن است در این روش ایجاد شود تشدید اسپاسم عضلانی ماهیچه­ های کمر است. البته فیزیوتراپیست­های معالج برای این حالت آمادگی کامل داشته و در صورت بروز می­توانند به راحتی این حالت را برطرف نمایند.

ترکشن یا کشش ستون فقرات را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

کشش مداوم

کشش مداوم ستون فقرات در هر بار بیش از چند ساعت طول می‌کشد. در این مدت زمان طولانی، فشار کمی به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. این باور وجود دارد که این نوع ترکشن، در جداسازی ساختار ستون فقرات بی‌تاثیر است. به عبارتی دیگر، در مدت زمان طولانی ، بیمار نمی‌تواند فشاری که می‌تواند استخوانهای مهره را جدا سازد، تحمل کند.

انواع محصولات توانبخشی و فیزیوتراپی

فروشگاه وینکل

کشش پایدار

در این روش، یک میزان ثابت کشش، از چند دقیقه گرفته تا حدود نیم ساعت، به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. در این مدت زمان کوتاه نیروی بیشتری به مهره‌ها وارد می‌شود.

کشش مکانیکی متناوب

در این نوع از کشش، یک وسیله مکانیکی، هر چند ثانیه یکبار، نیرویی بر روی ستون مهره‌ها وارد کرده و سپس رها می‌کند. این یکی از محبوب‌ترین روش‌های کشش ستون فقرات یا ترکشن در دنیاست. کشش مکانیکی معمولا چند ثانیه اعمال می‌شود و سریع و ناگهانی است.

کشش موضعی

با قرار دادن بیمار در موقعیت‌های مختلف، با استفاده از بالش، بلوک یا کیسه‌های شن، فشار به صورت طولانی مدت به ستون فقرات وارد می‌شود.

این حالت معمولا داری خم جانبی است و تنها یک طرف از بند نخاعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کشش ستون فقرات یا ترکشن در چه محل‌هایی اعمال می‌شود؟

کشش گردن

کشش گردن، نوعی از کشش ستون فقرات یا ترکشن است که برای درمان کوتاه مدت گردن درد ، استفاده می شود. این کشش به گونه ای طراحی شده تا فشار وارده بر روی ریشه عصب گردن و اسپاسم عضلانی را کمتر کند. یک فشار ثابت یا متناوب به گردن وارد می شود تا باعث کشش عضلات گردن و بافتهای نرم شود، در حالی که فضای بین مهره های بالاتر را بازتر می کند. این کار تنها با نیروی دست یا دستگاه انجام می شود. فیزیوتراپیست تصمیم می گیرد که چه مقدار نیرو، و در چه مدت زمانی به گردن وارد شود.

کشش کمر

مثل مورد فوق، در کشش ستون فقرات یا ترکشن کمر، نیرویی متناوب یا مداوم به صورت دستی یا مکانیکی، به ستون فقرات کمر وارد می‌شود. هدف از این کار، کاهش درد کمر، ناشی از اسپاسم عضله‌های پشت و دخالت ریشه عصبی کمر‌، می‌باشد. از این روش برای درمان فتق دیسک کمر یا دیسک‌های بیرون زده، بیماری دژنراتیو دیسک، و آرتروز استفاده می‌شود. این نوع کشش، فضای بین مهره‌ها را افزایش می‌دهد که باعث کاهش درد و بهبودی می‌شود.

جلسه درمانی کشش ستون فقرات:

در طی درمان قسمت تحتانی کمر(ستون فقرات کمری) بیمار با لباس روی تخت الکتریکی که نیمه پایینی آن متحرک است، دراز می‌کشد.

  • یک کمربند به دور باسن بسته می‌شود و به قسمت پایینی تخت، نزدیک به پا متصل می‌شود.
  • قسمت بالایی تخت ثابت باقی می‌ماند، و بخش پایینی که بیمار به آن متصل است به جلو و کناره‌ها حرکت می‌کند تا ضمن ایجاد کشش، درد تسکین یابد.

یک تفاوت بین کشش درمانی‌های مختلف، وضعیت قرار گیری بیمار بر روی تخت است:

  • بعضی از دستگاه ها بیمار را در وضعیت دمر بر روی تخت قرار می‌دهد، در حالی که صورت رو به پایین  است (مثل دستگاه VAX-D )
  • §          در برخی از دستگاه‌ها بیمار به پشت دراز کشیده و صورت رو به بالاست (DRX9000)

بیمار نباید در حین درمان و پس از آن احساس درد کند و تنها می‌بایست کشش ستون فقرات یا ترکشن را حس کند.

نتایج استفاده از ترکشن در درمان بیماری­ها

ترکشن، اغلب به عنوان روش درمانی مکمل برای بیماران مورد استفاده قرار می­گیرد و با کمک سایر درمان­هایی که در طول فیزیوتراپی فرد انجام می­شود، نتایج خوبی به همراه داشته است. این روش درمانی با کاهش درد و از بین بردن فشار روی ستون فقرات فرد بیمار، باعث می­شود تا فرد حرکات و فعالیت­های روزانه خود را بهتر انجام داده و روند بهبودی بیماری را تسریع ببخشد.

در استفاده از ترکشن و کشش ستون فقرات، بسته به نوع و شدت بیماری و تشخیص فیزیوتراپیست معالج، طول مدت درمان برای هر فرد متفاوت است و ممکن است برای برخی افراد نیاز به زمان طولانی­ تری برای درمان کامل نیاز باشد ولی در حالت کلی جلسات ترکشن بین ۲۰ تا ۲۴ جلسه با مدت زمانی بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در هر جلسه برای هر فرد خواهد بود.

معرفی انواع تخت تراکشن


 

تخت کششی دیجیتالی مدل 550


تخت کششی دیجیتالی مدل 550
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت کششی دیجیتالی مدل 550 کلیک کنید
ویژگی های استاندارد: سوئیچ نقطه شیرین: سوئیچ کنترل شده توسط بیمار که غلتک ها را کنترل می کند و آنها را برای ماساژ مناطق خاص متوقف می کند لرزش تقویت کننده پا رول ژل دهانه رحم نشانگر ارتفاع غلتک L. E. D. فشار IST قابل تنظیم چراغ نشانگر سفر غلتک جمع شونده خودکار چرخش در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت تایمر 30 دقیقه ای کاستورها ارتفاع ثابت: 25 اینچ طول: 72 اینچ عرض: 22 اینچ گارانتی 1 ساله قطعات و کار؛ 3 سال گارانتی موتور ویژگی های اختیاری: کنترل های جانبی مخالف اسلات صورت پد دار تسمه های پایداری فشار غلتک جبران شده بهار باعث ایجاد فشار بیشتر غلتکی بر روی ستون فقرات می شود
 

تخت کششی غلتکی Quantum 400 Intersegmental Table


تخت کششی غلتکی Quantum 400 Intersegmental Table
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت کششی غلتکی Quantum 400 Intersegmental Table کلیک کنید
میز بین بخش کوانتوم 400 - بدون نوار کمک بیمار کنترل های ساده و آسان برای استفاده آخرین تنظیمات درمان را به یاد می آورد ویژگی قفل از تغییر تنظیمات بیماران جلوگیری می کند غلتک های ماساژ نایلونی فوق العاده صاف فشار غلتک با نمایشگر LED قابل تنظیم است لرزش قابل انتخاب است تایمر 0-30 دقیقه درمان برای ستون فقرات کامل یا قابل انتخاب برای یک ناحیه مشخصات فنی قد: 24 اینچ طول: 77 اینچ عرض: 25" ضمانتنامه طول عمر روی غلتک 5 سال کار با موتور 1 سال قطعات و کار
 

تخت تراکشن


تخت تراکشن
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت تراکشن کلیک کنید
توضیحات  تخت تراکشن                                 رویه سه لایه شامل ابر، فوم و چرم قابلیت جدا شدن پایه ها (تاشو) جهت حمل و نقل سیستم مکانیکی مخصوص جهت حرکت روان رویه در هنگام کشش قابلیت انجام تراکشن گردن بصورت نشسته برای بیمار قابلیت نصب دستگاه تراکشن
 

تخت کششی غلتکی ATT-300


تخت کششی غلتکی ATT-300
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت کششی غلتکی ATT-300 کلیک کنید
میز ماساژ غلتکی ATT-300 - رویه پهن 25 اینچی میز ماساژ غلتکی ATT-300 که ویژه برای درمان پیش از درمان و ماساژ طراحی شده است، دارای سه غلتک چرخان بزرگ است که هم در جهت عقربه های ساعت و هم در خلاف جهت عقربه های ساعت، بالا و پایین ستون فقرات حرکت می کنند تا ماهیچه های گردن، شانه ها و پایین کمر را ورز دهند و آرام کنند. برای راحتی بیشتر بیمار، این میز دارای قسمت بالای سالن ضخیم، لرزش و فشار ماساژ قابل تنظیم است. تقویت کننده دهانه رحم و زانو نیز گنجانده شده است. امکانات: چرخش در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت فشار ماساژ قابل تنظیم لرزش تایمر 30 دقیقه ای نشانگر سفر دستگاه کاهش خودکار نشانگر ارتفاع غلتکی LED تقویت کننده های دهانه رحم و زانو (نشان داده شده با تقویت کننده های دهانه رحم و زانو) مشخصات فنی: ظرفیت وزن: 350 پوند. ابعاد: 72 "L x 25" W x 25 "H تنظیم ارتفاع غلتکی: 4 اینچ گزینه های رنگ اثاثه یا لوازم داخلی: مشکی رگه آبی بورگوندی زغال چوبی کبوتر جنگل آبی امپراتوری لارک موکا بتونه گزینه های جداول (هزینه اضافی): تاپ درمانی با اسلات صورت کنترل های سمت معکوس تقویت کننده زانو جایگزین جایگزینی بالستر دهانه رحم
 

تخت تراکشن و کشش ستون فقرات مدل برقی کد Fairworth-380


تخت تراکشن و کشش ستون فقرات مدل برقی کد Fairworth-380
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت تراکشن و کشش ستون فقرات مدل برقی کد Fairworth-380 کلیک کنید
شماره مدل: Fairworth-380 طبقه بندی ابزار: کلاس I ضمانتنامه: 1 سال، 5 سال خدمات پس از فروش: آموزش در محل جزئیات: زاویه قابل تنظیم و قابل گسترش نام محصول: میز کایروپراکتیک رنگ: رنگ های موجود عملکرد: میز کایروپراکتیک چند منظوره کلمه کلیدی: تخت فیزیوتراپی، میز کایروپراکتیک استفاده: فیزیوتراپی چرم: چرم پی وی سی پی وی سی طرح: درجه حرفه ای نوع: تخت فیزیوتراپی برقی
 

تخت کششی غلتکی


تخت کششی غلتکی
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت کششی غلتکی کلیک کنید
 

Intersegmental traction اساسا برای بهبود وضع سلامت ستون فقرات طراحی شده است.

Intersegmental traction به گونه ای اعمال می شود که فرد براحتی در وضعیت طاق باز دراز کشیده و مجموعه ای از غلتک ها خیلی نرم و راحت (smooth and soft) تمام طول ستون فقرات را طی می کند ، بعلاوه اثرات درمانی در هر مقطع از ستون فقرات گردنی، پشتی و گردنی نیز می تواند بطورسگمنتال و جداگانه مورد تمرکز واقع شود.

Intersegmental traction باعث بهبود جریان گردش مایع و خون در اطراف دیسک بین مهره ها شده و بدین طریق در حرکت بهتر مهره ها و بهبود خواص بیومکانیکی دیسک بین مهره ای نظیر الاستیسیته می تواند موثر عمل کند.

این نوع درمان برای ریلکس کردن عضلات محوری بدن ، یا افرادی که از ازدیاد / کاهش انحنا های ستون فقرات رنج میبرند، تجویز میشود.

مزایای استفاده از تخت intersegmental traction :

  • بهینه کردن تحرک مهره ها
  • بهبود متابولیسم دیسک بین مهره ای
  • کاهش احتقان در بافت ستون فقرات
  • ازدیاد جریان گردش خون عضلات اطراف ستون فقرات
  • تحریک مراکز عصبی ستون فقرات (شامل شاخه های اعصاب حسی و زنجیره های سمپاتیک اطراف ستون فقرات)
  • کاهش سفتی عضلانی (muscle stiffness) و تنشن لیگامانی

intersegmental traction غالبا بعنوان درمان مکمل کنار سایر تکنیک های فیزیوتراپی نظیر manipulationو یا ورزش درمانی ،بکار می رود و خروجی درمان را بسیار بهینه می سازد.

مشخصات تخت :

  • مجهز به سه غلتک ، که طراحی آنها ارگونومیک و متناسب با آناتومی مهره ها می باشد
  • کارکرد اتوماتیک رفت و برگشتی و قابل توقف در هر نقطه از ستون فقرات
  • دارای موتور تنظیم ارتفاع برای تنظیم فشار وارده بر مهره ها
  • دارای اینورتر و ولوم سرعت جهت کنترل سرعت غلتک ها ( عملکرد نرم تر و آرام تر )
  • دارای فنر جهت تماس نرم تر غلتک با ستون فقرات
  • دارای تایمر الکتریکی جهت کنترل زمان کارکرد دستگاه ( تا ۳۰ دقیقه قابل تنظیم )
  • دارای لامپLED نشان دهنده موقعیت طولی و ارتفاع غلتک
  • بدنه چوبی، روکش تخت چرم مصنوعی به همراه ابر ۴ سانتی برای راحتی شخص
  • ۱۲ ماه گارانتی
  • ۱۰ سال خدمات پس از فروش
  • ابعاد دستگاه  ۱۸۵ طول   ۵۵ عرض   ۵۵ ارتفاع

قابل استفاده در :

  •  کلینیک های فیزیوتراپی ،کایروپراکتیک و توانبخشی
  •   سالنهای ورزشی و بدنسازی ها
  •  سالنهای ماساژ


 

تخت تراکشن فیزیوتراپی مدل دو شکن مکانیکی


تخت تراکشن فیزیوتراپی   مدل  دو شکن مکانیکی
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت تراکشن فیزیوتراپی مدل دو شکن مکانیکی کلیک کنید
توضیحات  تخت تراکشن فیزیوتراپی                                 تخت تراکشن فیزیوتراپی دارای یک کشش دستی راحت استفاده از جک یک تن برای کاھش فشار بهتر اپیست(جدید)کاھش فضای اشغالی با طراحی جدید و قراردادن جک در زیر تخت کشش ھمزمان اسلینگ و پلیت متحرک برای ایجاد کشش بیشتر وراحت تر دارای دو شکن زیر سر و بدن دارای نیرو سنج و اسلینگ ھای قابل تنظیم مخصوص سینه و ھیپ به ھمراه کارابین ھای اتصال
 

تخت تراکشن فیزیوتراپی مدل چهار شکن الکتریکی


تخت تراکشن فیزیوتراپی   مدل  چهار شکن الکتریکی
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت تراکشن فیزیوتراپی مدل چهار شکن الکتریکی کلیک کنید
توضیحات  تخت تراکشن فیزیوتراپی                                 دارای جک الکتریکی وارداتی و سه جک گازی تخت فیزیوتراپی برقی قابلیت تنظیم ارتفاع دارای چرخ های روان دارا ی تشک های فومی ضخیم استفاده از چرم درجه یک جوش CO2 با رنگ کوره ای تخت سه شکن فول امکانات  چرخ و پایه دو حالته دارای فابریک controller دارای متریال اورجینال چرم خارجی و فوم سرد دارای فابریک piece Hand تنظیم ارتفاع برقی و شکن ھا تنظیم زاویه کشش
 

تخت تراکشن فیزیوتراپی مدل دوشکن مکانیکی


تخت تراکشن فیزیوتراپی   مدل  دوشکن مکانیکی
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت تراکشن فیزیوتراپی مدل دوشکن مکانیکی کلیک کنید
توضیحات  تخت تراکشن فیزیوتراپی                                 استفاده از جک یک تن برای کاھش فشار بهتر اپیست(جدید)کاھش فضای اشغالی با طراحی جدید و قراردادن جک در زیر تخت کشش ھمزمان اسلینگ و پلیت متحرک برای ایجاد کشش بیشتر وراحت تر تخت تراکشن فیزیوتراپی دارای دو شکن با جک دستی زیر سر و بدن دارای نیرو سنج و اسلینگ ھای قابل تنظیم مخصوص سینه و ھیپ به ھمراه کارابین ھای اتصال دارای یک کشش دستی راحت
 

تخت کششی ستون فقرات و کمر همراه کشش گردن 55-1408 Prop 65


تخت کششی ستون فقرات و کمر همراه کشش گردن 55-1408 Prop 65
جهت مشاهده مشخصات و خرید تخت کششی ستون فقرات و کمر همراه کشش گردن 55-1408 Prop 65 کلیک کنید



:: برچسب‌ها: تخت ترکشن، تخت کششی، تخت تراکشن،راهنمای خرید تخت تراکشن، راهنمای خرید تخت کششی ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 13 بهمن 1400
.

آشنایی با یونیت دندانپزشکی

آنچا در این مقاله می خوانید: یونیت دندانپزشکی چیست

  • یونیت دندانپزشکی چیست؟
  • انواع یونیت دندانپزشکی
  • اجزای یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی چیست؟

یونیت و صندلی دندانپزشکی به جهت استفاده پزشک و بیمار بطور همزمان از آن، می تواند پرکاربردترین و مهمترین تجهیز موجود در هر مرکز دندانپزشکی نام بگیرد. در این سیستم صندلی محل نشستن بیمار و یونیت محل قرارگیری و کنترل اینسترومنت ها و نیز کنترل صندلی توسط پزشک است.

یونیت ها بر اساس نوع قرارگیری اینسترومنت ها بر روی تابلت به دو دسته شلنگ از بالا و شلنگ از پایین تقسیم می شوند.

مزیت یونیت های شلنگ از بالا: کاهش احتمال افتادن اینسترومنت‌ها بر روی زمین

یونیت دندانپزشکی که به عقیده بسیاری از افراد قلب دندانپزشکی به شماره می آید، یکی از کاربردی ترین دستگاه های مورد استفاده در این حرفه است که متشکل از چهار قسمت اصلی تحت عنوان صندلی، جعبه باکس، چراغ روشن و کراشور می باشد.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که بروز مشکل در دستگاه یونیت باعث ایجاد اختلال در کارایی مطب می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که دستگاه های دستگاه بسیار کاربردی بوده و با آن آشنا شده اند و بخش های تشکیل دهنده اش بسیار حائز اهمیت است.

یونیت ابزاری است که دندانپزشک با استفاده از آن به کنترل حرکات صندلی و سایر اینسترومنت ها موجود می پردازد. لازم به ذکر است که کلیه یونیت های مورد استفاده در دندانپزشکی از یک پایه که چراغ دندانپزشکی بر روی آن مستقر شده است، می تواند باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که دستگاه یونیت از ورودی آب و هوا و خروجی خروجی می تواند باشد. آیا ممکن است از خودتان بپرسید که هدف از کارگیری این موارد چیست؟ گفتنی است که وجود آب و هوا به منظور راه اندازی اینسترومنت ها، کویترون، ساکشن، کراشوار، پوآر و دوش آب لیوان الزامی می باشد.

دستگاه یونیت با استفاده از هوای فشرده، آب و الکتریسیته و از طریق کلید یا پدال فعالیت خود را آغاز می کند. از همین رو وجود موارد فوق الذکر لازم است. به منظور آشنایی بیشتر با این دستگاه در کاربرد در ادامه به معرفی و توضیح بخش های مختلف یونیت پرداخت.

آشنایی با بخش های مختلف یونیت

پایه و بازوی یونیت

لازم به ذکر است که یونیت دندانپزشکی و تمامی قطعات و تجهیزات مرتبط با آن بر روی یک بازوی افقی تعبیه می شوند. محاسبه و طراحی استقامت مکانیکی بازو و محل آن به گونه ای صورت پذیرفته است که سیستم حاصل متعادل و فاقد لرزش بوده و از کمترین وزن ممکن برخوردار است.

چراغ یونیت

چراغ مذکور امکان فراهم سازی نور مورد نیاز برای کار دندانپزشک را میسر می سازد. گفتنی است که نور این چراغ که لازم است تا حد قابل توجهی در برابر آب مقاوم باشد، باید سفید، سرد و بدون سایه بوده و تنها محیط دهان را روشن کند.

گفتنی است که شدت نور در دستگاه مذکور تا حد زیادی تابع نوع و جنس شیشه منعکس کننده تعبیه شده در پشت لامپ بوده و غالبا در بازه 8000 تا 24000 قابل تنظیم است.

بسیار حائز اهمیت است که رنگ نور چراغ به نور آفتاب شباهت داشته باشد. نورهای زرد گزینه ای مناسب برای این کار نبوده و به زودی چشم دندانپزشک را خسته و وی را از ادامه کار باز می دارند.

نور ساطع شده از لامپ های کوارتز- هالوژن بهترین انتخاب برای استفاده در چراغ های موجود در این دستگاه هستند.

کاسه کراشوار و دوش آب لیوان

کاسه کراشوار و دوش لیوان آب نمونه ای دیگر از اجزای تشکیل دهنده یونیت هستند که به منظور شستشوی دهان بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است که کاسه کراشوار از گودی مناسبی برخوردار بوده و فاصله آن تا بیمار به گونه ای باشد که در زمان تخلیه آب دهان بیمار، اطراف کاسه به خون آلوده نگردد.

چرخش آب در درون کاسه کراشوار باید طوری باشد که خرده های آمالگام و دندان به فاضلاب را پیدا نکرده و امکان تخلیه مناسب آب درون کاسه وجود داشته باشد.

کاسه های کراشوار غالبا از جنس چینی، سنگ یا پلاستیک بوده و بدین ترتیب در برابر تغییر رنگ در اثر مجاورت با مواد دندانپزشکی و مواد ضدعفونی مقاومت بی نظیری از خود به نمایش می گذارند.

عمدتا یک دوش آب لیوان که گاها از شیر آب و گاهی نیز از منبع ذخیره آب تغذیه می نماید، به کاسه کراشوار وصل است. این دوش آب مورد نیاز به منظور شستشوی دهان بیمار پس از اتمام جراحی را فراهم می سازد.

 

میز کنسول

میز کنسول دندانپزشک که آن را تحت عنوان تابلت نیز نامگذاری می کنند، میزی است که در مجاورت صندلی دندانپزشک و در سمت راست یا چپ وی مستقر می گردد. جالب است بدانید که چندین دکمه به منظور کنترل قسمت های گوناگون یونیت، صندلی و سایر امکانات موجود بر روی این میز تعبیه شده است.

از جمله مهم ترین وظایف این دکمه ها می توان به حرکت صندلی به سمت بالا یا پایین، جلو و عقب شدن پشتی صندلی، ریزش آب گرم یا سرد از کراشوار، کنترل و خاموش و روشن شدن چراغ یونیت، کنترل سرعت چرخش آنگل و توربین های دندانپزشکی و… اشاره نمود.

میز دستیار

جالب و در عین حال لازم است بدانید که دکمه های موجود بر روی میز دندانپزشک یا همان تابلت بر روی میز دستیار وی نیز تعبیه شده اند. علاوه بر دکمه های مذکور، هولدرهای دیگری به منظور نگهداری اینسترومنت ها، پوآر، بزاق کش، ساکشن، کویترون و… نیز بر روی میز دستیار موجود هستند.

اینسترومنت های موجود به گونه ای بر روی هولدرها قرار گرفته اند که در زمان برداشته شدن از روی این هولدرها فعالیت خود را آغاز نموده و به محض قرارگیری مجدد بر روی هولدرها عملکردشان قطع می شود.

گفتنی است که فشار هوا و آب نیز با استفاده از پیچ هایی که در قسمت زیرین میز دستیار تعبیه شده اند، کنترل می گردد.

شلنگ های مربوط به اینسترومنت ها در داخل میز دستیار قرار می گیرند. اصلی ترین وظیفه این شلنگ ها انتقال آب و هوا از تابلت به مهره های توربین و کشیدن آب و خون و بزاق از دهان بیمار می باشد.

بر اساس استانداردهای اروپایی شلنگ های آبی رنگ برای هوا، شلنگ های سبز رنگ برای آب و شلنگ ها سفید رنگ برای مخلوط آب و هوا یا اسپری مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم ساکشن

لازم است که یونیت های دندانپزشکی به منظور پیشگیری از هدر رفتن وقت و برخورداری از دید کافی در محیط دهان از یک سیستم مکنده خوب و قوی برخوردار باشند.

جالب است بدانید که عمده ساکشن های موجود در این دستگاه ها به صورت سیستم مکش به وسیله سه راهی ساکشن انجام می شوند. به گونه ای که آب از مسیر اصلی خود منحرف و به فاضلاب راه پیدا می کند. این عمل موجب ایجاد خلا در مسیر شده و باعث وقوع عمل مکش می شود.

لازم است که یونیت های دندانپزشکی به منظور پیشگیری از هدر رفتن وقت و برخورداری از دید کافی در محیط دهان از یک سیستم مکنده خوب و قوی برخوردار باشند.

جالب است بدانید که عمده ساکشن های موجود در این دستگاه ها به صورت سیستم مکش به وسیله سه راهی ساکشن انجام می شوند. به گونه ای که آب از مسیر اصلی خود منحرف و به فاضلاب راه پیدا می کند. این عمل موجب ایجاد خلا در مسیر شده و باعث وقوع عمل مکش می شود.

بزاق کش

بزاق کش ها یکی دیگر از تجهیزات دستگاه های یونیت هستند که با استفاده از آب یا هوا عمل می کنند. این تجهیزات از مکشی نسبتا ضعیف برخوردار بوده و به منظور مکش بزاق دهان بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است که استفاده از بزاق کش ها برای تخلیه خون و بزاق غلیظ و مایعات چرکی موجود در دهان بیمار ایده جالبی نیست. به هر اندازه فشار آب یا هوا بیشتر باشد، به همان نسبت ساکشن نیز عملکرد بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

ساکشن مرکزی

این دسته از تجهیزات موجود در دستگاه های یونیت عملکردی مشابه جاروبرقی داشته و از قدرت مکش 10 تا 15 برابر ساکشن های معمولی برخوردار هستند.

جریان هوا در این ساکشن با سرعت 150 تا 200 کیلومتر بر ساعت در حال عبور بوده و بدین ترتیب قدرت مکندگی آن به گونه ای است که می تواند 50 لیتر آب را در مدت زمان یک دقیقه بمکد.

جداکننده آمالگام

بیشتر یونیت های به کار گرفته شده در دندانپزشکی ها فاقد جداکننده آمالگام هستند. این موضوع موجب بروز مشکلات زیست محیطی شده و به تدریج مسیر فاضلاب را مسدود می کند.

لازم است پس از اتمام کار هر بیمار، یک یا دو لیوان آب در مسیر لوله ساکشن تا فاضلاب ساکشن شود تا به طور کامل تمیز گردد.

کنترل بلوک

این واحد وظیفه عمل تقسیم و قطع و وصل و انتقال آب و هوا به اینسترومنت های دندانپزشکی را بر عهده دارد. جالب است بدانید که کنترل بلوک یکی از مهم ترین اجزای تابلت یونیت بوده و به صورت کاملا پنوماتیکی می باشد.

اغلب یونیت ها با فشار دادن پدال شیر پنوماتیک آب را راهی کنترل بلوک می نمایند. هنگامی که اینسترومنت از سر جای اصلی خود برداشته می شود، ابر سوئیچ به آزاد سازی هوای پشت دیافراگم کنترل بلوک پرداخته و بدین ترتیب موجب راه اندازی اینسترومنت خواهد شد.

لازم به ذکر است که برخی یونیت ها فاقد کنترل بلوک بوده و برخی دیگر از شیر برقی، میکرو سوئیچ و سوئیچ فشاری استفاده می کنند.

جعبه جانبی یونیت

باکس جانبی اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده یونیت است. در داخل این باکس بزاق کش، جدا کننده آمالگام، منبع ذخیره آب، برد تغذیه، رگلاتور، ولتاژ چراغ دندانپزشکی و برد تابلت قرار گرفته اند.

قطعات دستی

قطعات دستی که آن ها را تحت عنوان هند پیس نیز می شناسند، قطعاتی چرخشی هستند که به منظور بریدن، تمیز کردن و صیقل دادن دندان های بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از وسایل از طریق سیستم پنوماتیک، سیستم تسمه ای و یا الکتریکی راه اندازی می شوند.

Floor Box

این دسته از تجهیزات در زیر صندلی واقع شده و شامل قسمت های مختلفی همچون برق ورودی یونیت، رگلاتور فشار، جعبه UV و شلنگ های آب و فاضلاب هستند.

پایه مانیتور و مانیتور

گفتنی است که برخی از دستگاه های یونیت برخوردار از دوربین داخل دهانی از یک پایه مانیتور به منظور نصب مانیتور بهره مند هستند. لازم به ذکر است که سیستم برق از داخل این پایه عبور نموده و زمینه روشن شدن مانیتور را فراهم می سازد.

پدال پایی

جالب است بدانید که کلیه حرکت های صندلی و راه اندازی اینسترومنت ها از طریق پدال پایی قابل انجام می باشد. برخی از پدال های پایی از نوع الکتریکی و برخی دیگر پنوماتیکی هستند.

صندلی

صندلی یکی از مهم ترین اجزای یونیت است که بیمار بر روی آن قرار می گیرد. این صندلی باید به گونه ای طراحی شود که بتواند وزن بیمار را در زمان انتقال و یا جا به جایی تحمل کند.

هر صندلی از دو موتور برخوردار است که یکی از آن ها برای قسمت نشیمنگاه و بالا پایین کردن و موتور دیگر برای جا به جایی پشتی به کار گرفته می شود. خود صندلی از قسمت های گوناگونی نظیر شاسی، پشتی، تشک و زیر سری ساخته شده است.

تابوره

تابوره ها دو عدد صندلی کوچک و گردان هستند که از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار بوده و یکی از آن ها برای دندانپزشک و دیگری برای دستیار وی می باشد.

پوآر

پوآر که آن را سرنگ هوا نیز می نامند، وظیفه فراهم سازی آب، هوا و یا ترکیب این دو را بر عهده دارد.

پنومات

پنومات ها ابزارهایی هستند که به وسیله اعمال فشار آب یا فشار هوا موجب باز شدن مسیر بین ورودی و خروجی می شوند.

 

رگلاتور

رگلاتورها دسته ای از تجهیزات یونیت هستند که به منظور تنظیم فشار آب یا هوا در یک فشار ثابت مورد استفاده قرار می گیرند.

حال که به طور کامل با تجهیزات قرار داده شده روی یونیت آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده است که به معرفی انواع یونیت ها بپردازیم.

آشنایی با انواع یونیت دندانپزشکی

یونیت ها را بر اساس نوع اتصال اینسترومنت های چرخشی و پوآر و آب به دو دسته یونیت های با شلنگ بالا و یونیت های شلنگ آویز (کویلی و تلفنی) دسته بندی می کنند. این تنها یکی از دسته بندی های موجود برای این ابزار بوده و در این رابطه می توان به دسته بندی دستگاه های مذکور بر اساس نحوه نصب در محل نیز اشاره نمود.

یونیت ها از این لحاظ به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند. نوع ثابت این دستگاه ها به کف زمین مهار شده و بدین ترتیب امکان جا به جایی آن به سادگی میسر نخواهد بود. این در حالی است که نوع متحرک آن ها به سادگی قابل حمل و جا به جایی می باشد.

تفاوت یونیت های دندانپزشکی ناشی از دسته بندی های فوق الذکر، زیبایی و جذابیت، کیفیت و استاندارد، چگونگی عملکرد، آپشن ها و قابلیت ها، خدمات پس از فروش و قیمت آن ها است.



:: برچسب‌ها: یونیت دندانپزشکی, انواع یونیت دندانپزشکی, خرید یونیت دندانپزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 13 بهمن 1400
.

ویلچر حمل و نقل

صندلی‌های چرخدار حمل‌ونقل، صندلی‌های باریک و با چرخ‌های کوچک‌تر هستند که برای هل دادن توسط مراقب طراحی شده‌اند. صندلی حمل و نقل سبک، جمع و جور و آسان برای حرکت است، که آن را به گزینه ای عالی برای سفر و استفاده در خارج از خانه یا به عنوان همراه ویلچر دستی یا برقی بزرگتر تبدیل می کند.

ویلچرهای حمل و نقل با ویلچرهای استاندارد متفاوت هستند زیرا چرخها کوچکتر و بدنه باریکتر است تا فشار دادن و مانور دادن آنها آسانتر باشد. صندلی های حمل و نقل را نمی توان به صورت دستی حرکت داد، به این معنی که کاربر ویلچر نمی تواند بدون کمک با این صندلی کار کند.

ویلچر استاندارد

ویلچر استاندارد (یا ویلچر دستی) یک صندلی حرکتی با چرخ‌های عقب بزرگ و چرخ‌های جلوی کوچک‌تر است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط مراقب هل داده می‌شوند یا به‌طور دستی توسط کاربر ویلچر پیشران می‌شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع پارالل فیزیوتراپی کلیک کنید

 این طراحی به کاربر این امکان را می دهد که به چرخ های عقب برسد و در حالت نشسته به خود فشار بیاورد. ویلچرهای استاندارد قابل جمع شدن، حمل و نقل هستند و برای استفاده از ویلچر یا مراقب آسان هستند.

آیا به ویلچر نیاز دارم؟

اگر قادر به راه رفتن بدون کمک نیستید و فقط می توانید چند قدم قبل از نیاز به استراحت بردارید، ممکن است از ویلچر بهره مند شوید. اگر حتی با کمک (مثلاً از طرف یکی از دوستان یا اعضای خانواده، یا وسیله کمکی دیگری مانند عصا) برایتان دشوار است، ممکن است به ویلچر نیاز داشته باشید.

اگر برای راه رفتن به تنهایی تلاش می کنید و احساس می کنید ممکن است از ویلچر بهره مند شوید، ابتدا باید محدودیت های حرکتی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. در قرار ملاقات، پزشک نیازهای شما را ارزیابی می کند و ممکن است برای شما ویلچر تجویز کند.

آیا واجد شرایط ویلچر هستم؟

«واجد شرایط بودن برای ویلچر» عبارتی است که برای توصیف نیاز شما به ویلچر استفاده می‌شود که توسط پزشک شما تصمیم می‌گیرد و اگر شرایطی را که ارائه‌دهنده بیمه خود برای پوشش هزینه‌های ویلچر خود در نظر گرفته است را برآورده کنید.

برای واجد شرایط بودن برای ویلچر، باید به پزشک خود نشان دهید که محدودیت حرکتی دارید و از نظر فیزیکی قادر به استفاده از ویلچر بدون کمک هستید. اگر تحرک محدود شما با کارهای روزانه - از رفت و آمد در خانه تا انجام کارهای ضروری مانند لباس پوشیدن - تداخل دارد، ممکن است واجد شرایط ویلچر باشید.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی cp کلیک کنید

برای استفاده از ویلچر، باید بتوانید بدون کمک بنشینید و از خود حمایت کنید، کنترل ها را به طور فیزیکی کنترل کنید و به درستی حرکت کنید، و بتوانید به تنهایی از ویلچر سوار و از آن خارج شوید.

پزشک شما می‌تواند با ارزیابی محدودیت‌های حرکتی شما و همچنین بحث در مورد اینکه چگونه احساس می‌کنید از ویلچر سود می‌برید، نیاز پزشکی شما را برای ویلچر تعیین کند. در طول ارزیابی شما، پزشک تعیین می کند که آیا محدودیت های روزانه شما شرایط لازم برای نیاز به ویلچر را برآورده می کند یا خیر.

آیا برای ویلچر نسخه نیاز دارم؟

برای خرید یا استفاده از ویلچر نیازی به نسخه ندارید. دلیل نیاز به نسخه برای ویلچر این است که به دنبال استفاده از مزایای بیمه برای پوشش هزینه های ویلچر خود هستید.

اگر پزشک نیاز شما را به ویلچر مشخص کرده باشد، ممکن است واجد شرایط پوشش بیمه ای برای کمک به هزینه های ویلچر باشید. برای دریافت پوشش بیمه ای نیاز به نسخه پزشک خواهد بود.

ویلچرها چقدر دوام می آورند؟

میانگین طول عمر ویلچر 2 تا 3 سال و حداکثر 5 سال برای ویلچرهای دستی است. هرچه از ویلچر بیشتر استفاده شود، به دلیل فرسودگی روزانه، طول عمر کمتری خواهد داشت.

ممکن است متوجه شوید که نیازهای حرکتی شما در این بازه زمانی تغییر می کند، یا ممکن است بخواهید قبل از اینکه ویلچرتان فرسوده شود، دستگاه حرکتی خود را ارتقا دهید.

قبل از خرید ویلچر، باید در نظر داشته باشید که چقدر از صندلی استفاده می کنید. آیا قرار است فقط گاهی از ویلچر استفاده کنید؟ یا این دستگاه حرکتی اصلی و روزمره شما خواهد بود؟ این به شما کمک می کند ویلچر مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید و به شما این امکان را می دهد که در طول عمر صندلی خود بیشترین بهره را ببرید.

باتری های ویلچر چقدر عمر می کنند؟

یک باتری کاملاً جدید ویلچر برقی با یک بار شارژ می تواند تا 8 ساعت دوام بیاورد و حدود 10 تا 20 مایل مسافت را پوشش دهد. سلامت کلی باتری با استفاده از باتری کاهش می‌یابد، هم از نظر مدت زمان ماندگاری و هم در محدوده‌ای که پوشش می‌دهد.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

باتری های ویلچر برقی باید هر یک و نیم تا دو سال یکبار تعویض شوند تا اطمینان حاصل شود که برق مناسب برای استفاده روزانه خود دارید. بسته به استفاده شما، باتری ویلچر برقی می تواند از 6 ماه تا 2 سال قبل از نیاز به تعویض دوام بیاورد.

هزینه خرید ویلچر چقدر است؟

ویلچرها دارای چندین هزینه هستند، از جمله هزینه اولیه برای خرید تجهیزات، و همچنین هزینه های نگهداری، نگهداری، لوازم جانبی و تغییرات.

قیمت پایه یک ویلچر بستگی به ساخت، مدل و سبک دارد، ویلچرهای دستی به طور متوسط هزینه کمتری نسبت به ویلچرهای برقی دارند. ویلچرهای سنگین نیز دارای میانگین قیمت کمی بالاتر هستند.

متوسط ​​ویلچر دستی موجود از Scootaround تقریباً 475.00 دلار قیمت دارد و ارزان ترین گزینه ها 150.00 دلار یا کمتر هزینه دارند.

بسته به نیاز شما و در دسترس بودن مدل های خاص می توان ویلچر را خریداری یا اجاره کرد. اغلب می تواند مقرون به صرفه تر باشد که یک ویلچر در نزدیکی شما اجاره کنید تا قبل از خرید بزرگ، سبک، مدل و عملکرد آن را احساس کنید.

چه مدت طول می کشد تا یک ویلچر داشته باشید؟

فرآیند از واجد شرایط بودن برای ویلچر تا تکمیل خرید شما و در اختیار داشتن ویلچر ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد، زیرا صلاحیت با قرار ملاقات با پزشک و بحث و گفتگو شروع می شود.

خرید واقعی ویلچر معمولاً چند هفته طول می‌کشد، زیرا ایده خوبی است که چند ویلچر را شخصاً در یک فروشگاه خرده‌فروشی یا محل اجاره آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که انتخاب شما مطابق با نیازهای شما است. ویلچر را می توان در تامین کننده پزشکی محلی شما یا از طریق وب سایت های خرده فروشی آنلاین خریداری کرد.

جهت مشاهده و خرید انواع تجهیزات توانبخشی کلیک کنید

بسته به آنچه که به دنبال آن هستید و چیزهایی که در دسترس است، گرفتن ویلچر ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. هم تامین‌کنندگان محلی و هم وب‌سایت‌های خرده‌فروشی به شما در فرآیند خرید کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل کنید که ویلچری که انتخاب می‌کنید مطابق با نیازهای شما و متناسب با سبک زندگی شما باشد.

چگونه برای گرفتن ویلچر اقدام کنم؟

دو راه اصلی برای گرفتن ویلچر وجود دارد. اولین مورد با مراجعه به پزشک برای ارزیابی ویلچر است. این تأیید می کند که محدودیت های حرکتی شما به یک صندلی چرخدار نیاز دارد و ممکن است پزشک نسخه ای برای شما ارائه دهد که به بیمه شما امکان می دهد برخی از هزینه ها را پوشش دهد. 

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال کلیک کنید

همچنین ممکن است برای رفتن به این مسیر به گواهی ضرورت نیاز داشته باشید. هنگامی که این دو مورد را در اختیار دارید، برای خرید دستگاه باید با یک تامین کننده خرده فروشی محلی یا آنلاین کار کنید.

راه دوم برای گرفتن ویلچر این است که به یک فروشنده خرده فروشی محلی یا یک فروشگاه آنلاین مانند Scootaround مراجعه کنید. این بزرگترین انتخاب ویلچر را در اختیار شما قرار می دهد و به شما امکان می دهد تا با سرعت خود خرید کنید تا چیزی که مطابق با نیازهای شما باشد را پیدا کنید.

چگونه اندازه ویلچر را انتخاب کنم؟

انتخاب اندازه مناسب برای ویلچر شما بستگی زیادی به عرض صندلی مورد نیاز شما دارد. صندلی چرخدار چیدمان، اندازه چرخ و سایر ویژگی های ثانویه دستگاه را دیکته می کند. عرض صندلی معمولاً بین 16 تا 20 اینچ است و عرض متوسط ​​​​حدود 18 اینچ است.

همچنین باید عمق صندلی را در نظر بگیرید، زیرا این امر باعث ایجاد تفاوت در راحتی و استفاده کلی می شود. عمق صندلی فاصله از پشتی صندلی تا لبه جلو است و باید زمانی که کاربر صاف نشسته است اندازه گیری شود.

 اندازه صندلی اندازه کلی ویلچر را تعیین می‌کند، که می‌تواند بر آسانی حرکت در ورودی‌ها، راهروها و سایر فضاهای تنگ تأثیر بگذارد. اندازه همچنین بر شعاع چرخش ویلچر تأثیر می گذارد، که تعیین می کند صندلی چقدر محکم می تواند چرخش 180 درجه ای انجام دهد.

صندلی های چرخدار جمع و جور دارای صندلی باریک تری هستند که مانور و حمل و نقل آنها را نسبت به ویلچرهای دستی استاندارد با صندلی های پهن تر آسان تر می کند.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید

 برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین ویلچرها برای فضاهای تنگ، پست ما را در مورد ویلچرهای باریک بررسی کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین صندلی‌های چرخدار دستی باریک و صندلی‌های برقی در پست بهترین ویلچرهای باریک فشرده ما دریافت کنید.

راحت ترین ویلچرها برای هل دادن کدامند؟

از آنجایی که ویلچرها به گونه ای طراحی شده اند که وزن کاربر را به طور یکنواخت تحمل کنند، فشار دادن بیشتر ویلچرها بسیار آسان است. دو نوع ویلچر آسان برای هل دادن، صندلی های حمل و نقل و ویلچر مسافرتی هستند.

 این مدل‌های ویلچر به‌طور خاص برای هل دادن توسط یک همراه طراحی شده‌اند و هر دو به یک قاب سبک وزن، ساختار ساده و صندلی باریک تکیه می‌کنند تا هنگام هل دادن راحت‌تر مانور دهند.

بهترین ویلچر برای سالمندان چیست؟

بهترین ویلچر برای سالمندان، ویلچری است که سبک وزن، کاربر پسند و به راحتی جمع شود و حمل شود. ویلچرهایی که این الزامات را برآورده می کنند به کاربران سالخورده ویلچر اجازه می دهند استقلال خود را حفظ کنند و تحرک خود را بدون نیاز به کمک دیگران افزایش دهند.

یکی از بهترین نمونه های ویلچر برای سالمندان، صندلی حمل و نقل سبک پلی فلای شرکت Drive Medical است. این ویلچر ترکیبی هم به عنوان یک صندلی چرخدار استاندارد و هم به عنوان صندلی حمل و نقل عمل می کند و انعطاف پذیری فوق العاده ای را در انواع سناریوهای رانندگی ارائه می دهد. 

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی مکانیکی کلیک کنید

سواری نرمی را فراهم می کند، بسیار قابل حمل است و نگهداری و تمیز نگه داشتن آن آسان است. همچنین زیرپایی های چرخاننده، جابجایی آن را به داخل و خارج از صندلی آسان می کند.

ویژگی هایی که هنگام خرید ویلچر به آنها نیاز دارید (یا باید به دنبال آنها باشید):


هنگام خرید ویلچر، تعدادی از اجزای اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. موارد زیر به شما ایده خوبی از آنچه در دسترس است، آنچه را که باید جستجو کنید و آنچه را که باید قبل از خرید خود در نظر بگیرید، ارائه می دهد.

راحتی
هر ویلچری که به صورت روزانه استفاده می شود باید راحت باشد. صندلی مهم ترین عنصری است که در اینجا باید در نظر گرفت. بیشتر آنها از نایلون یا وینیل ساخته شده اند و برخی از صندلی ها ممکن است برای افزایش راحتی نیاز به بالشتک یا تکیه گاه پشتی سفارشی داشته باشند. عرض و عمق صندلی نیز ملاحظات مهمی هستند، زیرا شما می خواهید صندلی کاملاً متناسب با کاربر باشد.

کوسن
برای افزایش راحتی، پشتیبانی و ثبات می توان به صندلی ویلچر یک بالشتک اضافه کرد. کوسن های ژل می توانند راحتی بیشتری را اضافه کنند. بالشتک های موقعیت یابی وضعیت بدن را درست می کنند و توانایی کاربر را در جهت یابی بهبود می بخشند و بالشتک های پیشگیرانه اصطکاک و فشار را در طول استفاده طولانی کاهش می دهند.

جهت مشاهده و خرید انواع تجهیزات فیزیوتراپی کلیک کنید

صندلی ها
صندلی در اکثر ویلچرها از نایلون یا وینیل ساخته شده است زیرا هر دو ماده بادوام هستند و به راحتی تمیز می شوند. برخی از صندلی‌ها را می‌توان بسته به نوع چارچوب ویلچر شما سفارشی یا ارتقا داد.

اندازه صندلی
اندازه صندلی به عرض صندلی (فاصله از تکیه گاه تا دسته) و عمق صندلی (فاصله از پشتی تا لبه جلوی صندلی) تقسیم می شود. ویلچرها در عرض های مختلف صندلی، به طور معمول از 14 تا 20 اینچ عرضه می شوند، که رایج ترین عرض آن 18 اینچ است. عمق صندلی نیز متغیر است و باید با نشستن مستقیم کاربر ویلچر در موقعیت فعال طبیعی اندازه گیری شود. هم عرض و هم عمق صندلی را می توان در بخش «مشخصات محصول» در اکثر وب سایت های خرده فروش تجهیزات حمل و نقل یافت.

ارتفاع صندلی
ارتفاع صندلی نشان می دهد که صندلی چقدر از سطح زمین بلند است. بیشتر صندلی‌های چرخدار دارای ارتفاع متوسط ​​20 تا 21 اینچ هستند که برای کاربرانی با قد 5 فوت یا بالاتر مناسب است. اگر طول کاربر کمتر از 5 فوت باشد، انتقال ممکن است دشوارتر باشد، زیرا صندلی چرخدار ممکن است خیلی بلند باشد.

ارتفاع صندلی
ارتفاع صندلی – یا ارتفاع کلی دستگاه – بر راحتی حمل و نقل و مانور دادن ویلچر به اطراف تأثیر می گذارد. نگهداری ویلچرهای بلندتر ممکن است در صندوق عقب ماشین دشوارتر باشد، در حالی که ویلچرهای کوتاه‌تر راحت‌تر جمع می‌شوند یا به پایین فرو می‌روند.

وزن صندلی
اگر به طور مکرر ویلچر خود را حمل می کنید، یا اگر می خواهید چیزی که مدیریت آن در سفر آسان باشد، وزن صندلی را در نظر بگیرید. صندلی‌های حمل‌ونقل و صندلی‌های چرخدار کودکان معمولاً سبک‌تر از ویلچرهای دستی هستند، در حالی که صندلی‌های چرخدار دستی سبک‌تر از ویلچرهای برقی هستند. وزن صندلی بسته به ویژگی ها و لوازم جانبی اضافه شده می تواند از 19 پوند تا بیش از 65 پوند متغیر باشد.

دسته دسته
دسته های بازو راحتی و پشتیبانی بیشتری را فراهم می کنند. آنها اغلب قابل جابجایی هستند (یا می توانند بالا بروند) تا انتقال و حمل و نقل آسان تر شود. بسیاری از تکیه‌گاه‌ها در ارتفاع میز یا میز قرار دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به راحتی زیر یک میز استاندارد قرار بگیرند.

استراحت پاها
مانند تکیه گاه، تکیه گاه پا، پشتیبانی و راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می کند. آنها در سبک های مختلفی وجود دارند، اما مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا می خواهید تکیه گاه ساق پا تاب بخورد یا تنظیم شود، زیرا این می تواند بر قابلیت انتقال صندلی تأثیر بگذارد.

چرخ ها
چرخ ها می توانند ثبات و راحتی را به سواری کلی اضافه کنند. اکثر چرخ ها لاستیکی یا نیمه پنوماتیک هستند که می تواند نحوه چرخش ویلچر روی سطوح مختلف را تغییر دهد. برخی از چرخ ها بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند، در حالی که برخی دیگر به دلیل فرسودگی در طول زمان نیاز به تعویض دارند.

نتیجه

ویلچر دستی می تواند گزینه ای عالی برای بسیاری از کاربران تجهیزات حرکتی باشد - آنها راحت، مقرون به صرفه، قابل اعتماد هستند، پشتیبانی عالی را ارائه می دهند و به راحتی به داخل و خارج منتقل می شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

اگر می‌خواهید فرآیند خرید ویلچر دستی را شروع کنید، لطفاً با Scootaround تماس بگیرید. تیم ما خوشحال خواهد شد که به سوالات شما پاسخ دهد و به هر طریقی که می تواند کمک کند!



:: برچسب‌ها: ویلچر، راهنمای خرید ویلچر، صندلی انتقال، خرید صندلی انتقال، راهنمای خرید صندلی انتقال ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 13 بهمن 1400
.

فروشگاه صندلی ماساژور می داند که خرید صندلی ماساژور یک سرمایه گذاری قابل توجه است و ما قبول داریم که نباید آن را سهل انگاری کرد. ما همچنین می دانیم که شما در مورد صندلی ماساژور مناسب فکر می کنید، بنابراین ما سخت کار خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم بفهمید چرا خرید یک صندلی ماساژور ممکن است بهترین تصمیمی باشد که تا به حال گرفته اید.

مزایای صندلی ماساژ

قبل از هر چیز، هنگام خرید یک صندلی ماساژور، مهم است که هزینه کلی را در نظر بگیرید. وقتی هزینه سفر به یک ماساژدرمانگر یا ماساژور را در نظر می گیرید، می توانید از 50 تا 300 دلار در ساعت به بالا نگاه کنید. برای دستیابی به مزایای درمانی مشابه یک جلسه روزانه روی صندلی، باید چندین بار در ماه ویزیت کنید. با در نظر گرفتن افزایش قیمت بنزین و ناراحتی رانندگی به مقصد و برگشت، بازگشت سرمایه معمولاً ظرف یک سال پس از خرید شما است.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا صندلی ماساژور برای شما مناسب است یا نه، راحتی داشتن یک دستگاه کاملاً درمانی در آسایش خانه خود را نیز در نظر بگیرید. هر زمان که بیشتر به آن ها نیاز داشتید، می توانید از مزایای آسایش، آرامش و افزایش سلامتی لذت ببرید. چه یک بار در روز یا یک بار در هفته به ماساژ نیاز داشته باشید، خرید صندلی ماساژ به این معنی است که تسکین در برنامه شماست.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت بیمارستانی کلیک کنید

بیشتر از همه، هنگام خرید یک صندلی ماساژور، سلامت کلی خود را در نظر بگیرید - مزایای زیادی برای صندلی ماساژ وجود دارد! ماساژ نه تنها به ماهیچه های شما کمک می کند و تنش را کاهش می دهد، بلکه ثابت شده است که به کاهش افسردگی، درد مزمن، مشکلات مفصلی، فشار خون بالا، اضطراب و غیره نیز کمک می کند. صندلی ماساژور شما سرمایه‌گذاری برای سلامت کلی شماست و باید با احتیاط زیاد از آن استفاده کنید، به همین دلیل است که فروشگاه صندلی ماساژ در هر مرحله به شما کمک می‌کند.

سرمایه گذاری

یک صندلی ماساژور عالی یک سرمایه گذاری قابل توجه است و مانند بسیاری از چیزها، با اضافه شدن ویژگی های اضافی قیمت آن افزایش می یابد. به طور معمول، یک صندلی ماساژور سطح بالا بین 3000 تا 6000 دلار متغیر است.

هنگامی که صندلی ماساژور مناسب را برای خانه خود در نظر می گیرید، به یاد داشته باشید که قیمت نقش مهمی در آنچه دریافت خواهید کرد دارد. در حالی که یک صندلی مقرون به صرفه ممکن است به دلیل قیمت سبک تر وسوسه انگیزتر به نظر برسد، همچنین به طور قابل توجهی پیچیده تر از همتایان پیشرفته تر خود خواهد بود.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال کلیک کنید

فروشگاه صندلی ماساژ می داند که قیمت بخش مهمی از تصمیم شماست، به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که دانش و منابعی را برای شما فراهم کنیم تا آگاهانه ترین تصمیم ممکن را بگیرید. شما می‌خواهید مطمئن شوید که در درازمدت، صندلی ماساژ شما هر چیزی را که می‌خواهید فراهم می‌کند و تمام ویژگی‌هایی را که برای تبدیل شدن آن به بخشی ماندگار از خانه‌تان نیاز دارید، دارد.

دنبال چه چیزی میگردی

عملکردهای ماساژ: صندلی‌های ماساژور سطح پایین معمولا چیزی بیشتر از ماساژ ساده لرزشی و چرخشی ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، صندلی‌های ماساژور سطح بالا طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌کنند تا به شما و بدنتان آرامش دهند. این ویژگی‌ها اغلب شامل، اما مطمئناً محدود به این‌ها نمی‌شوند: غلت زدن، ضربه زدن، ورز دادن، شیاتسو، رفلکسولوژی، ارتعاش، منوی فراگیر از عملکردهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده، گرما و حتی عملکردهایی مانند جاذبه صفر و درمان وارونگی.

موقعیت های ماساژ: علاوه بر سبک های مختلف ماساژ، همه صندلی های ماساژ دارای نواحی مختلف ماساژ فراتر از پشت شما هستند. یک صندلی ماساژور خوب معمولاً ماساژ پا و پا و در برخی از صندلی‌ها ماساژ بازو و مچ را ارائه می‌کند. این گزینه‌های ناحیه ماساژ معمولاً توسط کیسه‌های هوا، سرهای ماساژ یا غلتک‌ها در سرتاسر صندلی ارائه می‌شوند. صندلی‌های ماساژور پیشرفته همچنین می‌توانند دارای سر ماساژ شست مانند باشند تا فواید درمانی سفر به ماساژور را تقلید کنند.

غلتک ماساژ: زمانی که تصمیم به خرید صندلی ماساژور رویاهای خود می‌گیرید، مطمئن شوید که یکی از ویژگی‌هایی که در نظر می‌گیرید گستردگی غلتک‌ها است. برخی از آنها سفارشی سازی در ارتفاع و همچنین عرض غلطک ها را ارائه می دهند.

کیسه‌های هوای ماساژ: کیسه‌های هوای ماساژ با رساندن هوای تحت فشار به کیسه‌های کوچکی که در پشت، پاها یا کناره‌های صندلی ماساژور قرار دارند، از تنش و سفتی تسکین می‌دهند. کیسه های هوا وقتی باد می شوند، عضلات شما را فشرده می کنند که به تحریک جریان خون کمک می کند. اگر تصمیم می‌گیرید که آیا عملکرد کیسه هوا برای شما مناسب است، به دنبال صندلی ماساژوری باشید که می‌تواند هم کیسه هوا و هم ماساژ چرخشی را به طور همزمان ارائه دهد. این دو با هم می توانند پیشرفته ترین ماساژ کل بدن موجود بر روی صندلی را ایجاد کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بالابر بیمار کلیک کنید

ماساژ گرم: اکثر صندلی‌های ماساژور پیشرفته دارای گزینه صندلی و/یا پشتی ماساژور هستند. با ارائه گرمای مادون قرمز، ماساژ شما با افزودن آرامش بیشتر به ماهیچه های شما، به طور قابل توجهی موثرتر می شود.

عملکرد دراز کشیدن: اکثر صندلی های ماساژور سطح بالا دارای گزینه های مختلف دراز کشیدن هستند که برخی از آنها شامل Zero Gravity هستند. مفهوم جاذبه صفر در بی وزنی فضانوردان در فضا منعکس شده است. این عملکرد صندلی ماساژ بدن شما را در موقعیت خنثی جاذبه قرار می دهد، که ضربان قلب شما را کاهش می دهد، تنش را کاهش می دهد و گردش خون سالم را تقویت می کند. برخی از گزینه‌های درازکش ممکن است دارای ویژگی تک لمسی باشند که به شما کنترل نهایی را می‌دهد. مطالعات نشان داده اند که افزودن درجه ای از خوابیدن به ماساژ شما نه تنها تجربه ماساژ عمیق تری را فراهم می کند، بلکه فواید آن را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

قدرت ماساژ: اکثر مردم موافق هستند که قدرت ماساژ شما یکی از مهمترین جنبه های هر صندلی ماساژور است. این استحکام به تعداد موتورهای داخل صندلی بستگی دارد و به این ترتیب، تعداد موتورهای بیشتر نشان دهنده درجه قدرت بیشتر است. با گذشت زمان، بدن شما به صندلی ماساژور عادت می کند، بنابراین گزینه های قدرت بیشتر در دسترس شما، صندلی شما را در دراز مدت مفیدتر می کند. بسیاری از صندلی های ماساژور دارای پدهای قابل جابجایی هستند که به شما اجازه می دهد سطح دیگری از سفارشی سازی قدرت ماساژ خود را انجام دهید.

برنامه های ماساژ: اکثر صندلی های ماساژ دارای گزینه های ماساژ از قبل برنامه ریزی شده هستند. اینها یک ماساژ به موقع را ارائه می دهند که نواحی خاصی از بدن را هدف قرار می دهد. صندلی‌های ماساژ پیشرفته‌تر معمولاً دارای فناوری نقشه‌برداری بدن هستند که واکنش‌های نواحی مختلف بدن شما را آزمایش می‌کند و بر اساس آن ماساژ را سفارشی می‌کند.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

برای خواندن ادامه مطلب راهنمای خرید صندلی ماساژ کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: صندلی ماساژور , ماساژور، خرید صندلی ماساژ ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : چهار شنبه 13 بهمن 1400
.

چکیده

پیشرفت فن آوری به عنوان یکی از راه های تقویت پایدار کشاورزی دیده می شود. محققان استدلال می‌کنند که نوآوری باید مسئولیت‌پذیر باشد، اما پیش‌بینی پیامدهای «انقلاب چهارم کشاورزی» بدون درک روشنی از اینکه کدام فناوری‌ها شامل و حذف می‌شوند، دشوار است. هدف اصلی این مقاله بررسی این بود که کدام فناوری‌ها با انقلاب چهارم کشاورزی مرتبط هستند، و همچنین درک چگونگی این انقلاب، اینکه آیا پیامدهای مثبت یا منفی به یک اندازه مورد توجه قرار می‌گیرند و چه نوع تأثیراتی پیش‌بینی می‌شود. ما دریافتیم که انقلاب چهارم کشاورزی با فناوری‌های نوظهور و تغییردهنده بازی، حداقل در اسناد رسانه‌ای و سیاستی مرتبط است. در این منابع، مزایای بهره‌وری و محیط‌زیست با توجه کمتر به پیامدهای اجتماعی اولویت‌بندی شدند، اما تأثیرات به طور قاطع مثبت ارائه شد. کشاورزان و مشاوران مزایای بسیاری از فناوری ها را تجربه کردند و برخی آینده فناوری های بالاتر را پیش بینی کردند. با این حال، واضح بود که فناوری‌ها تعدادی پیامد منفی ایجاد می‌کنند. ما در مورد این یافته‌ها فکر می‌کنیم و به سیاست‌گذاران در مورد چگونگی بررسی مزایا، فرصت‌ها و خطرات ناشی از فناوری‌های کشاورزی توصیه می‌کنیم.(1)

واژه های کلیدی: انقلاب چهارم، کشاورزی، فناوری

مقدمه

کشاورزی در سطح جهان با «طوفان کامل» مواجه است. جمعیت جهانی که به سرعت در حال رشد است و به کالری بیشتری در روز نیاز دارد و چالش های زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا، تخریب خاک، آلودگی آب و از دست دادن تنوع زیستی ، در حالی که نیاز به حفظ معیشت افرادی که در 570 میلیون مزرعه در جهان کار می کنند، که اکثر آنها شرکت های خانوادگی هستند، درخواست‌های فزاینده‌ای برای تشدید پایدار کشاورزی وجود دارد که تلاش می‌کند بهره‌وری را افزایش دهد در حالی که تخریب محیط‌زیست را به حداقل می‌رساند، همچنین مزایای اجتماعی را فراهم می‌کند.

علی‌رغم محدودیت‌های آشکار فناوری به‌طور گسترده به عنوان وسیله‌ای برای تقویت پایدار کشاورزی ترویج شده است. در سال‌های اخیر، چارچوب‌هایی مانند «کشاورزی دقیق»، «کشاورزی هوشمند» و «کشاورزی دیجیتال» در سیاست‌گذاری و گفتمان عمومی رایج شده است و بودجه عمومی و توجه رسانه‌ها به پیشبرد انقلاب موسوم به «انقلاب چهارم کشاورزی» اختصاص یافته است. این انقلاب به عنوان متمایز از انقلاب‌های قبلی دیده می‌شود و به‌عنوان راه‌حل فن‌آوری یا گلوله نقره‌ای برای چالش‌های فعلی و آینده ارائه می‌شود. به عنوان مثال، دولت بریتانیا 90 میلیون پوند برای «انقلاب فناوری جدید در کشاورزی» متعهد شده است  و اتحادیه اروپا در حال سرمایه گذاری هستند.

پیش‌بینی تأثیرات چهارمین انقلاب کشاورزی یک مؤلفه کلیدی از نوآوری مسئولانه است، که محققان استدلال می‌کنند که باید زیربنای گذار به سوی آینده‌های مختلف باشد. اثرات مثبت مختلفی از فناوری‌های جدید پیش‌بینی می‌شود، از جمله افزایش بازده، بهره‌وری بیشتر محیط‌زیست، و مزایای اجتماعی، مانند کاهش نیروی کار فیزیکی، پر کردن شکاف‌ها در تأمین نیروی کار مهاجر، و ارائه زمان بیشتر برای کشاورزان برای گذراندن با خانواده در حین انجام کار. با این حال، ما می دانیم که مزایای انقلاب فناوری احتمالاً به طور نابرابر در سراسر جامعه پخش می شود و خطرات آن نیز به طور مشابه در جوامع کشاورزی به اشتراک گذاشته می شود. به عنوان مثال، چندین حوزه از خطرات شناسایی شده است، از جمله تغییر ماهیت کار مزرعه، مسائل مربوط به اعتماد در عرضه. زنجیره و عدم اعتماد به مالکیت داده ها، امنیت و حریم خصوصی، تأثیرات بالقوه بر رفاه حیوانات، پذیرش عمومی فناوری، و بسیاری دیگر.

آیا انقلاب کشاورزی چهارم در راه است؟

کشاورزی با معرفی فناوری های جدید همواره در حال تغییر است. از اولین کشاورزانی که به یادگیری چرخش محصولات و تسلط بر آبیاری تا استفاده امروزی از حسگرها، دوربین ها و هوش مصنوعی پرداختند، فناوری کشاورزی برای بهبود کیفیت و بهره وری تولید مواد غذایی ضروری بوده است.

اولین انقلاب کشاورزی حدود 12000 سال پیش آغاز شد، زمانی که انسان برای اولین بار شروع به کشت زمین برای غذا کرد. پس از هزاره های کشاورزی، دومین انقلاب کشاورزی شاهد سازماندهی مجدد زمین های کشاورزی در قرن هفدهم بود، در حالی که سومین انقلاب در دهه های 1950 و 60 با معرفی ماشین آلات کشاورزی، کودها و آفت کش ها رخ داد. از آنجایی که ما به طور فزاینده ای برای حفظ و بهبود کشاورزی به سنجش از دور، جمع آوری داده ها و ربات های مستقل متکی هستیم، بسیاری ظهور فناوری کشاورزی را به عنوان چهارمین انقلاب کشاورزی می بینند.

برای خواندن ادامه مطلب بررسی انقلاب چهارم کشاورزی یا agritech کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: انقلاب چهارم کشاورزی، نسل چهارم کشاورزی ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 11 بهمن 1400
.

کشاورزی دقیق چیست؟

اصطلاح کشاورزی دقیق به مفهوم مدیریت کشاورزی بر اساس مشاهده، اندازه گیری و پاسخ به تنوع درون و درون مزرعه ای در محصولات اشاره دارد. جهت گیری تولید گیاهی به سمت واحدهای قابل شناسایی زمین است که منحصراً بر اساس خطوط مالکیت یا میانگین عملکرد محصول مورد انتظار یک مزرعه معین نیست، بلکه بر اساس شرایط محلی و اکولوژیکی است. فن‌آوری‌های جدید کشاورزان را قادر می‌سازد تا مزارع خود را بر اساس تنوع مکانی متغیرهایی مانند در دسترس بودن مواد مغذی و عملکرد محصول مورد انتظار مدیریت کنند. به میزان بسیار بیشتری نسبت به قبل، حفاظت از گیاه توسط فشار برای جلوگیری از آسیب و کارایی اقتصادی هدایت می شود. روش کشاورزی دقیق شامل اقدامات کشت خاک در مقیاس کوچک، کاشت، کوددهی، کاربرد آفت کش ها و سایر عملیات است.

کشاورزی دقیق به بهبودهای اقتصادی و زیست محیطی کمک می کند:

کاهش منابع (بذر، کود، سموم دفع آفات، سوخت و…)
کاهش ساعت کار ماشین و
بهبود عملکرد محصول و کیفیت محصول
به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی
مستندات کامل فرآیند تولید

کشاورزی دقیق (PA) رویکردی برای مدیریت مزرعه است که از فناوری اطلاعات (IT) استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات و خاک دقیقاً آنچه را که برای سلامت و بهره وری بهینه نیاز دارند دریافت می کنند. هدف PA تضمین سودآوری، پایداری و حفاظت از محیط زیست است. PA همچنین به عنوان کشاورزی ماهواره ای، کشاورزی بر حسب نیاز و مدیریت محصول خاص سایت (SSCM) شناخته می شود.

کشاورزی دقیق بر تجهیزات تخصصی، نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات متکی است. این رویکرد شامل دسترسی به داده های زمان واقعی در مورد شرایط محصولات، خاک و هوای محیط، همراه با سایر اطلاعات مرتبط مانند پیش بینی های آب و هوای بیش از حد محلی، هزینه های نیروی کار و در دسترس بودن تجهیزات است. نرم‌افزار تحلیل پیش‌بینی‌کننده از داده‌ها برای ارائه راهنمایی به کشاورزان در مورد تناوب زراعی، زمان کاشت بهینه، زمان برداشت و مدیریت خاک استفاده می‌کند.

حسگرها در مزارع میزان رطوبت و دمای خاک و هوای اطراف را اندازه گیری می کنند. ماهواره‌ها و پهپادهای روباتیک تصاویری را در زمان واقعی از گیاهان جداگانه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند. اطلاعات حاصل از آن تصاویر را می توان پردازش کرد و با داده های حسگر و دیگر ادغام کرد تا راهنمایی هایی برای تصمیم گیری های فوری و آینده ارائه کند، مانند اینکه دقیقاً چه مزارعی را آبیاری کنیم و چه موقع یا کجا یک محصول خاص را کاشت کنیم.

مراکز کنترل کشاورزی داده‌های حسگر و ورودی تصویربرداری را با داده‌های دیگر ادغام می‌کنند و به کشاورزان این امکان را می‌دهند تا مزارعی را که نیاز به تصفیه دارند شناسایی کنند و مقدار بهینه آب، کود و آفت‌کش را برای استفاده تعیین کنند. این به کشاورز کمک می کند تا از هدر رفتن منابع جلوگیری کند و از رواناب جلوگیری کند، اطمینان حاصل شود که خاک دارای مقدار مناسبی از مواد افزودنی برای سلامتی مطلوب است، در حالی که هزینه ها را کاهش می دهد و اثرات زیست محیطی مزرعه را کنترل می کند.

در گذشته، کشاورزی دقیق محدود به عملیات بزرگتر بود که می توانست از زیرساخت فناوری اطلاعات و سایر منابع فناوری مورد نیاز برای پیاده سازی کامل و بهره مندی از مزایای کشاورزی دقیق پشتیبانی کند. اما امروزه، اپلیکیشن‌های موبایل، حسگرهای هوشمند، پهپادها و محاسبات ابری، کشاورزی دقیق را برای تعاونی‌های کشاورزی و حتی مزارع کوچک خانوادگی ممکن می‌سازد.



:: برچسب‌ها: کشاورزی دقیق چیست، اهداف کشاورزی دقیق ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 11 بهمن 1400
.

انتقال از خاک به برگ

گیاهان از طریق ریشه آب و مواد محلول را جذب می کنند.

مواد جذب شده به نام شیره ی پرورده ساخته می شود که از طریق آوند آبکش به همه ی بخش های گیاه منتقل می شود.

 آب دارای انرژی پتانسیل است و از محل دارای انرژی پتانسیل بالاتر به ناحیه ای با انرژی پتانسیل کمتر حرکت می کند. بنابراین پتانسیل آب تعیین کننده ی جهت حرکت آب و مواد حل شده در آن است.

 وقتی ماده ای در آب حل می شود، پتانسیل آب کاهش می یابد، غلظت مواد حل شده بر پتانسیل آب موثر است. جابجایی مواد در گیاه در دو مسیر کوتاه و بلند بررسی می شود.

وظیفه ی آوندها

آوند چوبی : آب و مواد معدنی محلول (شیره خام) را از ریشه به بقیه ی گیاه منتقل میکند. (جریان انتقال مواد در آوند چوبی یکطرفه است.)

آوند ابکش : قندها (شیره پرورده) را از محل تولید به بقیه گیاه منتقل میکند. (جریان مواد در آوند آبکش دوطرفه است.)

جهت حرکت مواد در آوند چوبی و آبکش

جابجایی مواد در مسیر کوتاه

انتقال مواد در سطح سلول

برای انتقال آب در عرض غشای بعضی سلولهای گیاهی و جانوری و غشای واکوئل بعضی سلولهای گیاهی، کانال های پروتئینی به نام آکواپورین وجود دارد که سرعت جریان آب به درون سلول و واکوئل را افزایش می دهند.

هنگام کمبود آب ساخت این پروتئین ها تشدید می شود.

مسير غير پروتوپلاستي

 

 

 

مسير غير پروتوپلاستي مي تواند آب را در عرض پوست تا محل درون پوست حرکت دهد. در محل درون پوست، چوب پنبه موجود در نوار کاسپاري، از حرکت آب و يون هاي معدني در مسير غيرپروتوپلاستي جلوگيري مي کند. از اين رو آب و يون ها مجبور به ورود به درون سيتوپلاسم مي شوند. نوار کاسپاري راهي براي کنترل ورود آب و يونهاي معدني به درون آوند چوبي فراهم مي کنند.

برای خواندن ادامه مطلب نقل و انتقالات شیره خام و پرورده کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: شیره خام، شیره پرورده، نقل و انتقالات در گیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 11 بهمن 1400
.

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی