.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

خواص دانه گلابی وحشی (انچوچک)

 

بافت مشابه با گلابی یا همان امرود (شاه میوه) دارد و برخلاف گلابی به صورت خوشه‌ای بوده و هر هفت تا هشت عدد آن روی یک خوشه سوار است.

این میوه را اگر ببینید و به شما معرفی نشود، هیچ گاه نخواهید فهمید که گونه ای از گلابی است، اما چه ارتباطی میان گلابی وحشی با انچوچک وجود دارد و چرا می گوییم انچوچک ناسزا نیست ؟

 

 

 

انچوچک چیست ؟

انچوچک نوعی گلابی وحشی می باشد که بدلیل داشتن خواص درمانی بسیار موثر و پرکاربردش در لیست گیاهان دارویی ایران قرار گرفته است.

از خواص درمانی انچوچک می توان به نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری اشاره نمود.

 

خواص درمانی انچوچک

 

  • تقویت عمومی بدن، چاق کنندگی و افزایش وزن
  • تنظیم اسید اوریک و فشار خون
  • دارای خواص ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد لاروی
  • استفاده از گلابی وحشی موجب افزایش ادرار بیماران می شود
  • تقویت کننده معده، قلب و کبد
  • نرم کننده سینه و حنجره
  • آرام کننده اعصاب و تشنج
  • افزایش نیروی جنسی
  • این گیاه قاعده آور است
  • سرشار از ویتامین C

 

انچوچک، دانه نوعی گلابی وحشی

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن است و رویشگاه طبیعی آن استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می گویند.

طول درخت این میوه گاهی به هفت تا هشت متر می رسد و با آن که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی تخم آن را جمع آوری و از آن استفاده دارویی می شود.

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد.

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به بادام یا مغز زردآلو با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است.

وقتی آن را بو دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

 

آشنایی با دانه گلابی وحشی یا انچوچک

گلابی وحشی سه گونه مهم دارد که انچوچک یکی از انواع آن استو طبیعت آن سرد و خشک است.

رویشگاه طبیعی آن در استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان است. به میوه و دانه این نوع گلابی جنگلی، انچوچک یا انجوجک می‌گویند و به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است.

این گونه از گلابی کمیاب تر بوده و میوه هایش حالت خوشه ای روی درخت سوار بوده، این میوه ی سخت طعم ترش و شیرینی دارد که از آن مربا تهیه می‌کنند این میوه به اندازه یک گردو تقریباً مخروطی شکل بوده و به رنگ سبز مایل به زرد که گاهی سایه‌های قرمز رنگی بر روی پوست آن دیده می‌شود.

نکته ی بسیار جالب و دوست داشتنی آن این است که هنگام خوردن آن ، احساسی مشابه خوردن گلابی را دارید.

طول درخت این میوه گاها به هفت تا هشت متر می‌رسد و با آن‌که میوه آن قابلیت استفاده ندارد؛ ولی از تخم آن استفاده دارویی می‌شود.

این درخت خودرو بوده و در جنگل و کنار برخی زمینهای حاشیه جنگاها قابل مشاهده است. همچنین میوه آن اواخر شهریور و اوایل پاییز می رسد که به صورت خام خوری استفاده می گردد. از نهال جوان آن به عنوان پایه گلابی در پیوند ارقام خوب و باغی استفاده می گردد.

جالب است بدانید که کلمه ی انچوچک به دلیل آن که نوعی میوه با جثه کوچکی است در لغت نامه ی دهخدا به معنای ریز و کوچک معنا شده و کنایه از آدمی ست که از لحاظ جسمی یا قابلیتی کوچک باشد پس با توجه به معنی آن در لغت نامه انچوچک فحش یا کلمه ای با معنی و مفهوم ناروا نیست.

 

طرز استفاده از دانه گلابی وحشی

برای این کار میوه را زیر خاک مدفون کرده و پس از آن که پوسید، تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن به صورت خام یا بو داده به فروش می رسد

دانه های انچوچک، مغز سفید با پوستی قهوه ای رنگ و سخت دارد و شبیه به مغز زردآلو یا بادام با طعمی مشابه و تقریبا شبیه دانه های گلابی وحشی موجود در بازار است.

وقتی آن را بو می دهند، بسیار خوشمزه شده و در گذشته با نام بادام جنگلی، یکی از اجزای ثابت آجیل بود و می توان گفت خاصیت مغزهای گیاهی را دارد.

 

خواص طبی انچوچک

این دانه طبیعت معتدل دارد و براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد.

این را هم بدانید نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست.

هم اکنون اطلاعات اندکی در مورد خواص تغذیه ای و درمانی گلابی وحشی وجود دارد، اما لازم است بدانید گلابی جنگلی به دلیل آن که یکی از گونه های گلابی است، خواص تغذیه ای و درمانی آن را دارد.

این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است. سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

 

بیشتر بخوانید :

راهنمای کاشت و نگهداری گلابی وحشی

۱۲ خاصیت اثبات شده دارویی و درمانی هسته انبه در طب سنتی

خواص زرین گیاه : فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

عرق خرفه : ۳۷ خاصیت دارویی و درمانی عرق خرفه در طب سنتی

راهنمای کاشت و تکثیر درخت گلابی

۴۰ خاصیت معجزه آسای گلابی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: گلابی وحشی , انچوچک , خواص گلابی وحشی , خواص انچوچک ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : سه شنبه 18 خرداد 1400
.
 

منظور از هیرسوتیسم یا پرمویی زنان چیست؟

منظور، زیادی رشد مو از همین نوع آخر است. به عبارتی، موهای ضخیم در نواحی بیشتری از بدن رشد کرده باشند. این نواحی معمولا شامل کشاله ران، زیر شکم و اطراف ناف، بین سینه ها، روی چانه و بالای لب است.

چرا موهای زاید زیاد رشد می کنند؟

رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) که در زنان از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند، مرتبط است. وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان کاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود. در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علیت برای آن پیدا نمی کنیم که به آن، هیرسوتیسم با علت نامعلوم (ایدیوپاتیک) می گوییم.

علل هیروسوتیسم کدامند؟

به طور کلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی کنیم، در چند دسته می توان آن را بیان کرد:

اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیک و داروها.

شایع ترین اختلالی که با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست های تخمدانی است. از علل دیگر در این دسته می توان به کم کاری تیرویید اشاره کرد. آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند که سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند. فنی تویین، دیازپوکساید، مینوکسیدیل و سکیلوسپورین هم داروهایی هستند که باعث پرمویی می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چه علایم دیگری به همراه دارد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک که عمدتا در زنان جوان دیده می شود، با علایمی همچون بی نظمی های قاعدگی، پرمویی، چاقی، جوش های پوستی و گاه دردهای مبهم شکمی همراه است.

هیرسوتیسم را بر چه اساسی تشخیص می دهند؟

تشخیص هیرسوتیسم با دیدن رشد موهای ضخیم در مناطق غیرمعمول در زنان است. به یاد داشته باشیم هیرسوتیسم یک علامت است و معمولا برای بررسی علت آن انجام معاینه، آزمایش خون و گاه سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و حتی لاپاراسکوپی لازم می شود.

چرا هیرسوتیسم تنها یک مشکل نیست؟

مشکلات هورمونی، افزایش چربی خون، دیابت و عوارضی که به دلیل بیماری زمینه ای وجود دارند از مشکلات احتمالی هیرسوتیسم است. ظهور علایم مردانه در موارد شدید همچون ریزش موی سر در ناحیه پیشانی و طرفین، کوچک شدن پستان ها، کلفتی صدا، افزایش بافت عضلانی و اختلالات قاعدگی گاه دیده می شود.

عواملی که با پرمویی همراه هستند، کدامند؟

از مهم ترین زمینه ها ارث است. نژاد آسیایی و مدیترانه ای و از جمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند.

بعضی علل زمینه ای هستند که خیلی قابل پیشگیری نیستند. مطالعات نشان داده اند زنان چاق که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بوده اند، در زمانی که از رژیم غذایی کم کالری استفاده کرده اند کمتر دچار هیرسوتیسم شده اند. پس اگر چاق هستید حتما خود را لاغر کنید.

پزشک باید مشخص کند که هورمون آندروژن اضافی به چه دلیل و از کدام منشأ ترشح می شود. رویکرد اصلی درمان هم همین برطرف کردن علت زمینه ای است. در موارد هیرسوتیسم فامیلی که علت مشخص و افزایش هورمونی وجود ندارد، برطرف کردن خود پرمویی به تنهایی مدنظر قرار می گیرد.

آیا تغذیه نقشی در جلوگیری از هیرسوتیسم می تواند داشته باشد؟

بله تغذیه سالم، استفاده نکردن از غذاهای آماده که حاوی نگهدارنده و افزودنی هستند، استفاده فراوان و کافی از میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف گوشت قرمز، جایگزین کردن روغن زیتون، دوری از مصرف الکل، قهوه زیاد و سیگار، مصرف آب کافی و ورزش می توانند نقش بارزی در کنترل هیرسوتیسم داشته باشند. استفاده از مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی در صورت کمبود، کمک کننده است.

آیا طب سوزنی جایگاهی در رفع هیرسوتیسم دارد؟

بعضی مطالعات روی زنانی که دچار هیرسوتیسم بوده اند، انجام طب سوزنی را مفید نشان داده اند، اما مطالعات جامع تری نیاز است تا بتوان از طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مطمئن برای هیرسوتیسم صحبت کرد.

چگونه باید موهای زائد را از بین برد؟

تمام افرادی که پرمو هستند، می توانند موهای زاید بدن را از بین ببرند، اما نه به طور کامل. ولی باید اختلالات هورمونی و بیماری های درونی مشخص و کنترل شود.

امروزه متداول ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن موهای زاید، لیزر است. لیزر در واقع نوری است که به ناحیه پرمو تابانده می شود. این نور به داخل پوست نفوذ کرده و ریشه مو را که حاوی رنگدانه است حرارت می دهد. در اثر داغ شدن، ریشه سلول های زایا آسیب دیده و مو از بین می رود.

انواع لیزرها وجود دارد که هر یک طول موج مختلفی دارند، ولی با مکانیسم مشترکی عمل می کنند. عملکرد لیزر از روش های قدیمی مانند سوزاندن مو با الکترولیز و … بسیار موفق تر است.

آیا با یک بار لیزر، موها کاملا از بین می روند؟

این روش ها دائمی نیستند و گاهی می بینیم بیمار با این شکایت که موهای لیزر شده دوباره رشد کرده اند، به دکتر مراجعه می کند.

با تکنولوژی امروزی می توانیم بگوییم که 60 تا 70 درصد موها با تکرار لیزر کم می شوند، ولی به طور کامل از بین نمی روند. لیزر تعدادی از موها را کاملا نازک و ظریف می کند و تعدادی را هم از بین می برد.

ولی ما هنوز روش قطع دائمی برای از بین بردن موها پیدا نکرده ایم. هر چند سیستم های لیزری می توانند بسیار کمک کننده باشند و رویش و طول دوره رشد مو را کاهش می دهند.

پس تبلیغاتی که درباره از بین بردن کامل موهای بدن با لیزر دیده می شود صحت ندارد؟

بله این ادعا غلط است و لیزر به جلسات متعدد و تکرار نیاز دارد و با قطعیت نمی توان گفت که موها را کاملا از بین می برد.

همچنین بخوانید:

علل هیرسوتیسم و درمان عارضه پرمویی



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: منظور از هیرسوتیسم یا پرمویی زنان چیست؟ منظور، زیادی رشد مو از همین نوع آخر است , به عبارتی، موهای ضخیم در نواحی بیشتری از بدن رشد کرده باشند , این نواحی معمولا شامل کشاله ران، زیر شکم و اطراف ناف، بین سینه ها، روی چانه و بالای لب است , چرا موهای زاید زیاد رشد می کنند؟ رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) که در زنان از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند، مرتبط است , وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان کاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود , در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علیت برای آن پیدا نمی کنیم که به آن، هیرسوتیسم با علت نامعلوم (ایدیوپاتیک) می گوییم , علل هیروسوتیسم کدامند؟ به طور کلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی کنیم، در چند دسته می توان آن را بیان کرد: اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیک و داروها , شایع ترین اختلالی که با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست های تخمدانی است , از علل دیگر در این دسته می توان به کم کاری تیرویید اشاره کرد , آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند که سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند , فنی تویین، دیازپوکساید، مینوکسیدیل و سکیلوسپورین هم داروهایی هستند که باعث پرمویی می شوند , سندرم تخمدان پلی کیستیک چه علایم دیگری به همراه دارد؟ سندرم تخمدان پلی کیستیک که عمدتا در زنان جوان دیده می شود، با علایمی همچون بی نظمی های قاعدگی، پرمویی، چاقی، جوش های پوستی و گاه دردهای مبهم شکمی همراه است , هیرسوتیسم را بر چه اساسی تشخیص می دهند؟ تشخیص هیرسوتیسم با دیدن رشد موهای ضخیم در مناطق غیرمعمول در زنان است , به یاد داشته باشیم هیرسوتیسم یک علامت است و معمولا برای بررسی علت آن انجام معاینه، آزمایش خون و گاه سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و حتی لاپاراسکوپی لازم می شود , چرا هیرسوتیسم تنها یک مشکل نیست؟ مشکلات هورمونی، افزایش چربی خون، دیابت و عوارضی که به دلیل بیماری زمینه ای وجود دارند از مشکلات احتمالی هیرسوتیسم است , ظهور علایم مردانه در موارد شدید همچون ریزش موی سر در ناحیه پیشانی و طرفین، کوچک شدن پستان ها، کلفتی صدا، افزایش بافت عضلانی و اختلالات قاعدگی گاه دیده می شود , عواملی که با پرمویی همراه هستند، کدامند؟ از مهم ترین زمینه ها ارث است , نژاد آسیایی و مدیترانه ای و از جمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند , بعضی علل زمینه ای هستند که خیلی قابل پیشگیری نیستند , مطالعات نشان داده اند زنان چاق که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بوده اند، در زمانی که از رژیم غذایی کم کالری استفاده کرده اند کمتر دچار هیرسوتیسم شده اند , پس اگر چاق هستید حتما خود را لاغر کنید , پزشک باید مشخص کند که هورمون آندروژن اضافی به چه دلیل و از کدام منشأ ترشح می شود , رویکرد اصلی درمان هم همین برطرف کردن علت زمینه ای است , در موارد هیرسوتیسم فامیلی که علت مشخص و افزایش هورمونی وجود ندارد، برطرف کردن خود پرمویی به تنهایی مدنظر قرار می گیرد , آیا تغذیه نقشی در جلوگیری از هیرسوتیسم می تواند داشته باشد؟ بله تغذیه سالم، استفاده نکردن از غذاهای آماده که حاوی نگهدارنده و افزودنی هستند، استفاده فراوان و کافی از میوه ها و سبزی ها، کاهش مصرف گوشت قرمز، جایگزین کردن روغن زیتون، دوری از مصرف الکل، قهوه زیاد و سیگار، مصرف آب کافی و ورزش می توانند نقش بارزی در کنترل هیرسوتیسم داشته باشند , استفاده از مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی در صورت کمبود، کمک کننده است , آیا طب سوزنی جایگاهی در رفع هیرسوتیسم دارد؟ بعضی مطالعات روی زنانی که دچار هیرسوتیسم بوده اند، انجام طب سوزنی را مفید نشان داده اند، اما مطالعات جامع تری نیاز است تا بتوان از طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مطمئن برای هیرسوتیسم صحبت کرد , چگونه باید موهای زائد را از بین برد؟ تمام افرادی که پرمو هستند، می توانند موهای زاید بدن را از بین ببرند، اما نه به طور کامل , ولی باید اختلالات هورمونی و بیماری های درونی مشخص و کنترل شود , امروزه متداول ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن موهای زاید، لیزر است , لیزر در واقع نوری است که به ناحیه پرمو تابانده می شود , این نور به داخل پوست نفوذ کرده و ریشه مو را که حاوی رنگدانه است حرارت می دهد , در اثر داغ شدن، ریشه سلول های زایا آسیب دیده و مو از بین می رود , انواع لیزرها وجود دارد که هر یک طول موج مختلفی دارند، ولی با مکانیسم مشترکی عمل می کنند , عملکرد لیزر از روش های قدیمی مانند سوزاندن مو با الکترولیز و … بسیار موفق تر است , آیا با یک بار لیزر، موها کاملا از بین می روند؟ این روش ها دائمی نیستند و گاهی می بینیم بیمار با این شکایت که موهای لیزر شده دوباره رشد کرده اند، به دکتر مراجعه می کند , با تکنولوژی امروزی می توانیم بگوییم که 60 تا 70 درصد موها با تکرار لیزر کم می شوند، ولی به طور کامل از بین نمی روند , لیزر تعدادی از موها را کاملا نازک و ظریف می کند و تعدادی را هم از بین می برد , ولی ما هنوز روش قطع دائمی برای از بین بردن موها پیدا نکرده ایم , هر چند سیستم های لیزری می توانند بسیار کمک کننده باشند و رویش و طول دوره رشد مو را کاهش می دهند , پس تبلیغاتی که درباره از بین بردن کامل موهای بدن با لیزر دیده می شود صحت ندارد؟ بله این ادعا غلط است و لیزر به جلسات متعدد و تکرار نیاز دارد و با قطعیت نمی توان گفت که موها را کاملا از بین می برد , همچنین بخوانید: علل هیرسوتیسم و درمان عارضه پرمویی ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 17 خرداد 1400
.
 

روغن چریش چیست ؟

 

درخت چریش بسیار زود رشد می‌کند و می‌تواند به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر برسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به نژاد این درخت اشاره کنیم، باید بگوییم که چریش درختی است از تیره سنجدتلخیان و افراسانان. این درخت بومی شبه قاره هند و میانمار است و از آن حتی به عنوان یاس بنفش هندی یاد می‌کنند. این درخت در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. درخت چریش در پاکستان و بنگلادش نیز یافت می‌شود.

میوه این درخت دانه‌هایی دارد که از آن دانه‌ها روغن می‌گیرند بیشترین کاربرد روغن چریش در انواع شامپوهاست. شامپو‌هایی که حاوی روغن چریش باشند گزینه خوبی برای افرادی است که پوست سرشان خشک و پوسته پوسته می‌شود. در کشور ما هم درخت چریش در جنوب شرق بلوچستان زیاد می‌روید. اینکه چرا این درخت را چریش می‌نامند جالب است. در زبان سواحلی چریش به معنای چهل است و از آنجایی که این درخت می‌تواند ۴۰ بیماری مختلف را درمان کند آن را چریش نامیده‌اند.

داروهایی که از درخت چریش تهیه می‌شود برای رفع مشکلات پوستی و لکه‌های آن مفید است. این داروها همچنین ضدباکتری، ضد قارچ، تصفیه کننده خون و برافروخته کننده رنگ پوست هستند. حکیم عقیلی که از حکیمان طب قدیم ایرانی می‌باشد داروهای تهیه شده از درخت چریش را محلل و منضج می‌داند. او شیوه ساخت مرهم، روغن و حلوای چریش را نیز در کتاب قرابادینش تدوین کرده است.

 

 

 

 

خواص روغن چریش

1. استفاده روزانه از روغن چریش به درمان سینوزیت می‌انجامد.

2. روغن چریش برای ماساژ دادن هم استفاده می‌کنند، چون می‌تواند درد عضلات، آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و نقرس را تسکین دهد.

3. مالیدن روغن چریش روی ناخن و پوست اطراف آن منجر به تقویت ناخن ها می‌شود و از شکنندگی ناخن‌ها پیشگیری می‌کند.

4. اگر از جوش‌های سرسیاه خسته شده‌اید می‌توانید ۲ تا ۳ قطره روغن چریش را در آب حل کنید و این محلول را روی جوش‌ها بمالید. ویتامین ث موجود در روغن چریش‌ به رفع جوش‌های سرسیاه، کدری و چروک پوست کمک می‌کند.

5. اگر مو‌ها را با روغن چریش چرب کنید شاداب و براق می‌شوند. روغن چریش مانع خشکی مو، سفیدی زود هنگام و ریزش آن می‌شود.

6. از دیگر کاربرد‌های روغن چریش این است که موجب تسکین حساسیت‌های پوستی می‌شود. خصوصاً حساسیتی که ویروس آبله ایجاد می‌کند. پس برای برطرف کردن خارش ناشی از آبله هم مفید است.

7. روغن چریش خشکی پوست را برطرف می‌کند و خارش حساسیت و قرمزی پوست را تسکین می‌دهد.

8. به خاطر همه این خواص از چریش در صابون، خمیر دندان و لوسیون‌ها استفاده می‌کنند.

9. اگر برگ‌های چریش را در روغن نارگیل بجوشانید و بعد پوست سر را با این روغن ماساژ دهید، شوره سرتان درمان می‌شود چه پوست سرتان چرب باشد چه خشک.

10. چرب کردن پوست سر با روغن چریش و ماساژ آن کمک به بهبود گردش خون و رشد مو می‌کند، بنابراین فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند و ریزش مو قطع می‌شود.

11. روغن چریش یا ماسک موی تهیه شده از مخلوط برگ‌های چریش و آب باعث می‌شود بوی بد پوست و موی سر ناشی از وجود باکتری‌ها از بین برود.

12. برای رهایی از دست مو‌های شکننده باید رشته‌های مو را با روغن چریش چرب کرد. این کار برای هفته‌ای یک بار خوب است

 

 

خواص درخت چریش

 

  • هندی‌ها از چریش در غذا، لوسیون، شامپو، داروها و در مراسم مذهبی استفاده می‌کنند این گیاه همینطور به عنوان آفت‌کش طبیعی هم کاربرد دارد.
  • هندیان به قدری با این گیاه خو گرفته بودند که همواره در حیاط پشتی خانه‌هایشان درخت چریش می‌کاشتند.
  • از برگ‌های چریش در زمان قدیم برای پاک کردن خون استفاده می‌کردند، چون این برگ‌ها خاصیت ضدویروسی، ضدقارچی، ضدانگلی و ضدعفونی‌کنندگی دارد.
  • برگ‌های چریش به درمان اختلالات چشمی مانند ورم ملتحمه و زخم معده، بی‌اشتهایی، اختلالات کبدی، دیابت، بیماری لثه و ورم مفاصل کمک می‌کند.
  • یک کاربرد دیگر که این برگ‌ها دارند این است که چون مانع لخته شدن خون می‌شوند برای قلب مفید هستند.
  • آن‌ها خاصیت اسپرم‌کشی هم دارند. بنابراین برای پیشگیری از حاملگی نیز استفاده می‌شوند.
  • نکته جالب مصرف چریش به عنوان میکروب‌کش این است که وقتی چریش با باکتری‌ها مبارزه می‌کند باکتری‌ها در برابر این گیاه مقاوم نمی‌شوند. در حالی که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها عکس این اتفاق می‌افتد.
  • پوست درخت چریش به کاهش تب کمک می‌کند.
  • گل درخت چریش برای رفع اختلالات روده‌ای مفید است.
  • با ساقه چریش می‌توان مسواک زد، چون دندان‌ها را سفید و محکم می‌کند و باعث جلوگیری از ناراحتی لثه، بوی بد دهان، عفونت دندان و دندان درد می‌شود.
  • دم کرده برگ‌های درخت چریش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و فشار خون بالا را درمان می‌کند.

 

بیشتر بخوانید :

۷ مورد از تاثیرگذارترین شیوه های درمانی در طب سنتی

فواید بی نظیر روغن زالو

طرز تهیه روغن زالو اصل در خانه



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: گیاه چریش، خواص چریش، روغن چریش، خواص روغن چریش، خواص گیاه چریش ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : دو شنبه 17 خرداد 1400
.

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی